„Nors išmestų padangų dar galima rasti miškuose ar prie konteinerių, situacija po truputį gerėja ir tokių atvejų mažėja. Šiandien yra sudarytos visos galimybės tvarkingai ir tvariai atsikratyti padangomis: jas galima palikti platintojams ar servisuose, įsigyjant naujas, palikti stambiagabaričių atliekų aikštelėse, taip pat galima užsakyti mokamą išvežimo paslaugą iš atliekų tvarkytojo.
Pastaroji galimybė aktualesnė verslams ar individualiems asmenims, turintiems sukauptą didesnį kiekį padangų“, – teigia atliekų tvarkymo ir perdirbimo įmonės „Ekobazė” vadovė Marina Curko–Notkuvienė.
Pasak jos, „Ekobazė“, į kurią padangos atkeliauja iš visų jų surinkimo vietų – autoservisų, parduotuvių, ūkininkų, stambiagabaričių aikštelių, vidutiniškai kasmet surenka ir perdirba apie 16 tūkst. tonų padangų, šiemet šis kiekis bus 10–15 procentų didesnis.
Nors tam daugiausia įtakos turėjo perimtos „Ekologistikos“ padangų atliekos iš Alytaus, M. Curko-Notkuvienė pastebi, kad tiek verslas, tiek visuomenė yra labiau suinteresuoti patikimai priduoti padangas. Ir tai daroma nebe tik sezoniškai, bet ir visus metus, rašoma pranešime spaudai.
Legaliai surinktos – visiškai perdirbamos
Jei padangos pakliūna į patikimas vietas, „Ekobazės“ vadovės teigimu, galima būti ramiems, kad jos bus 100 proc. perdirbamos ir taps produktais, kurie dar ilgai tarnaus. Tuo tarpu padangos, surenkamas iš nelegalių vietų – miškų, tvenkinių, upių ir pan., yra sunkiau perdirbamos, nes jos būna užterštos, kokybiškų žaliavų išeiga yra mažesnė.
Pasak M. Curko-Notkuvienės, perdirbus senas padangas, atskyrus metalą bei tekstilę, gaunama vertinga žaliava – gumos granulės. „Jos naudojamos daugybei paklausių produktų gaminti – garso izoliacinėms plokštėms, sporto ir žaidimų aikštelių dangai, automobilių aikštelių apsauginiams borteliams ir kitiems.
Šios medžiagos yra inovatyvios, patvarios ir ekonomiškos. Tai reiškia, kad, naudojant perdirbtą žaliavą, taupomi ne tik gamtos ištekliai, bet ir pinigai“, – pažymi atliekų tvarkymo ir perdirbimo įmonės vadovė.
Paklausa perdirbtos gumos gaminiams auga
Gaminius iš perdirbtos padangų gumos parduodančios bendrovės „Breinas“ vadovė Emilija Naudžiūnaitė sako, kad susidomėjimas tvariais gaminiais, gimstančiais žiedinės ekonomikos rate, itin auga. „Lyginant su praėjusiais metais, šių gaminių pardavimai išaugo beveik tris kartus, ateityje tikimės dar dvigubo augimo.
Tiek verslas, tiek patys žmonės vis daugiau dėmesio skiria tvariems sprendimams ir aplinkosauginiams aspektams“, – teigia ji.
Pasak E. Naudžiūnaitės, didėjant reguliaciniams reikalavimams įvairiems statybos, infrastruktūros ir kraštovaizdžio projektams, poreikis naudoti sertifikuotus perdirbtus produktus tik augs.
Anot jos, daugelyje viešųjų ir privačių projektų įgyvendinimui dabar dažnai reikalaujama, kad dalis naudojamų medžiagų būtų perdirbtos, taip skatinant žiedinės ekonomikos plėtrą ir tvaresnius pasirinkimus.
Ar tinkamos dar vienai žiemai?
Tuo tarpu autoservisų tinklo „Melga“ atstovas Andžej Ostrovski primena, kad, atėjus metui keisti padangas, verta įsitikinti, ar senosios dar bus geros, ar jau jas reikia utilizuoti.
„Galbūt įsigijote dėvėtą automobilį su dar iš pažiūros neblogomis padangomis. Galbūt kas nors jums perleidžia savo turėtas padangas, o gal anksčiau ne tiek atidžiai ir vertinote savo turimas padangas. Svarbu suprasti, kad pakankamas protektoriaus gylis nėra vienintelis rodiklis, ar padanga dar bus saugi naudoti“, – teigia A. Ostrovski.
Jis sako, kad reikia pastebėti, ar padangos nėra pažeistos. Mažesnius pažeidimus galima suremontuoti, tačiau, jeigu pažeidimas yra didesnis – pažeistas padangos kordas, yra plyšimas su matomomis siūlėmis, gumbas, pažeistas padangos šonas, toliau važinėti tokiomis padangomis yra nesaugu ir reikėtų pasirūpinti naujomis.
