Po linksmų krikštynų - į juodą nebūtį
Irena ZUBRICKIENĖ
Atrodo, kad Lietuvos vairuotojai varžosi ne tik dėl alkoholio promilių, rastų jų kraujyje, rekordo, bet ir dėl to, kuris daugiau aukų kelyje pasiųs myriop. Tokia ciniška išvada peršasi po praėjusį šeštadienį Virbalio miestelyje (Vilkaviškio sav.) įvykusios avarijos, per kurią iškart žuvo 7 žmonės. Tądien buvo praėjusi vos para po Klaipėdos rajono apylinkės teismo paskelbto nuosprendžio, kuriuo Klaipėdos gyventojas Artūras Klumbys (27 m.), per eismo nelaimę 2007-ųjų liepos 18-osios vakarą netoli Gargždų (Klaipėdos r.) pražudęs 6 klaipėdiškius - 2 šeimų narius (2 iš jų - vaikai), buvo pasiųstas 8 metams į pataisos namus-atvirąją koloniją.
Avarijos - kaip du vandens lašai
Galima vadinti mistika, bet šeštadienį Virbalyje įvykusi avarija lyg aidu atkartojo A. Klumbio padarytą avariją. Tuokart A. Klumbio vairuojamas automobilis "Opel Calibra" toje pačioje kelio kryptyje prisivijęs trenkėsi į "Renault Espace", kuriuo važiavo 6 žmonės, o šis nuo smūgio išlėkė į priešpriešinio eismo juostą ir rėžėsi į vilkiką "Volvo" su puspriekabe. Visas "Renault Espace" ekipažas žuvo - sudegė užsiliepsnojusiame automobilyje. A. Klumbys avariją sukėlė būdamas neblaivus - jo kraujyje buvo rasta 1,01 promilės alkoholio (lengvas girtumas).
Virbalyje įvykusios avarijos kaltininkas - Babtų miestelio (Kauno r.) gyventojas Rimas Muraškovas (23 m.), kuris, būdamas neblaivus (2,03 prom. - vidutinis girtumas), vairavo automobilį "Renault Clio" ir staiga rėžėsi į priekyje ta pačia kryptimi važiavusį visurgerį "Jeep Grand Cherokee", kuriuo važiavo 8 žmonės (3 iš jų - vaikai). Šis nuo smūgio išvažiavo į priešpriešinę eismo juostą ir tiesiog palindo po sunkiasvoriu vilkiku "Renault Magnum Privilege" su puspriekabe, o paskui buvo šonu nublokštas į pakelėje gyvenančio virbaliečio Romualdo Jucaičio kiemą su visais metaliniais kiemo vartais. Toks viražas iškart pražudė 7 visureigio keleivius, o vairuotojas Alvydas Šmulkštys (21 m.) buvo išlaisvintas atvykusių ugniagesių gelbėtojų ir skubiai nugabentas į Vilkaviškio ligoninę, paguldytas į Reanimacijos skyrių. Avarija įvyko likus geram pusvalandžiui iki vidurnakčio.
Prieš žūtį - linksmos krikštynos
Keli ugniagesių gelbėtojų ekipažai, į tragedijos vietą atvykę iš Kybartų ir Vilkaviškio, naktį darbavosi apie 3 valandas. Pirminiais duomenimis, tik vairuotojas A. Šmulkštys penkiaviečiame džipe buvo prisisegęs saugos diržu. Greičiausiai tai jį ir išgelbėjo nuo žūties. "Dėl keleivių saugos diržų dar tikslinama, tačiau jau dabar galima pasakyti, kad džipe apskritai buvo mažiau diržų, negu keleivių, - "Akistatai" teigė įvykio vietoje buvęs Vilkaviškio rajono apylinkės prokuratūros vadovas Kęstutis Jasaitis. - Kad talpiame automobilyje būtų įrengta dar papildomų vietų keleiviams, aš nepastebėjau".
