Sekmadienį Tarptautiniame Palangos oro uoste nuo paties ryto ašaras keitė palengvėjimo atodūsiai. Artimieji neslėpė emocijų pasitikdami dviem reisais iš Vokietijos parskraidintus iš šeštadienio naktį užsidegusio kelto „Lisco Gloria" išsigelbėjusius keleivius ir įgulos narius. Drąsiausieji į Klaipėdą vakar vakare parplaukė kitu bendrovės „DFDS Seaways" keltu „Lisco Maxima".
Pasirinko lėktuvą
Pirmuoju užsakomuoju reisu iš Hamburgo į Palangą parskrido 70 žmonių, tarp jų ir Šilutės Vydūno gimnazijos moksleivių grupė, kuriai vykstant į namus suteikta pirmumo teisė. Iš kurorto dešimt žmonių kiek vėliau nuskraidinti į Vilnių.
Pasak „DFDS Seaways" Komunikacijos ir reklamos skyriaus vadovo Vaido Klumbio, lėktuvais grįžo tie, kurie atsisakė namo plaukti keltu „Lisco Maxima". Juo vakar vėlai vakare parplaukė 30 „Lisco Gloria" įgulos narių, 67 vairuotojai ir 16 keleivių.
Iš viso iš sudegusio kelto į netoli esantį Vokietijos keltą „Deutschland" evakuoti 249 žmonės. Vokiečiai iš karto sukėlė skandalą: esą oficialiai juo žmonių turėjo plaukti mažiau – 204 keleiviai ir 32 įgulos nariai.
Žinant pastaruoju metu dėl terorizmo pavojaus visoje Europoje ypač sugriežtintus saugumo reikalavimus, šis faktas „DFDS Seaways" galėtų pridaryti labai didelių nemalonumų.
Tačiau vakar vakare „DFDS Seaways" atstovai „Respublikai" pranešė, kad Vokietijos pareigūnai skaičiuodami suklydo. Esą jie kompanijos atstovams apie klaidą jau pranešė: žmonių laive buvo tiek, kiek nurodyta kelionės žurnaluose.
Vietoj krikštynų – ligoninė
Per kilusį gaisrą nesunkiai nukentėjo 28 keleiviai, šeši iš jų – lietuviai. Beveik visi jie apsinuodijo dūmais.
„Truputį apsinuodijau smalkėmis. Pargabenę į krantą, paguldė į ligoninę ir sulašino lašelinę. Apie penkias valandas joje išbuvau ir dabar viskas gerai. Viena moteris atsisakė medikų pagalbos, tad dabar jaučiasi nekaip. Sunku patikėti, kad gali užsidegti ir sudegti toks laivas", – tvirtino Anglijoje gyvenantis ir į gimtuosius Šiaulius atostogauti vykęs 55 metų Anicetas Porakis.
Kelis žmones iš kelto gelbėtojai iškėlė sraigtasparniu. Tarp jų ir tik aštuonių mėnesių kūdikį, kurį tėvai vežė į Lietuvą pakrikštyti.
Vakar Užsienio reikalų ministerija pranešė, kad Kylio ligoninėje medikai prižiūri tris Lietuvos piliečius. Du jų su likusia keleivių grupe autobusu nuvežti į Sionderborgo oro uostą Pietų Danijoje ir po pietų išskraidinti į Lietuvą. Vienas asmuo liko gydytis toliau.
Tai – Šilutės Vydūno gimnazijos dešimtokas iš Juknaičių. Jo medikai neišleido, nes dauždamas kajutės stiklą, susipjaustė ranką. Vaikinukas gelbėjo savo ir draugų gyvybes.
Iš viso į Vokietiją plaukė 26 gimazistai ir dvi pedagogės, jie dalyvauja ES moksleivių mainų programoje.
Lyg susitarę visi keleiviai ir jų artimieji kartojo, jog pasisekė, kad nelaimė įvyko netoli Vokietijos krantų.
„Ačiū Dievui, kad prie Vokietijos. Jei gaisras būtų kilęs prie Lenkijos ar Lietuvos, visiems būtų „šakės", – neabejojo vieno iš „DFDS Lisco" įgulos nario žmona Daiva Budzinskienė.
