Akcijos – atrakcijos, išpardavimai, įvairios nuolaidos – labai populiarus pardavimų skatinimo būdas, įgaunantis vis keistesnes išraiškas. Ši sumaniai prekybininkų naudojama priemonė, dažnai sugundo pirkėjus įsigyti prekę, kurios jiems visiškai nereikia,už tariamai ypatingai mažą ar neįtikėtinai patrauklią kainą. Sakoma, kad lietuviams trūksta spontaniškumo, bet, pasirodo, prasidėjus akcijų sezonui jis liejasi per kraštus – beveik pusė apsiperkančiųjų per išpardavimus įsigyja bent vieną jiems nereikalingą ir neplanuotą prekę.
Sena kolekcija – nauja kolekcija
Parduotuvių vitrinos stebina nuolaidomis net iki 75 procentų. Svarbiausias čia žodelis „iki“ – plakatai gali skelbti nuolaidas iki 75 ar iki 120 procentų, tačiau tai reiškia, kad greičiausiai ta įspūdinga nuolaida bus pritaikyta vienintelei prekei.
Užsukus į pirmą pasitaikiusią parduotuvę skelbiančią nuolaidas iki 70 procentų, lentynoje puikuojasi užrašas – „Nuo 49 Lt“. Joje esantys džinsai, kainavę 159 litus dabar kainuoja 87. Atidžiai peržiūrėjus visas prekes, nerasite nei vienos poros kelnių už 49 litus, kainos prasideda nuo 75 litų. Oi, užrašyta gi buvo „Nuo – 49 lt“. Tiesiog tas žodelis „Nuo“ buvo toks mažytis, kad nepastabus pirkėjas net ir nepamatytų. Na, džinsai juk kainavo 159 Lt, tad nusipirkus juos ir už 87 Lt., vis tiek sutaupytume. Tačiau neskubėkite griebti šio neįtikėtino pasiūlymo. Dairykitės kur yra nauja kolekcija, nes, pasirodo, ten džinsai kainuoja vos pora litų brangiau. Tad vietoj to, kad pirktumėte jau išparduodamus ir greit nebemadingus džinsus, už beveik tą pačią kainą galite gauti naujausią modelį.
Tereikia šiek tiek atidumo ir racionalaus mąstymo, kuris padės atsispirti spalvotų, blizgančių ir mirgančių vitrinų bei akcijų kerams. Pirkinių planavimas, kainų stebėjimas ir sąrašų sudarymas, taip pat yra sėkmingo apsipirkimo garantai.
„Akys pamato, o ranka paima“
Psichologė Nijolė Liubinskienė išpardavimus įvardijo, kaip marketingo triuką, kuris neatneša naudos pirkėjui. Anot jos, išpardavimai, akcijos priverčia vartotojus mąstyti apie tai, jog akcija truks trumpai, o prekės yra pigios, tad reikia skubėti pirkti, nes jų gali nelikti. Nesaugumo jausmas, vienas iš pirkimo priežasčių, išlikusių dar nuo tarybinių laikų, kuomet trūko prekių. Šiais laikais, pirkėjus veikia infliacija, brangstančios prekės. Psichologė kaip vieną iš beverčio išlaidavimo veiksnių nurodė savęs ribojimą. Kuo daugiau žmonės riboja savo galimybes, tuo labiau auga noras pasielgti priešingai – tokiu atveju pirkėjas dėl lėšų trūkumo įsigyja smulkių, jam nereikalingų daiktų, kurių dėka dingsta nesaugumo jausmas, atsiranda galios pojūtis. Kad išvengtume nereikalingų pirkinių, pirmiausia, anot psichologės Liubinskienės, privalome žinoti ankstesnę prekės kainą, apie pirkinius galvoti tik būdami namuose, o ne apsupti spalvingų ir gražių vitrinų blizgesio. Užsukus į parduotuvę taip pat reikėtų susilaikyti nuo reklaminių žurnalų, informuojančių apie akcijas, kurie visuomet laukia pirkėjų prie įėjimo į parduotuvę. Šeimoms į prekybos centrus nepatariama vestis savo mažųjų atžalų, nes šie yra vieni iš patikliausių „pirkėjų“. Taip pat geriau rinktis mažas parduotuvėles, nei didžiuosius prekybos centrus, kuriuose pasiūla tokia pat didelė, kaip ir tikimybė įsigyti nereikalingą prekę.
