Vilija Andrulevičiūtė, LRT.lt
Patefonuose nebesisukančias „The Beatles“ ar Nelės Paltinienės vinilines plokšteles galima išmokyti skaičiuoti laiką – tą įrodė 27-erių Laurynas Mazeliauskas ir 22-ejų Žilvinas Kuprėnas. Iš vinilinių plokštelių originalius laikrodžius gaminantys „Crop Shop“ įkūrėjai sako užvaldysiantys pasaulį, mat lietuvaičių idėja tampa vis paklausesnė ne tik Lietuvoje, bet ir užsienyje.
„Niekada neteko gailėtis, kad pradėjome šį verslą. Buvo šiek tiek streso, kai verslas tik įsibėgėjo, o iš vienos įmonės gavome didesnį užsakymą nei tuo metu apskritai buvome pagaminę laikrodžių. Tuomet teko darbuotis naktimis, tačiau dabar toks užsakymas neišgąsdintų, jų su kiekviena diena gaminame vis daugiau, o pardavimai nuo to laiko, kai susikūrėme, auga stabiliai“, – teigia Ž. Kuprėnas.
Ieškojo darbo, surado verslo partnerį
Iš Kauno kilusiam Ž. Kuprėnui nuosavas verslas nebuvo naujiena, mat jo tėvai įkūrę šeimos verslą, tad nuo 17 metų vaikinas darbavosi su jais. Šeimos versle padirbęs trejetą metų jaunasis verslininkas gavo pasiūlymą dirbti Vilniuje rinkodaros specialistu, vėliau buvo išvykęs į užsienį. Grįžęs į Lietuvą Ž. Kuprėnas nutarė dalyvauti darbo atrankos stovykloje ir ten susipažino su savo būsimo verslo partneriu.
„Su Laurynu susipažinome gana įdomiai. Buvome pakviesti į darbo pokalbį, atrankos stovyklą. Ten praleidome savaitgalį ir, nors darbo nei vienas, nei kitas negavome, po truputėlį pradėjome bendrauti. Jis papasakojo apie savo idėją iš plokštelių gaminti laikrodžius. Iš karto jautėme, kad galėtume kažką kartu daryti, kadangi sutapo požiūriai į verslą, darbą“, – prisimena Ž. Kuprėnas.
Pašnekovo teigimu, kurį laiką jie tiesiog vis pašnekėdavo apie originalią verslo idėją, bet vis nepavyko imtis darbų, nes abu buvo labai užsiėmę. Galiausiai „Crop Shop“ įkūrėjai pabandė pagaminti vieną laikrodį. Tai buvo muzikos grupės „Daft punk“ vizualizacija.
„Pirmąjį laikrodį gaminausi sau, buvau pasidaręs maketą. Tuomet mėgau „Daft Punk`us“ ir nusprendžiau, kad būtų šaunu pasikabinti ant sienos tokį laikrodį. Pasigaminome, įdėjome į „Facebook`ą“, sulaukėme daug gerų atsiliepimų ir nusprendėme, kad turime pamėginti tuo užsiimti“, – apie pirmuosius „Crop Shop“ žingsnius pasakoja Ž. Kuprėnas. L. Mazeliauskas ir Ž. Kuprėnas „Crop shop“ dirbtuvėse, asmeninio archyvo nuotr.
Kaip „The Beatles“ padėjo verslui
Ž. Kuprėno teigimu, didelių investicijų į „Crop Shop“ verslą neprireikė. Vaikinai pradžioje investavo kiek daugiau nei keletą tūkstančių litų.
„Tai nebuvo didelės investicijos. Nusprendėme, kad jei tai nepavyks kaip verslas, bent jau bus smagu, būsime kažką naujo išmokę. Pagaminome keliolika laikrodžių modelių, vieną jų – su legendinės „The Beatles“ grupės figūromis. Tai buvo lūžio taškas, pripažinimas to, ką mes darome. Tuomet nutarėme, kad kelio atgal nebėra, reikia tuo užsiimti rimtai“, – mintimis dalijasi pašnekovas.
Pirmiausiai jaunieji verslininkai pradėjo gaminti serijinius laikrodžių modelius, o po mėnesio ar dviejų vienas Ž. Kuprėno pažįstamas pasiteiravo, ar „Crop Shop“ galėtų pagaminti laikrodį pagal jo sumanymą. Tuomet vaikinai suprato, kad laikrodžių gamyba pagal individualius užsakymus yra labai perspektyvi, nes tai gali būti puikios asmeninės dovanos.
