Nuo 2007-ųjų pasaulio oro linijos sugebėjo sumažinti apgadinto bagažo kiekį net 63%. Nepaisant to, šiomis dienomis, ypač kelionių periodo metu, į atsiėmimo salę apgadintas atvykęs ar išvis joje nepasirodęs bagažas – vis dar dažnas vaizdas.
Praeitais metais „BGS“ bagažo paieškos įmonė užfiksavo virš 1100 apgadintų lagaminų atvejų, kurie atvyko kartu su keleiviais iš kitų oro uostų. Dar beveik 5000 keliautojų atvyko be bagažo, kuris greičiausiai buvo užstrigęs kituose oro uostuose.
„Su bagažu susijusios statistikos sezoniškumas yra tendencingas: vasaros laikotarpiu, ypač liepos-rugpjūčio mėnesiais, skaičiai išauga kone dvigubai. Šie nesklandumai natūraliai susiję su padidėjusiu krūviu ir išaugusiais keliautojų srautais vasaros periodu. Nors žiemos atostogų metu skaičiai taip pat išauga, vasara visgi išlieka daugiausia nesklandumų sukeliantis laikotarpis skrendantiems“, – komentuoja „BGS“ bagažo paieškos koordinatorius Henrikas Armoška-Eismontas.
Rekomendacijos
Norint minimizuoti dingusio ar apgadinto bagažo rizikas, „BGS“ specialistai rekomenduoja:
1. Rinktis skrydžius su daugiau nei 1 val. trukmės persėdimu. Kuo trumpesnis tarpas tarp jungiamųjų skrydžių, tuo didesnė tikimybė, kad bagažo valdymo skyriaus darbuotojai gali nespėti jūsų bagažo nuvežti iki reikiamo lėktuvo ar jo pakrauti. Tai pasitaiko itin dažnai, kuomet jūsų pirmasis lėktuvas vėluoja išvykti. Svarbu atkreipti dėmesį į persėdimo laiką dar perkant bilietus. Tokios tarptautinės bilietų paieškos sistemos kaip „Expedia“, „Skyscanner“ ar „Kayak“ neretai parduoda jungiamuosius skrydžius su mažesniu nei valandos tarpu – toks laiko tarpas yra rizikingai per trumpas norint užtikrinti saugią jūsų daiktų kelionę.
2. Bagažą užregistruoti kaip įmanoma anksčiau. Neretai bagažą užregistravus paskutinėmis registracijos minutėmis oro uoste, jis gali ne visada spėti nukeliauti iki lagaminų pakrovimo skyriaus. Ekspertų nuomone, lagaminui pasiekti lėktuvo bagažo skyrių vidutiniškai užtrunka apie 30 min.. Turėkite omenyje tai, jog jums laipinantis į lėktuvą, įprastai jame jau būna pakrautas arba tuo metu būna kraunamas keleivių bagažas. Tad kuo anksčiau jį užregistruosite, tuo saugiau galėsite jaustis, kad daiktai išties keliauja kartu su jumis.
3. Lagaminą papildomai pažymėkite vardine kortele. Svarbu, kad kortelė tvirtai laikytųsi prie bagažo, o joje būtų aiškiai ir įskaitomai užrašyti jūsų vardas, pavardė ir kontaktiniai duomenys. Siekiantiems maksimalios apsaugos, šiuolaikinės technologijos gali pasiūlyti netgi korteles su mikro sekimo schemomis, kur savo mobiliojo telefono ekrane bluetooth ar wifi pagalba galėsite matyti, kur šiuo metu yra jūsų daiktai. Tuo atveju, jei lagaminas pasimeta, sakoma, nepamaišo ir pačioje matomiausioje vietoje, pavyzdžiui jo viduje, pridėtas kelionės maršrutas (atspausdinta papildoma jūsų bilietų kopija), kad pasimetus bagažui oro uosto darbuotojai matytų, kur šiuo metu esate ir su jumis susisiektų.