Pirmiausia iš sumaitoto džipo buvo išlaisvintas jį vairavęs virbališkis A. Šmulkštys, kuris tą vakarą buvo pakviestas parvežti savo kaimynus Masaičius iš Kybartų (šis Lietuvos ir Rusijos pasienio miestelis yra tik už 3 kilometrų nuo Virbalio), kur Masaičių giminė šventė krikštynas. Prie mašinos nebegyva gulėjo po smūgio iškritusi tądien pakrikštyta Enrika (4 m.), kuri po šventės su krikštatėviais važiavo pas juos paviešėti. Gelbėtojams specialiais prietaisais atidarius džipo dureles ir nukirpus bagažinės dangtį, buvo išimti dar 6 žuvę žmonės, kai kurie jų nuo stipraus smūgio buvo atsidūrę džipo gale. Žuvusieji - kone vienos šeimos nariai: sutuoktiniai Algirdas (33 m.) ir Aušra (33 m.) Masaičiai, jų abi dukrytės Dovė (3 m.) ir Miglė (12 m.), Aušros brolis Darius Sabaliauskas (26 m.) ir jo artima draugė Kybartų gyventoja Lijana Bruožytė (20 m.). Itin teigiamai charakterizuojami žmonės su mažamečiais vaikais į namus važiavo dar prieš vidurnaktį, patys po puotos nerizikavo vairuoti Dariaus džipo, nors jiems tereikėjo įveikti vos kelių kilometrų kelią.
Dvi dukreles auginę Masaičiai buvo gerai žinomi Virbalyje: Aušra dirbo Virbalio seniūnijoje socialinio darbo organizatore, jos vyras Algirdas, beje, vasario 25-ąją galėjęs švęsti savo 34-ąjį gimtadienį, buvo tolimųjų reisų vairuotojas, kartais kelionėse praleisdavęs po kelis mėnesius. Nuolat "ant ratų" gyvenusį, daugybę kilometrų po užsienį sukorusį vyrą žūtis kelyje užklupo gimtinėje ir ne pačiam vairuojant. Aušros brolis Darius gyveno Laukų kaime prie pat Virbalio su tėvais, kurie žinomi kaip tvarkingi ūkininkai. Jis ir pats kartu aktyviai ūkininkavo. Tragedijos dieną Kybartuose buvo pakrikštyta Aušros ir Dariaus brolio Renato dukrelė Enrika, abiejų dukterėčia. "Akistatos" šaltinių teigimu, ne vienam gedinčios giminės atstovui po tragedijos ne kartą prireikė medikų pagalbos. Net sunku įsivaizduoti, kokias pragariškas netekties kančias priversti išgyventi ūkininkai Angelė ir Gediminas Sabaliauskai, per vieną akimirką netekę dukters, sūnaus, 3 anūkių ir žento, o jų sūnus Renatas - dukrelės, sesers, brolio ir svainio. Jau nekalbant ir apie kitus gedinčiuosius.
"Žinote, net susimąsčiau, ar yra Dievas, jeigu leido žmonėms žūti po tokios gražios šventės, kai krikštą priėmė mažytė mergytė, tiesiog angeliukas", - liūdėdamas sakė "Akistatai" Virbalio gyventojas pensininkas Bronius Andriuškevičius.
Kaltininkai - promilės, greitis ir atstumas
Masaičių kaimynas A. Šmulkštys, vienintelis likęs gyvas iš džipo ekipažo, po avarijos buvo paguldytas į Vilkaviškio ligoninės Reanimacijos skyrių. Medikai nustatė, kad jam stipriai sumušta širdis, plaučiai, lūžę keli šonkauliai. Vaikinas vairavo būdamas blaivus. Kitą dieną jis atsigavo, tačiau medikai patarė policininkams sunkaus ligonio nekalbinti. Medikai teigė, kad Alvydas apie pačią avariją nieko neatsimena, ir drįso prognozuoti, kad jaunuolis turėtų išgyventi.
Medikų pagalbos neprireikė tik vilkiko, "prarijusio" džipą, vairuotojui Sovetsko (Tilžės) gyventojui (Kaliningrado sr.) Aleksandrui Štogrinui (31 m.). Tolimųjų reisų vairuotoju dirbantis rusas vyko savo namų kryptimi. Jis buvo blaivus. Pirminiais duomenimis, ruso kaltės pareigūnai neįžvelgia. Vilkikas liko šiek tiek apgadintas, o priekaba sveikutėlė.
