Jungtinių Valstijų pareigūnai pareiškė, kad bet koks konfliktas Irake gali rimtai pakenkti šalies avialinijų atsigavimo trumpalaikėms perspektyvoms.
JAV Federalinės aviacijos administracijos (FAA) vertinimai, išdėstyti kasmetinėje konferencijoje pristatytoje metinėje ataskaitoje, buvo ne tokie pesimistiški, palyginti su praėjusią savaitę pačių vežėjų išsakyta nuomone. Tačiau FAA ataskaita iškėlė daugiau problemų, kilsiančių oro transporto bendrovėms, jei ir toliau sparčiai kylant sąnaudoms mažės pajamos.
Ir FAA, ir vežėjai yra ypač susirūpinę bankrutuojančiomis bendrovėmis "US Airways" ir "United Airlines" bei "American Airlines", kuri šiais metais gali pasinaudoti vadinamojo vienuolikto skyriaus apsauga.
Anot FAA, karas su Iraku lemtų vieną "didžiausių grėsmių", norint pasiekti administracijos prognozuojamą oro transporto sektoriaus atsigavimą. Anksčiau FAA prognozavo vidaus transporto srautą šiemet padidėsiant 2,3 procento, o 2004-aisiais - pasistiebsiant 4 proc. Administracija tikisi, kad iki 2006 metų vidaus transporto srautas pasieks lygį, buvusį prieš 2001-ųjų rugsėjo 11 dienos teroro išpuolius.
Savo ruožtu tarptautinio transporto srautas šiemet ir 2004-aisiais turėtų atitinkamai ūgtelėti 2,1 ir 3,4 procento.
Praėjusiais metais ir vidaus, ir tarptautinio transporto srautas mažėjo, o visas avialinijų sektorius prarado 10,5 milijardo JAV dolerių.
FAA ekonomistai nesieja pablogėsiančios sektoriaus bendrovių finansinės padėties su Irako karinės operacijos trukme.
"Kurį laikotarpį tai sumažins keleivių paklausą ir padidins veiklos sąnaudas, - teigiama ataskaitoje. - Esant dabartinei finansinei padėčiai, JAV komercinei aviacijai bus sunku atsispirti".
Pagrindinės ekonominės įtampos siejamos su smarkiu paklausos kritimu bei padidėsiančiomis kuro kainomis ir kitomis sąnaudomis. Per praėjusius metus lėktuvų kuro kainos išaugo daugiau kaip dvigubai, o tarptautinių skrydžių paklausa nuo vasario pradžios sumažėjo apie 20 procentų.
Praėjusią savaitę didžiąsias Jungtinių Valstijų avialinijas vienijanti asociacija paskelbė, kad 90 dienų užtruksiantis karas Irake gali sektoriui atnešti 10,7 milijardo dolerių metinių nuostolių, paskatinti daugiau bankrotų ir panaikinti apie 70 tūkst. darbo vietų.
FAA nuogąstauja, kad avialinijų finansinės problemos paskatins dar didesnę sektoriaus konsolidaciją.
"Nors konsolidacija ir gali pagerinti konkrečių vežėjų ir viso sektoriaus finansinę padėtį, baimę kelia galimas konkurencijos sumažėjimas daugelyje rinkų, - sakoma FAA dokumente. - Mažesnė konkurencija gali lemti didesnes bilietų kainas ir smuksiančią kelionių paklausą".
Be to, neaiškios "US Airways" ir "United Airlines" perspektyvos verčia prisiminti, kad po rusėjo 11-osios teroro išpuolių jau bankrutavo keturios mažesnės avialinijos. Po 1991 metų Persijos įlankos karo veiklą nutraukė trys JAV oro transporto bendrovės - "Eastern", "Midway" ir "Pan American".
“Reuters”-ELTA