Latvijos vyriausybė, siekdama iš esmės sumažinti dėl girtų vairuotojų kaltės žūstančiųjų keliuose skaičių, ketina imtis precedento neturinčių priemonių: konfiskuoti automobilius, kurių vairuotojų kraujyje bus aptikta daugiau nei 2 promilės alkoholio, ir viešai skelbti neblaivių vairuotojų pavardes.
Latvijos vidaus reikalų ministras Ivaras Godmanis pasiūlė konfiskuoti transporto priemones, kurių vairuotojų kraujyje bus aptikta daugiau nei 2 promilės alkoholio.
“Aš nematau kitos galimybės... Manau, kad Seime mes grįšime prie mašinų konfiskavimo klausimo, jei kraujyje bus daugiau nei 2 promilės... Dvi promilės reiškia, kad esate smarkiai išgėręs, tai – netiesioginis žudymo įrankis”, - I. Godmanio žodžius citavo Latvijos interneto portalas “Delfi.lv.”
Latvijos kelių policijos vadovas Edmundas Zivtinšas pareiškė visiškai pritariantis ministro nuomonei. “Aš esu už tai, kad prieš vairuotojus – girtuoklius būtų naudojamos griežtos priemonės. Juk jie kelia pavojų kitiems. Todėl pritariu, kad, pradedant nuo tam tikros alkoholio koncentracijos kraujyje, be ilgų kalbų būtų konfiskuojami nusikaltusiųjų automobiliai. Ką daryti su jais – utilizuoti ar parduoti per aukcioną – kitas klausimas”, - sakė jis.
Tačiau, pasak Latvijos spaudos, daug kas abejoja, ar tokios griežtos priemonės duos norimų rezultatų.
Vienas garsiausių Latvijos teisininkų Aivaras Borovkovas šalies spaudoje skeptiškai įvertino ministro iniciatyvą.
“Tokie pasiūlymai primena paniką, tuo tarpu reikia veikti nuosekliai. Reikia nuoseklumo ir skiriant baudas, ir dirbant prevencinį darbą. Automobilių konfiskavimas sudarys papildomas konfliktines situacijas. Įsivaizduokite, kad palikote mašiną autoservise, o išgėręs mechanikas pakeitė kažkokią detalę ir nusprendė patikrinti, ar viskas gerai, apsuko ratą aplinkinėmis gatvėmis ir buvo pagautas. Kaip elgtis tokioje situacijoje?” – retoriškai klausė jis.
Teisininko manymu viešai skelbti neblaivių vairuotojų sąrašus būtų prasminga – visuomenės pasmerkimas gali tapti efektyvia prevencine priemone. Esą būtų galima ir padidinti baudas už vairavimą išgėrus – pavyzdžiui, iki tūkstančio latų. Tuo tarpu automobilių konfiskavimas tik sudarytų papildomas prielaidas korupcijai.
Latvijos vyriausybės siekis iš esmės keisti situaciją keliuose visiškai suprantamas: Europos Komisijos tyrimas atskleidė, kad Baltijos šalių keliuose vyksta tikras karas.
Padėtis Latvijoj, beje, kur kas geresnė, nei Lietuvoje.
Europos Komisijos tyrimo rezultatai liudija, kad, skaičiuojant milijonui gyventojų, Lietuvoje keliuose žūsta 233 žmonės. Tai 4 kartus daugiau, nei Švedijoje, Nyderlanduose ir Maltoje. Pagal šį rodiklį Lietuva užima pirmą vietą visoje Europos Sąjungoje ir daugiau nei dvigubai viršija ES vidurkį (86).
Po Lietuvos seka Latvija (177 mirtini atvejai kelyje milijonui gyventojų) ir Estija (152).
Bendroji ES statistika rodo, kad nemaža dalis mirtimi pasibaigusių eismo nelaimių įvyksta bent vienam iš įvykyje dalyvavusių vairuotojų esant neblaiviam.
Europos Komisijos tyrime konstatuojama, kad efektyviausia eismo saugumo politika Baltijos šalyse vykdoma Latvijoje. Čia žuvusiųjų avarijose skaičius nuo 2001 m. sumažėjo 27 proc. Pernai lyginant su 20001 m. pavyko išgelbėti beveik 200 gyvybių – tai geriausias rodiklis visame Baltijos jūros regione, pranešė Latvijos radijo stotis SWH+.