„Socialiniai tinklai yra paremti FOMO (baime ką nors praleisti), todėl jaučiau, kad negaliu nuo jų atsitraukti, – BBC pasakojo 16-metis Luke‘as Martinas iš Kanados. – Akimirksniu parsisiunčiau „Instagram“, ir viskas ėmė ristis žemyn“.
Neigiamas poveikis psichikai
Harvardo universiteto atlikto tyrimo duomenimis, naudojantis socialiniais tinklais įsijungia ta pati smegenų dalis, kaip ir ir vartojant priklausomybę sukeliančias medžiagas. Tai sukėlė susirūpinimą dėl jaunimo telefonų naudojimo įpročių.
Jungtinėje Karalystėje „Ofcom“ atlikto tyrimo duomenimis, maždaug ketvirtadalis penkerių–septynerių metų amžiaus vaikų dabar turi savo išmanųjį telefoną.
Tyrimais įrodytos sąsajos tarp socialinių tinklų naudojimo ir neigiamo poveikio psichikos sveikatai, ypač vaikų.
Kai kurie kampanijos dalyviai nori, kad būtų įvestos amžiaus ribos, nuo kada galima naudotis išmaniaisiais telefonais. Kiti, kaip ir Luke‘as, nusprendžia atsisakyti išmaniųjų telefonų ir iškeisti juos į paprastesnius, mygtukinius telefonus, vadinamuosius „dumbphones“.
Riboti įrankiai
Tokiame telefone yra tik žinučių, skambučių, žemėlapių ir keletas kitų ribotų įrankių.
„Mano draugai telefonu naudojasi, manau, keturias–penkias valandas, o aš – tiek pat, kol įsigijau naują įrenginį, – sakė jis. – Dabar aš telefonu naudojuosi 20 minučių per dieną, o tai tikrai gerai, nes naudoju jį tik tam, kam man jo reikia“.
Tėvai taip pat pradėjo rinktis senus, mygtukinius telefonus, nes nori praleisti daugiau laiko su šeima, o ne telefone.
Lizzy Broughton, auginanti penkerių metų sūnų, neseniai nusipirko senovinį „Nokia“ telefoną.
„Tai padėjo man persvarstyti savo įpročius, su sūnumi praleidžiu kur kas daugiau kokybiško laiko“, – paaiškino ji.
Ji sako, kad kai ateis laikas jam įsigyti nuosavą telefoną, ji parinks sūnui panašų modelį.
„Man neatrodo, kad geriausia idėja pradėti nuo išmaniojo telefono, – sakė ji. – Mes tarsi atiduodame pasaulį, pavyzdžiui, pabandykime išsiaiškinti patys, kaip jame orientuotis“.
Lengviau pasakyti, nei padaryti
Šiaurės Amerikoje auga išmaniųjų telefonų pardavimai. Los Andžele esančios parduotuvės „Dumbwireless“ savininkai Daisy Krigbaum ir Willas Stultsas rūpinasi klientais, ieškančiais žemų technologijų įrenginių.
„Turime daug tėvų, kurie nori savo vaikui nupirkti pirmąjį telefoną, tačiau nenori, kad jis pradingtų internete“, – sakė jis.
Tačiau atsisakyti išmaniojo telefono yra lengviau pasakyti, nei padaryti. W. Stultsas sakė, kad kai kuriose mokyklose reikalaujama, kad mokiniai turėtų tam tikras programėles. Be to, sunku išlaikyti ribą, kai vaikai mato, kad jų draugams duodami brangūs išmanieji telefonai, sakė L. Broughton.
„Reikės, kad tėvų bendruomenė iš tikrųjų apsispręstų, ar galime tai daryti kitaip?“ – sakė ji.
Viena iš išeičių – įrenginys, vadinamas „unpluq“, kuriuo bakstelėjus į telefoną galima belaidžiu ryšiu užblokuoti tam tikras programėles, pavyzdžiui, socialinius tinklus.
„Tėvai gali valdyti išmanųjį telefoną, naudodami šį žymeklį, ir stebėti, kaip juo naudojamasi“, – sakė W. Stultsas.
Telefonas be socialinių tinklų
Šiuo metu yra keletas telefonų, kurie sukurti specialiai naudotojams, norintiems išvengti priklausomybės nuo beprasmiško naršymo.
Chrisas Kasparas įkūrė bendrovę „Techless“, kad sukurtų „sąmoningai nuobodų“, bet elegantišką prietaisą, kuris labai panašus į „iPhone“. Naujausia versija pavadinta „Wisephone II“.
„Jame nėra piktogramų, tik žodžiai, dvi spalvos ir du šriftai“, o Ch. Kasparas pats apibūdina įrenginį kaip „labai taikų, labai ramų“.
Jame bus keletas ribotų trečiųjų šalių įrankių, pavyzdžiui, taksi programa „Uber“, bet nebus socialinių tinklų.
„Mes užduodame šį klausimą – kas iš tikrųjų mums naudinga?“ – sakė Ch. Kasparas.
Telefoną jis pirmiausia sukūrė atsižvelgdamas į savo paaugles dukras ir sako, kad 25 proc. telefono pardavimų tenka vaikams, tačiau jis parduodamas ir suaugusiesiems.
„Jei turite telefoną, kurio prekės ženklas yra vaikų įrenginys, su tuo susijusi tam tikra gėda. Todėl sukūrėme suaugusiems skirtą, sudėtingą, „Apple“ stiliaus, tikrai gražų įrenginį“, – sakė jis.
Vyras sakė, kad didžiosios bendrovės, kurių pajamos iš programėlių ir socialinių tinklų reklamos siekia milijardus dolerių, neturi didelės motyvacijos skatinti kitokius įpročius.
Tuo tarpu kanadietis paauglys Luke‘as sako, kad nepaisant linksmybių su draugais, jis ketina likti prie savo naujojo įrenginio.
„Jie mano, kad tai gana keista, bet šiuo metu man tai lyg ir nesvarbu, nes tai man labai padėjo, – sakė jis. – Tai neabejotinai padėjo man tapti geresniu“.
Patiko straipsnis? Užsiprenumeruokite mūsų naujienlaiškį ir gaukite svarbiausias dienos naujienas bei įdomiausius straipsnius kiekvieną darbo dieną 11 val. Tiesiai į Jūsų el. paštą!