• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

JAV pareigūnai pradėjo mažiausiai tris atskirus tyrimus dėl daugkartinio erdvėlaivio "Columbia" katastrofos priežasčių ir pateikė kelias įvykių versijas. Nacionalinė aeronautikos ir kosmoso administracija (NASA) "Columbia" subyrėjimo priežasties nenurodė, tačiau pranešė, kad kelios minutės prieš katastrofą kairiojo sparno sensoriai užfiksavo staigų temperatūros padidėjimą.

REKLAMA
REKLAMA

Toliau pateikiamos katastrofos priežasčių versijos.

Termoizoliacinio skydo problemų teorijos pateikėjai mano, kad sensorių užfiksuotas temperatūros didėjimas gali rodyti, jog buvo prarasta viena iš termoizoliacinių plokštelių, dengiančių visą daugkartinio erdvėlaivio apačią.

REKLAMA

Daugkartinis erdvėlaivis grįždamas į Žemės atmosferą turi atlaikyti 1 650 laipsnių pagal Celsijų (3 000 laipsnių pagal Farenheitą) karštį, nuo kurio saugo 24 tūkst. specialių termoizoliacinių plokštelių.

Erdvėlaivis galėjo subyrėti į dalis dėl karščio, nebefunkcionuojant termoizoliaciniam skydui.

REKLAMA
REKLAMA

Vaizdajuostėse matyti, kad 80 sekundžių po pakilimo sausio 16 dieną į kairįjį erdvėlaivio sparną atsitrenkė kažkoks objektas. Tai galėjo būti nuo centrinio išorinio degalų bako atitrūkęs izoliacinės putos fragmentas, kuris galėjo išmušti vieną termoizoliacinę plokštelę.

Kontrolės praradimo teorija teigia, kad galėjo sutrikti vieno elerono - lėktuvo posvyrio aplink išilginę ašį vairo, kuris yra užpakalinėje sparno dalyje, - valdymas, galbūt dėl sausio 16 dieną pastebėto objekto smūgio ar trumpojo jungimo hidraulinėje valdymo sistemoje.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Eleronai leidžia erdvėlaiviui skrendant per atmosferą atlikti plačius posūkius, kad būtų galima sumažinti greitį. "Columbia" per atmosferą turėjo skrieti pasviręs 40 laipsnių kampu. Jei jis būtų bent kiek didesnis, erdvėlaivis dėl oro srauto pasipriešinimo galėtų apsiversti, o jei kampas būtų mažesnis, laivas įskrietų į atmosferą per dideliu greičiu ir dėl to galėtų išsilydyti jo aliuminio skydas.

REKLAMA

Metalo nuovargio teorijos pateikėjai mano, kad "Columbia", seniausias NASA erdvėlaivis, kuris pirmą kartą į kosmosą pakilo 1981 metais, galėjo subyrėti dėl milžiniškų apkrovų, tekusių jo aliuminio ir grafito skydui.

Toks vadinamasis metalo nuovargis dažnai pastebimas senuose avialaineriuose.

NASA pernai keturiems mėnesiams buvo atšaukusi visų savo keturių daugkartinių erdvėlaivių skrydžius, nes degalų vamzdeliuose buvo pastebėta mikroįtrūkimų.

Trumpojo jungimo teorija akcentuoja, kad dėl trumpojo jungimo kokiame nors nusidėvėjusiame kabelyje galėjo kilti gaisras.

Meteorito teoriją pasiūlę specialistai nurodo, kad susidūrimas su meteoritu yra mažiausiai tikėtina katastrofos priežastis, tačiau jos galimybės atmesti negalima.

AFP-BNS

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų