Vairai, multimedijos, valdymo pultai – pagrindiniai ilgapirščių taikiniai. Policijos duomenimis, pačių automobilių vagysčių šiemet mažiau nei pernai. Praėjusiaisiais metais ilgapirščiai Lietuvoje sausio-spalio mėnesiais pavogė 719 automobilių, o šiemet per tą patį laikotarpį maždaug 600. Nors transporto priemonių vagysčių skaičius mažėja, policija pastebi kitą tendenciją – Lietuvoje daugėja ilgapirščių, kurie vagia automobilių detales.
„Vagys nėra galbūt labai profesionalūs, pavadinkime asocialūs, šiek tiek narkomanai, tai jie daugiau vagia automobilių detales, jas turbūt pavogti lengviau, nereikia kažkokių didelių pastangų, didelio pasiruošimo“, – teigė policijos atstovas Ramūnas Matonis.
„Mūsų bendrovėje jeigu lyginsime išmokų, kiek mes kompensuojame nuostolių savo kliento, tai už pavogtus automobilius kompensuojame per metus iki pusės milijono, tai kalbant apie pavogtas detales, suma gali sudaryti ir iki 2 milijonų“, – sakė „Lietuvos draudimo“ atstovas Artūras Juodeikis.
Draudikų duomenimis, ilgapirščiai rečiau taikosi į ratų gaubtus, antenas, aptakus ir valytuvus. Populiarumo nepraranda veidrodėliai ir žibintai. Dažniau vagiamos navigacijos ir saugos sistemos. Esą ilgapirščiai Lietuvoje vis mažiau dairosi į senus automobilius ir vagia vis brangesnes detales.
„Vagys renkasi tuos automobilius ir tas dalis, kurios yra populiariausios rinkoje, tai iš vienos pusės tai bus labai brangios naujų automobilių detalės, nes jas galima labai brangiai parduoti“, – tikino „ERGO“ atstovas Raimondas Bieliauskas.
„Statistika tarsi liudija, kad galbūt gerėja ekonomika, arba daugėja tų naujesnių automobilių ir ties seni automobiliai nebėra tokie reikalingi remontuoti, jie galbūt nueidinėja į sąvartynus“, – pridūrė A. Juodeikis.
Taip pat pastebima nauja tendencija, ypač išpopuliarėjo bagažinės užuolaidėlių vagystės.
„Universaluose dažnai vežami sunkesni kroviniai, didesnių gabaritų kroviniai, tos užuolaidėlės yra pažeidžiamos ir jos nėra pigios, jos yra pakankamai brangios, nauja kainuoja apie 1000 eurų, gali būti ir brangesnė, priklausomai nuo modelio. Naudota vėlgi prasideda nuo kelių šimtų eurų, nesunku ją pavogti ir nesunku realizuoti“, – pabrėžė „Gjensidige“ atstovas Modestas Žilionis.
Draudikai skaičiuoja, kad vagysčių žalos auga. Dabar vidutiniškai ilgapirštis vienos vagystės metu pridaro nuostolių už daugiau nei 1200 eurų, prieš metus ši suma buvo dešimtadaliu mažesnė.
Policija ir draudikai rekomenduoja gyventojams laikyti automobilį kuo saugesnėje vietoje. Esą Lietuvoje gajus mitas, kad požeminiuose garažuose transporto priemonės saugiausios. Deja, situacija atvirkščia.
„Tai bene pati nesaugiausia automobilio saugojimo vieta, ten vagys matyt turi puikias sąlygas, jeigu tos teritorijos, tie parkingai nėra filmuojami, jie kažkaip sugeba patekti ir pranešimų iš parkingų gaunam pakankamai daug“, – kalbėjo M. Žilionis.
„Nakties metu ten tikrai nėra jokio judėjimo, jokio eismo, žmonės nevaikšto, todėl vagys pakankamai ramiai gali darbuotis“, – išskyrė R. Bieliauskas.
Anot specialistų, tikimybė būti apvogtam mažėja, jei vairuotojas vengia tamsių užkampių, stato automobilį ten, kur geras gatvių apšvietimas. Vagys taip pat bijo vaizdo kamerų ir registratorių.
„Kartais užtektų ir paprasto lipduko, kad teritorija filmuojama, tai pigus, bet pakankamai efektyvus būdas“, – patikino M. Žilionis.
Policija ir draudikai taip pat pataria žymėti detales. Pavyzdžiui, sintetine DNR technologija. Taip pažymėtos detalės surandamos net ir užsienyje.