4. Nevežti bagaže draudžiamų daiktų. Lagamino patikros metu, kai jis praleidžiamas per rentgeno spindulių aparatą, aviacinio saugumo tarnyba stebi, ar registruotame bagaže nėra pagal aviacijos reglamentą draudžiamų daiktų. Šiame sąraše yra šaunamieji ginklai, svaiginamieji įtaisai, dideli kiekiai tabako ar alkoholinių gėrimų ir įvairios korozinės, sprogstamosios, oksiduojančios, radioaktyvios medžiagos. Radus bent vieną daiktą iš draudžiamų sąrašo, aviacijos saugumo tarnyba lagaminą stabdo ir jį kruopščiai tikrina. Tai užtrunka nemažai papildomo laiko, tad rizika, kad jūsų lagaminas galimai nepasieks ne tik lėktuvo krovinių erdvės, bet ir jūsų kelionės tikslo, gerokai padidėja.
5. Atsikišusias lagamino dalis papildomai įvynioti plėvele. Neretai, pasitaiko atvejų, kad bagažas būna apgadintas – įplyšęs, nuskilusi rankena ar nukritęs ratukas. Dažnai keleiviai kaltina neatidžius bagažo skyriaus darbuotojus, neva jie numetė, skubėjo ir t.t. Iš tiesų, visi šie pažeidimai dažniausiai nutinka dar pieš lagaminui patenkant į darbuotojų rankas. Didžiausia rizika pažeisti lagaminą yra vidinėse oro uostų transporto juostose. Keliautojų bagažas užsikabina už kraštų, užkrenta ant kitų lagaminų. Papildomai juos apsaugojus specialiomis plėvelėmis, galima išvengti nuosavybės apgadinimo atvejų.
6. Laikytis bagažo svorio reikalavimų. Viena iš priežasčių – limituotas lėktuvo bagažinės skirtos keleivių daiktams dydis ir daugiau kuro sąnaudų esant didesniam bendram lėktuvo svoriui. Laikytis bagažo svorio reikalavimų reikėtų ir dėl to, kad per didelis jūsų lagamino svoris gali apgadinti kitų keleivių bagažą jiems esant lėktuve arba važiuojant oro uosto transporto juostose link pakrovimo skyriaus.
7. Nestandartinių išmatavimų bagažą papildomai įpakuoti. Tokio tipo bagažą neretai sudaro įvairūs vaikų įrenginiai: vežimėliai, kėdutės, vaikštynės, retesniais atvejais speciali sporto įranga ar muzikos instrumentai. Kuomet vaikiškiems vežimėliams gali užtekti papildomos apsaugos įdedant į maišą ar apsukant specialią plėvelę (ja galima pasinaudoti oro uostuose), gabenant brangesnius įrenginius, rekomenduojama apie juos pranešti turo operatoriui ar oro vežėjui iš anksto.
8. Išsaugoti skrydžio dokumentus. Įlaipinimo kortelė ir bagažo registracijos lapelis yra būtini dokumentai tiek bagažo paieškos bylos pildymui, tiek pretenzijos teikimui dėl nuostolių atlyginimo sugadinimo atveju. Jų neturint, oro uosto darbuotojai negalės padėti jokiu, su bagažu susijusio įvykio, atveju.
„Pasitelkus šias prevencines priemones bagažo susigadinimo ar dingimo galimybės yra minimizuojamos, tačiau jei visgi nutinka vienas iš šių nemalonių atvejų – veiksmų vertėtų imtis nedelsiant. Nesvarbu kurioje pasaulio šalyje būtumėte, dar neišėję iš oro uosto terminalo, kreipkitės į bagažo paieškos skyrių.
Užpildykite dingusio arba apgadinto lagamino bylą ir pasiimkite išrašą (angl. Property Irregularity Report). Per nurodytą terminą pateikite pretenziją oro linijai už apgadintą nuosavybę, o bagažui neatvykus, paieškos tarnybos darbuotojas paprastai per 1-3 dienas nuo įvykio, asmeniškai su jumis suderina lagamino perdavimo detales. Svarbu žinoti, kad kaštus už dingusio bagažo pristatymą prisiima oro linija, tad jums už tai mokėti nereikia“, – prideda Henrikas.