"Renault Clio" vairuotojui R. Muraškovui ir keleiviui Virmantui Trekevičiui (23 m.), Babtų miestelio gyventojams, medikų pagalbos prireikė dėl nesunkių veido sužalojimų. Pastarasis buvo išleistas gydytis į namus, o R. Muraškovas, kaip įtariamas nelaimės kaltininkas, iškart buvo sulaikytas 2 paroms. Kaip "Akistatai" teigė prokuroras K. Jasaitis, po savaitgalio Vilkaviškio teisme ruoštasi spręsti R. Muraškovo suėmimo klausimą. R. Muraškovas neneigė vairavęs automobilį, kuriuo didele jėga išstūmė džipą iš kelio, trenkęsis į džipo galą. Anot pareigūnų, kaltas nesaugus babtiškių automobilio greitis ir per mažas atstumas iki kliūties priekyje - džipo. Tai lėmė R. Muraškovo girtumas. Jo keleivis taip pat buvo neblaivus - į alkoholio matuoklį pripūtė 1,81 promilės. Abu bendradarbiai, pastaruoju metu komandiruoti remontuoti Kybartų vaikų globos namus, tą vakarą, prieš pat vidurnaktį, pačių teigimu, važiavo į Virbalį nusipirkti pigesnių cigarečių.
Be paties R. Muraškovo prisipažinimo, kad automobilį vairavo jis, taip pat liudijo ir vilkiko vairuotojas rusas, po kraupios kaktomušos matęs, kaip iš apgadinto "Renault Clio" pirmiausia išlipo keleivis, o paskui jį - ir vairuotojas. Rusas iškart įsidėmėjo vaikinus pagal jų drabužius: vienas vilkėjo šviesiau, kitas - tamsiau. Beje, Virbalio gyventojai kitą dieną skleidė kalbas, kad "Renault Clio" važiavę vaikinai po įvykio bandė pabėgti iš įvykio vietos, bet du buvo sučiupti, o vienas paspruko. Įvykį tiriantys pareigūnai tai paneigė. Jie tvirtino, kad liudininkai, iš kurių vėlų vakarą Kybartuose išvažiavo babtiškiai statybininkai, tikino, jog pastarųjų buvo tik du. Vilkaviškio policininkai paneigė ir kalbas, esą minėtą automobilį vijosi reide dalyvavę pareigūnai, todėl babtiškių mašinos greitis buvęs viršytas.
Sunkiai suvokiami lemtingi ženklai
Virbalio seniūnas Zitas Lasevičius, negalėdamas ramiai kalbėti apie savo kolegės Aušros Masaitienės ir jos šeimos bei artimųjų žūtį, teigė, jog Virbalis dar niekada nebuvo apimtas tokio skaudaus gedulo. Kitą dieną po tragedijos seniūnas svarstė, kad visi žuvusieji bus pašarvoti kartu.
Vietos gyventojai, sekmadienį stoviniuodami prie žvakelėmis nusėtomis avarijos vietos ir itin aktyviai aptarinėdami tragedijos priežastis, minėjo ir itin siaurą kelią, einantį per Virbalį, kuriuo nuolat Rusijos link ir iš jos važiuoja labai didelis srautas mašinų, ypač - krovininių. "Matomumas geras, kelias tiesus, bet siauras kaip gerklė, tai - mirties zona ir transportui, ir pėstiesiems, nes vilkikai eina dieną naktį, - teigė virbališkis patyręs vairuotojas Bronius Andriuškevičius. - Šaligatviai - čia pat, jų borteliai siekia 20 centimetrų aukščio - ne kiekviena mašina "užliptų", vairuotojui bandant išvengti susidūrimo. Pakelės grioviai didžiuliai - seniai reikėjo juos užversti ir kelią praplatinti. To nepadarius, dabar skaičiuojame beprasmes mirtis".
