Statybų verslu užsiimantis šiaulietis Arvydas Grigaitis, užuot galėjęs ramiai dirbti darbus, daugiau nei mėnesį buvo priverstas šokti kadrilį aplink teisėsaugininkų sulaikytą betono maišyklę, skaičiuoti augančius nuostolius ir įrodinėti, kad šis darbo įrankis, anot jo, visai ne transporto priemonė, rašo „Respublika“.
Per pirmąjį raundą A.Grigaitis Temidei turėjo nusileisti - betono maišyklę automobiliu tempusiam vyrui Šiaulių rajono apylinkės teismas skyrė 1250 litų baudą už tai, kad jis vairavo transporto priemonių junginį neturėdamas BE kategorijos.
Tokį nutarimą A.Grigaitis apskundė. Jis pasiryžęs įrodyti, kad BE kategorija jam nebūtina, nes betono maišyklė, jo įsitikinimu, nėra transporto priemonė.
Darbo įrankis dūlėjo aikštelėje
A.Grigaičio rūpesčiai prasidėjo šių metų rugsėjo pabaigoje, kai policija Šiaulių rajono Kairių gyvenvietėje sustabdė jo vairuojamą miniveną, kuris vilko daugiau nei 100 tūkst. litų kainuojančią betono maišyklę.
Pareigūnai A, B ir C kategorijas turinčiam vairuotojui suskubo aiškinti, kad būtina ir BE kategorija, nes jo tempiamas transporto priemonių junginys viršija 3,5 tonos.
Už transporto priemonių junginio vairavimą neturint reikiamos kategorijos A.Grigaičiui buvo surašytas administracinės teisės pažeidimo protokolas. Betono maišyklė buvo nutempta į saugojimo aikštelę, joje stovėjo „įšaldyta“ 34 dienas. Kol A.Grigaitis sulaukė jam nepalankaus teismo sprendimo ir sumokėjo baudą.
„Šią betono maišyklę į darbo vietą vežiojuosi jau apie pusantrų metų, tačiau policijai ji niekada neužkliūdavo, - stebėjosi pagrindiniu darbo įrankiu ilgiau nei mėnesį negalėjęs naudotis šiaulietis. - O policija man net nedavė transporto priemonės priverstinio nuvežimo akto. Ar tik ne todėl, kad ši betono maišyklė - visai ne transporto priemonė, o statybos mobilusis technologinis įrenginys?“
Maišyklės priregistruoti nepavyko
Vartydamas kelių eismo taisykles A.Grigaitis atkreipė dėmesį į jų 44 punktą, apibrėžiantį, kad transporto priemonė - tai įrenginys žmonėms ir (arba) kroviniams vežti. Transporto priemonės sąvoka apima ir traktorius bei savaeiges mašinas.
„Mano temptas statybos mobilusis įrenginys, skirtas betonavimo darbams atlikti, nėra tinkamas nei kroviniams, nei keleiviams gabenti, - teigė šiaulietis „Respublikai“. - Todėl, remiantis kelių eismo taisyklėmis, šis įrenginys negali būti laikomas transporto priemone“.
Maža to, Policijos departamento paaiškinime „Dėl statybos mobilių technologinių įrenginių registravimo ir pervežimo“ nurodyta, kad tokie įrenginiai nėra skirti žmonėms ar kroviniams vežti, nėra registruojami, jų paprasčiausiai nėra transporto priemonių registre. Natūralu, kad visi A.Grigaičio bandymai priregistruoti savo betono maišyklę atsimušė tarsi į sieną.
„Jei ši betono maišyklė mūsų šalyje būtų pripažįstama transporto priemone, mane baudžiantys pareigūnai būtų teisūs, - įsitikinęs A.Grigaitis. - Bet jei ji nėra transporto priemonė, vadinasi, nėra ir transporto priemonių junginio. Jei nėra transporto priemonių junginio, negali būti ir sumuojama jų bendra masė, o minivenui vairuoti reikalingą B kategoriją aš turiu“.
Nuomojosi tokią pat įrangą
Į teisėsaugos girnas įsuktas šiaulietis vylėsi, kad teismas tašką šioje istorijoje padės greitai, tačiau prireikė net 4 teismo posėdžių, kol išgirdo jam nepalankų verdiktą.
Rudenį, statybos drabų įkarštyje, šiauliečiui daugiau nei mėnesį teko verstis be sulaikytos betono maišyklės. Darbo įrankiui dūlant saugojimo aikštelėje A.Grigaitis negalėjo vykdyti įsipareigojimų savo klientams, šie nutraukė sutartis. Naujų sutarčių sudaryti taip pat nebuvo prasmės - vyras negalėjo įsivaizduoti, kada atgaus betono maišyklę.
Bėgant savaitėms be darbo šiaulietis ryžosi drastiškam žingsniui - nusprendė išsinuomoti šį įrenginį. Tokį patį, kokį ir pats turi, bet negali naudotis. Įrenginio paros nuomos kaina - 542 litai (su PVM).
Teismo verdiktą apskundęs šiaulietis jau sumokėjo skirtą baudą, nors yra įsitikinęs, kad ji skirta nepagrįstai. Sumokėjo vien dėl to, kad galėtų dirbti, atsiimti betono maišyklę ir nebesinuomoti įrenginio, kokį ir pats turi.
Vokietijos teisė - aukščiau už Lietuvos?
Pasak A.Grigaičio, teismas minivenu jo vilktą betono maišyklę identifikavo kaip transporto priemonę remdamasis vieninteliu dokumentu - iš vokiečių kalbos versta recenzija, kuri galioja tik Vokietijoje ir yra surašyta remiantis šios užsienio šalies įstatymais.
Šiauliečiui visiškai nesuprantama, kodėl teismas nesivadovavo jo pateiktu Policijos departamento rašytiniu paaiškinimu „Dėl statybos mobilių technologinių įrenginių registravimo ir pervežimo“.
„Negi mūsų šalyje Vokietijos teisė yra aukščiau už Lietuvos įstatymus?“ - gūžčiojo pečiais A.Grigaitis.
Verslininko įsitikinimu, teismas nepagrįstai jo vilktą betono maišyklę traktavo kaip priekabą (puspriekabę). Šis statybos įrenginys, anot šiauliečio, negali būti pripažintas nei priekaba, nei puspriekabe, nes jis nėra transporto priemonė.
Komentaras
Lorenas Dainauskas, Šiaulių rajono kelių policijos poskyrio viršininkas:
Šis atvejis išskirtinis tuo, kad policijos pareigūnų ir įtariamo pažeidėjo nuomonės dėl betono maišyklės traktavimo kaip transporto priemonės nesutampa. Patrulių būrio pareigūnai protokolą surašė vadovaudamiesi kelių eismo taisyklėse ir Saugaus eismo automobilių keliuose įstatyme apibrėžta priekabos sąvoka. Teismo nutarimas yra priimtas, jis patvirtina, kad policininkai buvo teisūs. Kadangi pirmos instancijos teismo nutarimas yra apskųstas, lauksime, kaip šią situaciją traktuos aukštesnės instancijos teismas.
Kęstutis Antanavičius, vairavimo mokytojas:
Pagal Kelių eismo taisykles, transporto priemonė - tai įrenginys, skirtas žmonėms arba kroviniams vežti. Kažin ar betono maišyklė tam skirta? Neišanalizavus konkrečios betono maišyklės techninių dokumentų sunku būtų vienareikšmiai atsakyti į klausimą, ar ji yra transporto priemonė. Pati betono maišyklė transporto priemone būti negali, nebent ji yra sumontuota ant kitos transporto priemonės.
Sidas Aksomaitis