Susisiekimo ministras Eligijus Masiulis yra visiškas melagis, kuris kelerius metus įžūliai nevykdė įstatymo, o dabar kaltina Seimą tariamu neveiklumu“, – portalui Balsas.lt ketvirtadienį sakė Teisės ir teisėtvarkos komiteto (TTK) narys, Lietuvos socialdemokratų partijos atstovas Julius Sabatauskas. Taip jis reagavo į ministro kaltinimus, neva apie tris dešimtis tūkstančių pradedančių vairuotojų negalės gauti nuolatinių pažymėjimų dėl TTK neveiklumo.
Ministras spaudžia Seimą
E. Masiulis teigia, kad kartą egzaminą išlaikęs ir pinigus sumokėjęs žmogus neturi būti plėšiamas, taip pat aiškino, kad Seimo TTK galbūt gina lobistų interesus. „Mes ne kartą kreipėmės į Seimo pirmininkę ir komitetą. Susidaro įspūdis, kad naujo įstatymo priėmimas yra tyčia vilkinamas, kad įsigaliotų senasis. Mūsų nuomone, prieš keletą metų toks įstatymas buvo priimtas norint pasipinigauti ir lobistai, matyt, labai stengiasi, kad jis liktų“, – sakė susisiekimo ministras Eligijus Masiulis.
Pagal praėjusios kadencijos Seimo priimtą įstatymą, visi dvejų metų stažą turintys vairuotojai prieš gaudami naują vairuotojo pažymėjimą turėtų už savo pinigus išlaikyti papildomus vairavimo kursus. Jie būtų laikomi keturiuose privačiuose monopolisto statusą turinčiuose centruose, kurie taip ir neatsirado.
Jei Seimas iki balandžio nesugebės pakeisti įstatymo, į privalomus mokymus šiais metais turės eiti apie 30 tūkstančių žmonių.
Valstybės įmonė „Regitra“ pranešė, kad nuo šio ketvirtadienio (kovo 22 d.) laikinai nepriima prašymų keisti pradedančiojo vairuotojo pažymėjimų, kurių galiojimas baigiasi 2012 m. balandžio 1 d. ir vėliau.
J. Sabatauskas – ministras apsimetinėja
Ministras E. Masiulis vakar viešai apkaltino Seimo TTK neveiklumu ir teigė, kad būtent šiame komitete stringa daugkartinės vyriausybės iniciatyvos – pakeisti esą nereikalingus papildomus mokymus nustatančius teisės aktus.
Pasak J. Sabatausko, tokia ministro pozicija yra melas ir apsimetinėjimas, ir būtent jis būsiąs atsakingas už tai, kad dešimtys tūkstančių žmonių negaus galimybės toliau vairuoti. „Ministras pats yra atsiuntęs neva numatomos papildomų mokymų projektus, tačiau jie ligi šiol neįgyvendinti, nepriklausomi mokymo centrai neorganizuoti. Ministras meluoja sakydamas, kad papildomi mokymai turėjo būti praeinami po dvejų metų. Jie turėjo būti praeinami per dvejus metus,“– sakė jis.
J. Sabatauskas teigia, kad pirminio mokymo centruose pakankamai išmokyti vairuotojų nepavyks. „Juk mes nemokome pradinukų iškart aukštosios matematikos, o suteikiame tik aritmetikos žinias. Pagal statistiką, kuria remiantis dar praėjusios kadencijos Seimas patvirtino minėtą nuostatą dėl papildomų mokymų reikalingumo, dėl pradedančiųjų vairuotojų kaltės kyla daugiau (apie penktadalis) eismo įvykių ir nukenčia žmonių, negu nuo neblaivių vairuotojų. Dėl to ir kilo terminas „karas keliuose“. <...> Užsienio šalių kolegos, kai mes griežtinome baudas už taisyklių pažeidimus, kas davė rezultatų, sakė, kad esame teisingame kelyje, bet to nepakaks. Nebent keleriems metams, o paskui žmonės psichologiškai prisitaiko ir viskas grįžta į senas vėžes. Prieš nuobaudų griežtinimą (2008 metais) dėl pradedančiųjų vairuotojų kaltės žuvo 26 vairuotojai, paskui statistika mažėjo, o užpernai vėl buvo 25, pernai 26 žūtys“, – pastebėjo jis.
Anot J. Sabatausko, žmonėms reikia ugdyti įgūdžius ir čia gali padėti papildomi mokymai. „Tai neturi virsti pinigų melžimu iš žmonių. Tai gali daryti arba ta pati „Regitra“, arba gali būti pasamdyti privatininkai. Techninę apžiūrą vykdo pasamdyti privatininkai, bet kaina yra reguliuojama“, –aiškino jis.
Susisiekimo ministerija, kaip priminė parlamentaras, keletą kartų mėgino pakeisti priimtą įstatymą, bet Seimas su tuo nesutiko, o tik atidėliojo terminą, per kurį ministerija turėjo atlikti namų darbus. E. Masiulį Seimo narys pastebi ne tik esant atsakingą už niekuo dėtų pradedančiųjų vairuotojų, kurie neteks teisės vairuoti nuo kito mėnesio pradžios, problemas, bet ir nejautriu „kelio karuose“ aukoms. „Viena kelių policija „patrūks“ organizuodama akcijas dėl diržų, neblaivumo ir t.t., jei nepadės kitos institucijos. Pamokyti žmogų, kaip elgtis slidžiame kelyje ir ekstremalioje situacijoje – būtina“, – kartojo J. Sabatauskas, apeliuodamas į kitų šalių patirtį.
Terminas, kada ministerija privalėjo sudaryti vairuotojams galimybę pabaigti antrą mokymų pakopą, pasak J. Sabatausko, Seimo jau buvo atidėtas, tačiau ministerija atsibudo likus kelioms dienoms ir ėmė kaltinti kitus.
Eismo statistika (nuotr. Balsas.lt)
****
„Regitroje“ rašymų priėmimas laikinai sustabdytas dėl vairuotojo pažymėjimų keitimą reglamentuojančių teisės aktų. Saugaus eismo automobilių keliais įstatymas nustato, kad nuo 2012 m. balandžio 1 d. pradedančiojo vairuotojo pažymėjimą pasikeisti į 10 metų galiojantį vairuotojo pažymėjimą galima tik užbaigus papildomus vairuotojų mokymus. To vairuotojai negalėjo padaryti, nes valdžia nepatvirtino atitinkamos tvarkos.
Susisiekimo ministerija siekia, kad ši tvarka būtų atšaukta. „Seime vilkinant įstatymų keitimą tūkstančiai žmonių balandį praras teisę vairuoti“ – perspėjo ministerija 2012 m. kovo 21 d. pranešime.
Jei minėta tvarka nebus atšaukta, prašymai keisti pradedančiojo vairuotojo pažymėjimus bus priimami tik gavus informaciją apie papildomo vairuotojų mokymo baigimą. Apie mokymo tvarką prašome teirautis Susisiekimo ministerijoje.