Ar jums neatrodo, kad „Renault Twingo“ šypsosi, „VW Beetle“ yra nustebęs, o BMW piktas?
Naujas mokslininkų tyrimas atskleidė, kad net ir žiūrėdami į automobilius mes esame linkę įžvelgti tam tikras žmogiškas išraiškas.
Taip yra todėl, kad žmonės, kaip ir gyvūnai, yra išlavinę gebėjimą akimirksniu įvertinti savo rūšies atstovus. Pažiūrėjus į veidą per dešimtąją sekundės dalį susidaro įspūdis, ar žmogus yra draugiškai nusiteikęs, ar piktas, savas ar svetimas. Šis refleksas remiasi tam tikru, seniausiais laikais susiformavusiu, išgyvenimo mechanizmu. Tokiu būdu „iššifruodami“ veido išraiškas kartais galime gauti gyvybiškai svarbią informaciją.
Norėdami ištyrinėti, ar šis refleksas veikia ir vertinant automobilius, Vienos universiteto mokslininkas Karlas Grammmeris paprašė 40 jaunų suaugusių žmonių (pusė iš jų buvo vyrai, pusė - moterys) apibūdinti 38 tos pačios spalvos šiuolaikinių modelių automobilių apatinę priekinę dalį.
Prieš atlikdami tyrimą mokslininkai suklasifikavo automobilių „veido išraiškas“. Tam jie panaudojo standartinių žmogaus veido matavimų kompiuterinę sistemą, kuri identifikuoja tam tikrus moteriškus ir vyriškus bruožus, skirtingas emocijas, įvertindama veido išraišką ir kitus dalykus.
Po to mokslininkai paprašė tyrime dalyvaujančių asmenų įvertinti kiekvieno automobilio „veidą“ pagal 19 kriterijų: Ar „veidas“ labiau vaikiškas, ar suaugusio žmogaus? Labiau draugiškas ar atšiaurus? Moteriškas ar vyriškas? Arogantiškas? Laimingas? Išsigandęs? Agresyvus?
Respondentų taip pat buvo klausiama, ar automobilių priekio apatinė dalis yra panaši į veidą, o jei taip, ar tas veidas labiau primena žmogaus ar gyvūno veidą? Galiausiai respondentai turėjo nurodyti, koks automobilis jiems labiausiai patinka.
Daugiau nei trečdalis respondentų 90 proc. automobiliuose įžvelgė veido bruožus, visi dalyviai įvardino, kad priekinės lempos jiems primena akis, o radiatoriaus grotelės - burną.
Tai, kaip respondentai vertino automobilių „veido išraiškas“, daugeliu atvejų sutapo su tais rezultatais, kurie buvo gauti automobilių „veidus“ vertinant kompiuteriu.
Tiek moterims, tiek vyrams labiausiai patiko tie automobiliai, kurie jiems atrodė subrendę, dominuojantys, vyriški, arogantiški ir pikti - šiuos bruožus tyrinėtojai apibendrino žodžiu „jėga, galia“.
Tokie automobiliai turi nuolaidų kapotą ir plačią priekinę dalį, kuri asocijuojasi su vyriškais bruožais. Pirmosiose „galios“ automobilių sąrašo vietose buvo BMW ir „Chrysler 300C“.
Tuo tarpu sąrašo pabaigoje atsidūrė tokie draugiški ir vaikiški automobiliai kaip „Nissan‘s New Micra“, „Volkswagen‘s New Beetle“ ir „Kia Picanto“.
Kitame tyrimo etape turėtų būti atliktas kokybinis įvertinimas, kaip automobilių „veidas“ įtakoja jų pirkimą ir vairavimo stilių. Šių tyrimų rezultatai galėtų būti naudingi ne tik priimant verslo sprendimus, bet ir siekiant užtikrinti saugumą kelyje.
Ar galima teigti, kad vairuodami automobilį, kuris atrodo arogantiškas ir dominuojantis, esame labiau linkę įsivelti į karą keliuose?
Ar žmonės stengiasi užleisti kelią agresyviai atrodančiai mašinai, kai ją pamato galinio vaizdo veidrodėlyje?
Į šiuos klausimus mokslininkai atsakymo dar ieškos.
Šaltinis: AFP