Reikia patikrinti, ar padangos nesueižėjusios, nes ilgainiui tokie pažeidimai gilėja ir padanga deformuojasi bei pradeda leisti orą. Anot eksperto, patiems tai pastebėti gali būti sunkiau, tuo tarpu patyrusios meistrų akys tai pastebi greitai.
A. Ostrovski primena, kad pagal KET žieminių padangų protektoriaus gylis turi būti ne mažesnis kaip 3 mm (matuojama pagal mažiausią protektoriaus gylio vietą), tačiau padangų gamintojai rekomenduoja ne mažesnį kaip 4–5 mm gylį, nes kuo mažesnis protektoriaus gylis, tuo labiau mažėja galimybė padangai išstumti sniegą, purvą ir vandenį, tuo prastesnis padangos sukibimas su kelio danga, ilgėja stabdymo kelias.
„Taip pat verta prisiminti, kad padangas reikėtų tinkamai prižiūrėti tam, kad jos ir suteiktų daugiau saugumo jums, ir tarnautų ilgiau.
Tam itin svarbus tinkamas ratų balansavimas, leidžiantis užtikrinti ne tik tolygų padangų dėvėjimąsi, bet ir automobilio stabilumą kelyje, tvarkinga važiuoklė, taisyklinga ratų geometrija, tinkamas oro slėgis, nurodomas gamintojo ir dažnai užrašytas ant statramsčio prie automobilio durelių, degalų bako dangtelio ar vartotojo vadove, važiavimo stilius ir tinkamas padangų sandėliavimas (iki kito sezono)“, – sako „Melgos“ atstovas.
Nemokamai senas padangas galima atiduoti:
- Padangų platintojams įsigyjant naujas
Pagal Lietuvos Respublikos Atliekų tvarkymo įstatymą, padangų pardavėjai, nepriklausomai nuo prekybos formos (internetu ar fizinėse parduotuvėse) privalo priimti nemokamai tiek senų padangų, kiek nusipirkote naujų (jeigu atiduodamos padangų atliekos skirtos tam pačiam transporto priemonės tipui).
- Autoservisams po padangų keitimo
Suteikdami vartotojui padangų montavimo paslaugą, autoservisai privalo nemokamai priimti nebereikalingas ar naudojimui nebetinkamas padangas (jeigu atiduodamos padangų atliekos skirtos tam pačiam transporto priemonės tipui).
- Savivaldybės didelių gabaritų atliekų surinkimo aikštelėse
Panaudotos padangos iš gyventojų nemokamai surenkamos didelių gabaritų atliekų surinkimo aikštelėse. Nemokamai galite priduoti 4–5 vnt. padangų (per 1 metus 1 asmeniui). Padangos turi būti nesumontuotos ant ratlankių. Surinkimo tvarką ir tikslų nemokamai priimamų padangų kiekį nustato savivaldybės. Aikštelių sąrašas.
Baudos
Neatsakingai išmestos padangos ne tik teršia aplinką, bet ir gali sukelti rimtų ekologinių bei sveikatos problemų. Deja, kai kurie vairuotojai vis dar renkasi senas padangas palikti gamtoje ar pakelėse, o tai užtraukia administracinę atsakomybę ir baudas.
Anksčiau Alytaus regiono atliekų tvarkymo centras socialiniame tinkle „Facebook“ priminė apie teisingą senų padangų tvarkymo praktiką.
„Prasideda padangų keitimo sezonas, bet vairuotojai su senomis padangomis į Alytaus regiono atliekų tvarkymo rūšiavimo centrus neplūsta. Ir teisingai daro! Nes kam gi jas tampyti, jei visas senas padangas reikia palikti ten, kur įsigyjate naujas: parduotuvėse, autoservisuose“, – rašė jie.
Centras įspėjo, kad neleistinai išmestos padangos užtraukia administracinę atsakomybę, o pranešti apie pažeidėjus galite numeriu 112.
Baudos už į aplinką išmestas atliekas numatytos Administracinių nusižengimų kodekso 247 straipsnyje. Baudos dydis gali svyruoti nuo 30 iki kelių tūkstančių eurų, priklausomai nuo atliekų kiekio ir nuo to, ar išmestos atliekos pavojingos, ar ne.
Taip pat gali būti skaičiuojama ir aplinkai padaryta žala. Tais atvejais, kai padangos deginamos, skiriama bauda ir skaičiuojama žala aplinkai.
Jei kyla aplinkosauginių klausimų, Aplinkos apsaugos departamento specialistai jus pakonsultuos telefonu 8 700 02022 arba el. paštu [email protected]