Grįžo be nieko
„Normalu, kad visi žmonės išsigando. Tačiau panikos požymių buvo tik iš pat pradžių. Vėliau vieni kitus ramino ir viskas baigėsi gerai. Visi sėkmingai evakuoti. Tačiau likome taip, kaip stovime", – sakė automobilio ir visų daiktų netekęs Danijoje besimokantis Edmundas Špakovas.
Kalbinti kelto keleiviai pabrėžė, kad kritinėje situacijoje puikiai savo darbą atliko įgula. “Lisco Gloria" kapitonas jį paliko paskutinis. Liudytojų teigimu, du paskutiniai įgulos nariai iš kelto šoko jau tiesiai į vandenį. Daugumai įstrigo tai, kad nebuvo girdėti apie pavojų skelbiančios sirenos.
„Jei būtume pavėlavę kokias penkiolika minučių, viskas būtų galėję baigtis daug liūdniau. Pažiūrėjęs pro liuką pamačiau, kad kažkas raudonuoja. Žiūriu, vilkikas dega. Dar norėjau eiti pažiūrėti iš arčiau, bet supratau, kad reikia ne spoksoti, o gelbėtis", – pasakojo tik piniginę spėjęs pagriebti klaipėdietis Jevgenijus.
Anglijoje uždarbiaujantis kretingiškis Virginijus Sungaila patirtą žalą įvertino apie 100 tūkst. litų.
„Aš prieš miegą visada einu parūkyti. Išėjęs į lauką pamačiau dūmus ir pasakiau kažkam iš įgulos narių. Tas dar mane nuramino, kad čia nieko baisaus. Nuėjau į barą, o šis jau pilnas dūmų. Puoliau į apačią ieškoti gelbėjimo liemenės. Sudegė mano autobusiukas su prekėmis, kurias planavau parduoti Lietuvoje, taip pat ir tempiamas namelis su ratais. Aš išsigelbėjau su paskutine gumine valtimi. Dar kokios 15 minučių, ir būtų tekę rinktis – šokti į degantį pragarą arba į vandenį. Išgyvenome tikrą „Titaniką". Apie dvidešimt minučių vargome, kol radome peilį, kad galėtume nupjauti virvę. Vis daužėmės į kelto bortą ir bijojome, kad tik valtis neprakiurtų ar keltas nepradėtų skęsti ir svirti, nes tada vilkikai būtų kritę ant mūsų. Danijos gelbėtojų kateris stovėjo už šimto metrų ir laukė, kol mes iki jų atplauksime, patys dėl saugumo prie kelto arčiau neplaukė", – prisiminė nakties įvykius V.Sungaila, kuriam nelaimę primins kaip suvenyras pasiimta gelbėjimo liemenė.
Kaip pasakojo kretingiškis, iš pradžių jie buvo apgyvendinti kareivinėse ir tik paskui perkelti į viešbutį. Vokiečių pareigūnai neleido lietuviams bendrauti su žiniasklaida.
„DFDS Seaways" pažadėjo daiktus praradusiems keleiviams kompensuoti patirtus nuostolius.
Gaisrą sukėlė vilkikas?
Gaisras iš Kylio (Vokietija) į Klaipėdą plaukiančiame kelte „Lisco Gloria" kilo spalio 9 d., netrukus po vidurnakčio. Tuo metu jis buvo šiauriau Fėmarno salos, Danijos teritoriniuose Baltijos jūros vandenyse.
Pirminiais duomenimis, jį sukėlė dėl techninio gedimo užsidegęs vienas iš viršutiniame krovininiame denyje stovinčių refrižeratorių. Iš viso kelto deniuose buvo apie 180 vilkikų bei priekabų ir apie 40 lengvųjų automobilių.
Teigiama, kad vienas įgulos narys pats nesėkmingai mėgino likviduoti pastebėto gaisro židinį, o vėliau apie incidentą pranešė kapitonui. Tuo metu liepsna jau pasiekė degalų baką ir nugriaudėjo sprogimas. Po antro sprogimo gaisras išsiplėtė. Specialiosios tarnybos atmetė galimybę, kad buvo įvykdytas teroro aktas.
Darius ČIUŽAUSKAS