Vakar kompanija „Facebook“ spaudos konferencijoje pristatė „Graph search“ paieškos pagal turinį sistemą. Trečiąja socialinio tinklo kolona Marko Zuckerbergo vadinamas atnaujinimas vieniems paliko teigiamą, o kitiems, priešingai – neigiamą įspūdį, tačiau, kad ir kaip būtų, abejingų šiam atnaujinimui neliko ir visos žiniasklaidos priemonės nuo vakar vakaro tik ir kalba, kaip jis paveiks mūsų gyvenimus.
Apie pačią atnaujinimo esmę turbūt jau žinote – „Graph search“ paieškos sistema leis ieškoti nuotraukų, vaizdo įrašų, nuorodų, pranešimų ir kitų objektų, kuriais „Facebook“ socialiniame tinklalapyje pasidalijo draugai ar net nepažįstami žmonės. Tačiau natūraliai kyla klausimas – kaip tai paveiks žmogaus privatumą?
Įdiegus šią paieškos sistemą dauguma pastebi vieną minusą, su kuriuo susidurs paprasti naudotojai – netinkamai susikonfiguravus privatumo nustatymus, jūsų turinį galės rasti bet kas, net visiškai nepažįstamas žmogus. Vadinasi, jei viskuo „Facebook“ dalijatės naudodami „Public“ privatumo nustatymą, jūsų atostogų nuotraukas Palangoje galės rasti visi, kurie ieškos informacijos apie šį kurortą.
Reikėtų nepamiršti ir dar vieno niuanso. Net jei esate susikonfiguravę savo paskyrą taip, kad draugų sąraše neesantys žmonės negalėtų matyti nuotraukų, kuriose esate pažymėtas, jos vis tiek bus randamos per paiešką, jei tose nuotraukose bus pažymėta jūsų būvimo vieta. Pavyzdžiui, jūs vieną vasaros naktį praleidote jau minėtosios Palangos bare, draugas jus nufotografavo ir įkėlęs nuotrauką į „Facebook“ pažymėjo būvimo vietą ir jus. Jei draugo profilyje visa informacija yra vieša – viskas, jūsų nuotrauką galės matyti visi, kas tik ieškos informacijos apie tą barą.
Be viso to negalima pamiršti ir pačios paieškos sistemos esmės, kuri itin panaši į egzistuojančią „Google“ monetizavimo politiką. Didžioji dalis jų pelno gaunama organinėje paieškoje parduodant mokamą reklamą, kuri rodoma virš organinių rezultatų. Tokiu pačiu principu veiks ir naujoji „Graph search“ paieška, kurioje virš natūraliai suindeksuoto turinio bus rodoma mokama reklama. Nieko nuostabaus, kad „Facebook“ paskelbus apie šį atnaujinimą krito „Google“ akcijų vertė, juk tai kaip mesta pirštinė šiai interneto gigantei.
Tikimasi, kad iš mokamų paieškos rezultatų „Facebook“ dar šiemet uždirbs daugiau nei 250 milijonų JAV dolerių, o tai turėtų sudaryti apie 10 proc. visų kompanijos pajamų. Įdomu tik, ar ši paieškos sistema netaps dar vienu reklamos pergrūstu savartynu, kuris į save įtrauks ir patį „Facebook“?
Evaldas Šakalinis