Iki liepos mėnesio sostinėje privačių maršrutinių taksi maršrutai dubliuodavo jau esamus autobusų bei troleibusų maršrutus. Šiuo metu keliais maršrutais važinėjantys vadinamieji mikriukai nedubliuoja troleibusų bei autobusų tvarkaraščių, o tik priveža keleivius prie kitais maršrutais važiuojančio viešojo visuomeninio transporto ir traukiasi į atokesnes vietas. Civilizuotuose kraštuose tokia praktika įprasta, o mes dar tik pratinamės.
Viešojo transporto optimizavimo vadovas Kastytis Lubys Balsui.lt papasakojo, kad Vilniaus viešajam transportui priklausantys autobusai trumpam laikui subnuomoti privatiems vežėjams ir, kad būtų lengviau aptarnauti keleivius, pagal maršrutų kryptis suskirstyti į paketus.
Vieną iš paketų, nugalėjusi konkurse, išsinuomojo Šiaulių vežėja „Ridvija“. Įmonė pasikeitė autobusiukų talpą, antraip būtų negalėjusi vežti stovinčių keleivių, ir įsitraukė į sostinės vežėjų gretas. „Ridvija“ veža trimis maršrutais: 9 (Agrastų g.-Zuikių g.), 20 (Žemieji Paneriai-Mūrinė Vokė-Lazdynai) ir 28 (Žemieji Paneriai-Grigiškės).
Kitas – keturių maršrutų – paketas buvo subnuomotas UAB „Transrevis“. Ji keleivius vežioja 13 (Žemasis Pavilnys-Markučiai-Stotis-Vilkpėdė), 58 (Stotis-Dzūkų g.-Kalnėnai), 61 (Stotis-Nemėžis-Kuprioniškės) ir 82 (Stotis-Salininkai-Juodšiliai-Miškiniai) numeriu pažymėtais maršrutais.
Didesnės maršrutų grupės paketo (Antakalnio bei Naujosios Vilniaus kryptys), anot K.Lubio, neišdrįso išsinuomoti nė vienas privatus vežėjas. „Kai pranešėme apie konkursą ir sudarėme palankias sąlygas, jame dalyvauti neva norėjo daug vežėjų, tačiau galiausiai tokių neatsirado. Gal suglumino tai, kad reikia rodyti visą oficialų vairuotojų atlyginimą – ne ketvirtį ir ne pusę etato. O gal ir kitų priežasčių buvo“, – svarstė Viešojo transporto optimizavimo vadovas. Taigi šis paketas buvo nerealizuotas.
„Pastebėjome, kad, sudarius normalų maršrutą, ir vairuotojai neturi didelio noro vežti keleivius, ir atskirais eismo tvarkaraščiais aptarnaujant keleivius pastarieji nesutelpa. Taip keleivių srautai išauga. Todėl buvome priversti į kai kuriuos eismo tvarkaraščius piko metu grąžinti standartinius autobusus. Matome, kad privatus vežėjas į šią sistemą turėtų integruotis su vidutinės talpos autobusu. Toks autobusas turėtų vežti apie 10 stovinčių keleivių ir dar 15–20 sėdinčių“, – apie paklausesnius vidutinės talpos, o ne mikroautobusus, pasakojo K.Lubys.
Kada galima tikėtis naujų maršrutų? „Skelbdami naują konkursą pateikiame paraišką dėl 17 naujų privežamųjų maršrutų ir 5 pagrindinių, – teigė K.Lubys. – Išankstinė informacija apie konkursą jau paskelbta pernai lapkritį, o šių metų vasarą, suderinę su viešaisiais pirkimais, tikimės paskelbti ir konkurso sąlygas. Šiuo konkursu jau domisi Europos šalys. Ilgametę patirtį turintys vežėjai su naujomis transporto priemonėmis norėtų aptarnauti naujuosius maršrutus pagal ilgalaikes sutartis.“
Taigi artimiausia naujovė – gausesnis maršrutų skaičius – mažos ir vidutinės talpos autobusų srityje Vilniuje bus tuomet, kai bus išrinktas minėto konkurso nugalėtojas. Pagal europinę ir pasaulinę praktiką vežėjui bus skirti mažiausiai 4 mėnesiai, kad galėtų patvirtinti preliminarią sutartį su gamintoju, jog ketina pirkti naujų transporto priemonių. Nebent laimėtojas pats turės kriterijus atitinkančių transporto priemonių. Vadinasi, pokyčių galima tikėtis ne anksčiau nei po pusmečio, o galbūt – tik po metų.
„Mikriukai“ Vilniuje, atsižvelgiant į realius keleivių srautus, šiuo metu važinėja ne rečiau nei kas 30–35 min., o rytinio ir popietinio piko metu reisai perpus dažnesni.