Virbaliečiai savo kalbose taip pat negalėjo nerikiuoti detalių, šią tragediją leidžiančių vadinti mistiška, nulemta kažkokių antgamtinių jėgų. Nelaimė įvyko netoli Virbalio miestelio kapinių, kai Masaičiams iki jų neseniai įsigyto namo buvo likę mažiau negu 100 metrų kelio. Klastinga lemtis... Dar klastingiau: žuvusios kybartiškės Lijanos Bruožytės šeimai ši netektis buvo tarsi ankstesnio panašaus įvykio tęsinys: pernai lapkričio 20-osios vakarą netoli Vilkaviškio lengvuoju automobiliu "VW Passat" po vilkiku MAN palindo Lijanos sesuo Živilė (18 m.), kuri tuo metu buvo ką tik įsigijusi vairuotojo pažymėjimą ir pažeidė kelių eismo taisykles - nepraleido pagrindiniu keliu važiavusio vilkiko. Avariją matė iš paskos važiavęs Živilės draugas. Mergina patyrė rimtų sužalojimų, medikai baiminosi, kad nelaimėlė nebeišgyvens, ir tik visai neseniai Živilė sugrįžo į namus po ilgo gydymosi ligoninėse. Šeimai, išgyvenusiai dėl Živilės avarijos ir likimo, dabar labai netikėtai tenka laidoti jos seserį Lijaną. O pats mistiškiausias, sunkiausiai suvokiamas ir, rodos, net neįtikėtinas faktas yra tai, kad tuokart Živilė automobiliu palindo po... to paties ruso Aleksandro Štogrino vairuojamu vilkiku, dabar pasiglemžusiu Živilės seserį ir dar 6 kartu važiavusius žmones... "Neįtikėtina, bet taip yra, - dėl tokių mistiškų sutapimų sakė labai nustebę Vilkaviškio policininkai. - Tarsi abi seseris būtų gaudyte gaudžiusi juodoji lemtis, o rusui Štogrinui irgi būtų mįslingai nulemta Lietuvoje, Vilkaviškio rajone, sėti mirtį".
* * * * * Šiemet ši Virbalio avarija pagal žūčių skaičių yra pati kraupiausia Lietuvoje. Sausį šiurpi eismo nelaimė sukrėtė Panevėžio rajoną, kai žuvo 2 vilniečiai policijos pareigūnai ir 2 Panevėžio rajono greitosios pagalbos vairuotojai. Vilkaviškio rajone tokios avarijos dar nebuvo: pernai čia įvyko 2 avarijos, nusinešusios iškart po 4 žmones. "Akistatos" duomenimis, daugiausia žūčių per vieną avariją Lietuvoje buvo 1998 metais, kai gruodžio 22-ąją Šiaulių rajone, netoli Kuršėnų, žuvo 10 medkirčių, girto darbdavio vairuojamu sunkvežimiu važiavusių per Ventos tiltą. 1992 metų liepos 1-osios naktį prie Marijampolės, kelyje nuo Vilkaviškio, irgi prie pat kapinių, vienu metu žuvo 8 kariškiai, tarnavę tuometiniame Marijampolės kalėjime, naktį dalyvavę specialiame renginyje. Avarijos kaltininkas "Žigulių" vairuotojas, įsirėžęs į bėgančių karių koloną, buvo girtas. Ankstų 2006-ųjų lapkričio 10-osios rytą kelyje Klaipėda-Palanga įvykusi avarija nusinešė 5 žmonių gyvybes. Žuvo ir vairuotojas, kuris buvo girtas. 2007-ųjų rugpjūčio 15 dieną Panevėžio rajone, Geležių kaime, nepatyręs ir 18 metų dar neturintis vairuotojas lygiame kelyje nesuvaldė lengvojo automobilio ir rėžėsi į medį: žuvo pats ir pražudė dar 3 jaunus vyrus... Lenktynės su mirtimi tęsiasi...
Autorės nuotr.:
- Šis džipas Virbalyje, Vilniaus gatvėje, karstu tapo iškart 7 žmonėms
- Vilkaviškio rajono apylinkės prokuratūros vadovas K. Jasaitis neslėpė, kad šis įvykis jį labai sukretė - tokio Vilkaviškio rajone dar nebuvo
2009 02 23