Pirmiesiems laikrodžiams plokštelių vaikinai rado savo namų rūsiuose ir palėpėse. Vėliau pirko už simbolinę kainą, o dabar žmonės tiesiog parašo turintys plokštelių ir galintys jas padovanoti. „Dabar taikome tokį ypatingą pasiūlymą, kad jei žmogus dovanoja kažkiek plokštelių, gauna tiek litų nuolaidą laikrodžiui, kiek plokštelių jis mums duoda“, – pasakoja Ž. Kuprėnas.
„Crop Shop“ veikia tik kiek daugiau nei pusę metų, tačiau jau spėjo susilaukti nemažo užsienio pirkėjų dėmesio.
„Kol kas dirbame Lietuvos rinkoje, užsienyje jokios reklamos neleidžiame, bet paskutinį mėnesį užsienio pardavimai lenkia Lietuvos. Tačiau plėstis už Lietuvos ribų norime, nes jaučiame, kad tokių prekių poreikis ten yra didesnis, galbūt didesnė ir perkamoji galia. Todėl greitu metu startuos mūsų internetinė parduotuvė, o per ateinantį pusmetį toje svetainėje planuojame įvesti visiškai unikalią funkciją, kuri leis žmonėms patiems susimaketuoti savo piešinį ir susikurti laikrodį“, – sako Ž. Kuprėnas.
Šiandien „Crop Shop“ yra pagaminę virš tūkstančio laikrodžių, maždaug trečdalis jų – individualūs užsakymai.
Darbas po darbo
L. Mazeliauskas ir Ž. Kuprėnas „Crop Shop“ kol kas dirba dviese, tačiau komandos pagausėjimo scenarijaus neatmeta: „Dirbame dviese. Laurynas yra daugiau atsakingas už bendravimą ir bendradarbiavimą su partneriais, logistiką, aš užsiimu reklama ir klientų aptarnavimu. Mums dar padeda mano brolis grafikos dizaineris. Tačiau greitu metu mūsų kolektyvas turbūt plėsis, nes atsirado žmonių, kurie žavisi tuo, yra kūrybingi ir sako norintys prisidėti, parodyti savo talentą.“
Kol kas „Crop Shop“ bendradarbiauja su jiems reikalingą techniką turinčia įmone, tačiau planuoja įsirengti savo patalpas, nusipirkti reikalingą techniką. „Jei ketiname prekiauti visame pasaulyje, reikalingas paslaugas pirkdami iš šalies nebesuspėtume. O mes tikrai užkariausime pasaulį“, – šypsosi pašnekovas.
Tačiau „Crop Shop“ dar netapo vieninteliu jaunųjų verslininkų pragyvenimo šaltiniu. Ž. Kuprėnas pasakoja dirbantis dar poroje įmonių rinkodaros specialistu, kolega L. Mazeliauskas, pasak pašnekovo, turi dar vieną savo verslą.
„Pats dar dirbu poroje įmonių, turiu įvairiausių veiklų, bet šį mūsų su Laurynu verslą laikau bene pagrindiniu savo užsiėmimu. Iš to gyventi galima net ir dirbant tik Lietuvos rinkoje. Po darbo dienos mums labai patinka susėsti ir įvykdyti visus laikrodžių užsakymus. Tai yra tarsi meditacija, veikla, pilna gerų emocijų. Juolab kad mūsų klientai yra labai smagūs, pozityvūs“, – pasakoja Ž. Kuprėnas.
Pašnekovo teigimu, Lietuvoje sąlygos verslui yra labai palankios, tačiau reikia gerų idėjų ir atsidavimo.
„Nuosavas verslas yra išeitis, ypač mažesniuose miesteliuose. Mes patys ne kartą galvojome, kad mums būtų daug pigiau gaminti gyvenant kur nors užmiestyje, ten turint savo techniką, kur patalpos kainuoja kur kas pigiau, palyginti su sostinės kainomis. Tačiau norint daryti savo verslą, verslumo gyslelė reikalinga. Reikia suprasti, kas yra naudinga tau ir tavo klientui“, – sako Ž. Kuprėnas.