JAV karo laivynas eksperimentuoja su virtualios tikrovės priemonėmis, paprastai naudojamomis naujausiose kompiuterinių žaidimų technologijose: taip siekiama sukurti virtualias karo laivų sistemų valdymo platformas.
Jungtinių Valstijų karo laivyno tyrimų valdyba (ONR) vykdo tyrimų projektą „Project BlueShark“. Juo siekiama sukurti priešakinėmis technologijomis paremtą futuristinę aplinką, kurioje dirbs įvairias karo laivų sistemas valdantys karininkai. Tai, kuo užsiima šį projektą įgyvendinantys specialistai, lenkia net lakiausią kompiuterinių žaidimų aistruolių fantaziją: neįtikėtinos vartotojo sąsajos, sąveika su avatarais, interaktyvios sąsajos su realiais mechanizmais ir ginkų sistemomis, 3D virtualios tikrovės aplinka ir dar daug kitų dalykų, į kuriuos panašius galima pamatyti nebent fantastiniuose filmuose.
Tačiau šio tyrimo rezultatai turėtų būti labai praktiški: JAV karo laivyno vadovybė planuoja naudoti virtualią tikrovę kaip įprastinę laivyno operacijų valdymo aplinką jau kitą dešimtmetį, praneša „The Verge“.
Pasak leidinio, bandomoji „Project BlueShark“ sistema buvo sukurta Pietų Kalifornijos universitete naudojant finansinę ONR paramą. Joje naudojama virtuali ir papildyta tikrovė, virtualūs žmonės (avatarai), dirbtinis intelektas ir pažangiausios žmogaus - kompiuterio sąsajos. Skelbiama, kad „BlueShark“ leis laivyno ginklų sistemų, radiolokacinių stočių, ryšio sistemų opratoriams, vyresniesiems karininkams ir laivyno vadovybei dirbti virtualioje aplinkoje. Ji gali įgyti įvairias formas: tai gali būti virtualus karo laivo kapitono tiltelis, arba antvandeninių bei povandeninių laivų, laivų, torpedų, raketų, giluminių bombų virtualūs modeliai.
Pasak leidinio, tarp pagrindinių pasinėrimo į virtualią terpę priemonių minimi ir virtualios tikrovės akiniai „Oculus Rift“. Jie skirti kompiuteriniams žaidimams ir pasižymi plačiu apžvalgos kampu. Tarp kitų techninės įrangos priemonių minimi dideli sensoriniai monitoriai bei pirštinės, rankų ir pirštų judesius perkeliančios į virtualią terpę.
Pranešama, kad „BlueShark“ sistema operatoriui sutekia milžiniškų galimybių. Pavyzdžiui, ginklų sistemų operatoriai virtualiame pasaulyje gali įsitaisyti virš menamo laivo ir rankomis parinkinėti sviedinius bei taikinius. Šioje virtualioje aplinkoje visai nereikia įvairių sąlyginių objektų, tokių, kaip piktogramos radaro ekrane. Virtualioje tikrovėje priešo realios raketos modelis gali būti pateikiamas kartu su tekstine informacija apie jos technines savybes. Tai reiškia, kad operatorius gali tikrąja to žodžio prasme įsitaisyti ant raketos ar nuotoliniu būdu valdomos toprpedos „akimis“ žiūrėti į artėjantį priešo povandeninį laivą.
Ekspertų teigimu, tokios galimybės turėtų labai smarkiai padidinti valdomų ginklų naudojimo efektyvumą. Nereikia pamiršti, kad „BlueShark“ sistemos operatorius ateityje galės pažvelgti toli už horizonto: sistema naudos lėktuvų, sraigtasparnių ir bepiločių orlaivių realiuoju laiku perduodamus duomenis.
Be to, virtualioje aplinkoje paprasčiau kontroliuoti naudojamos ginkluotės ugnies spindulį, kitų laivų ir lėktuvų buvimo vietą. Tai ypač svarbu povandeninių laivų ekipažams, nes jie visada susiduria su vizualinių duomenų trūkumu. Pranešama, kad labai svarbi ir „BlueShark“ sistemos galimybė kurti vieningą virtualią terpę, kur vyksta žmonių ir kompiuterio sąveika. Tai savotiškas virtualus laivo tiltelis, kuriame dirba budinčių karininkų komandos avatarai. Virtualus tiltelis gali būti bet kokio dydžio, apsikeitimas duomenimis vyksta akimirksniu, nereikia vaikščioti nuo vieno monitoriaus prie kito, o į kapitono tiltelį bet kuriuo metu gali „teleportuotis“ bet koks karininkas ar laivyno vadovybės atstovas, kad ir kur jis fiziškai būtų: tam naudojamas palydovinis ryšys.
Manoma, kad „Project BlueShark“ kuriamos ir taikomos technologijos gali karinius laivus pakeisti taip, kaip juos pakeitė perėjimas nuo garo mašinų prie variklių su dujų turbinomis. Virtuali valdymo sistema gali sumažinti ir karo laivų ekipažą.