Metai praėjo, batai pabrango
Išpardavimai vienareikšmiškai nėra visiškas prekybininkų pasipelnymas ar nekokybiškų ir nebereikalingų prekių atsikratymas. Sėkmingas apsipirkimas yra tuomet, kai per išpardavimą pirkėjas randa reikalingą ir nukainotą prekę, kurios įsigyjimą planavo anksčiau. Prekės kainą reikėtų sekti nuo pat jos pasirodymo parduotuvėje iki išpardavimo. Štai pastabioji pašnekovė pasakojo, kad kai ji pirko sezoninius batus iš naujausios kolekcijos, ta batų pora kainavo 249 litus. Užsukus į tą pačią batų parduotuvę moteris pastebėjo, kad tokio puikaus pasiūlymo nepraleido ir kitos avalynės mėgėjos, tad šių batelių lentynose greitai nebeliko ir jie išpardavimų nebesulaukė – pirkėja juokavo, kad jai nebereikėjo graužti nagų dėl per didelių išlaidų. Keisčiausia tai, kad po metų, kai jos batų pora jau buvo „atkentėjusi“ visų metų pasivaikščiojimus, toje pačioje parduotuvėje ji pastebėjo „krūvas“ šių batų – ten buvo net didesnis spalvų pasirinkimas. Įdomu tai, kad dabar šie batai (praėjusių metų modelio) kainavo 369 litus. Moteris stebėjosi: „Nors dažniausiai apsiperku per išpardavimus, šįkart ryžausi atverti piniginę būtent sezono pradžioje, nes tai buvo naujausias modelis, atitinkantis naujausias mados tendencijas ir tekainavo 249 litus. Pamačiusi tuos pačius batus, toje pačioje parduotuvėje po metų, kai tendencijos akivaizdžiai pakito, o jų kaina šoktelėjo iki 369 litų, negalėjau patikėti“. Tačiau parduotuvė nesiliovė stebinusi. Išpardavimų metu, pigiausiai šiuos batus galėjai įsigyti už 279 litus. Matematika tokia, jog tos pačios avalynės kaina po metų ir per išpardavimus buvo 30 litų didesnė nei tada, kai batai buvo nauji ir madingi.
Panašią situaciją papasakojusi pirkėja ir paskatino susidomėti šia tema. Pasak jos, per žiemos išpardavimą už 20 litų pirktą palaidinę, prieš porą savaičių ji išvydo kabančią naujoje kolekcijoje, o ant jos puikavosi kaina – 87 litai.
Buitinė technika internete
Štai kita pirkėja, besidominti buitinės technikos prekėmis (tiksliau šaldytuvais), dalinosi patirtimi apie jų paiešką. Ji pasakojo, kad akcijų kataloguose pirminės šaldytuvų kainos būdavo 300 – 400 litų didesnės, nei kitoje parduotuvėje esančių prekių be nuolaidos. Tiesa tokia, kad parduotuvėse, nesiūlančiose super pasiūlymų, galima rasti pigesnių prekių, nei ten, kur skelbiami išpardavimai. Įdomu ir tai, kad iš tikrųjų palankius pasiūlymus ir kainas moteris rado interneto parduotuvėse, o norint prekę įsigyti tiesiogiai, patarė rinktis atokesnes buitinės technikos parduotuves. Be to, laukiant savo pasirinktos buitinės technikos prekės išpardavimo reikėtų prisiminti, kad tokios parduotuvės, nukainavimus rengia ne dėl naujų mados tendencijų, tad nuolaidos galite ir nesulaukti.
Rinkodaros subtilybės pasaulyje ir Lietuvoje
Vartotojus pavergiančios akcijos, išpardavimai ir reklamos, tai marketingo specialistų darbas, kuris laikui bėgant keičia ir formuoja vartotojų suvokimą apie prekes. Puikus pavyzdys yra kavos pertraukėlė, dabar suvokiama kaip neatsiejama darbo rutina, išpopuliarėjusi po kasmetinės 2 milijonų dolerių reklamos kompanijos, kuri šmaikščiai skelbė: „Leisk sau kavos pertraukėlę ir priimk tai, ką tau suteikia kava“. O juk darbe mėgaudamiesi kava net nepagalvojame, kad tai kadaise buvęs puikus rinkodaros specialistų darbas. Norint sužavėti vartotojus, specialistai pasitelkia net biologijos žinios. Visame pasaulyje pripažintas ženklotyros guru Martinas Lindstromas knygoje „Prekės ženklo jausmas“ teigia, kad, pavyzdžiui, „Kellogg's“ kukurūzų dribsnių traškesys buvo ištobulintas garso laboratorijose ir užpatentuotas kartu su prekiniu ženklu bei receptu. Nustatyta, kad juslinis kreipimasis į klientus yra efektyvesnis nei vizualinis, nes skonio ir kvapo jutimai keliauja į tą smegenų dalį, kuri kontroliuoja mūsų emocijas bei atmintį.
Lietuvoje įmonės renkasi jau patikrintus marketingo triukus: limituoja išpardavimų laiką, suteikia pirkėjams saugumo jausmą, praneša apie galimus sunkumus, jei neįsigysite jų gyvybiškai svarbios prekės. Vis dėlto marketingo specialistai šiuo metu įmonėms pataria imtis priemonių ne tam, kad pritrauktų, o kad išlaikytų jau turimus ir patikimus klientus. Be to, pastaruoju metu žmonės taip priprato prie nerealiai išpustų akcijų, kad 10 ar 20 proc. nuolaidos jau nieko nevilioja, pirkėjų dėmesį patraukia ne mažesnė kaip 40 proc. nuolaida.
Tauriųjų metalų pardavėjų „žaidimai“
Vartotojų teisių gynėjai pastebi, kad per išpardavimus į juos kreipiasi daugiau besiskundžiančių žmonių dėl nesąžiningos komercinės veiklos draudimo įstatymo pažeidimų. Ne vienas pirkėjas pastebi, kad išparduodamų prekių kainos, dieną prieš jas nukainuojant yra pakeliamos, o per tariamąjį išpardavimą nuleidžiamos tiek, kad realios nuolaidos nėra. Juvelyrinės parduotuvės anksčiau siūlė net 90 proc. nuolaidą, vis dėlto dabar tauriųjų metalų pardavėjai šiek tiek kuklinasi ir siūlo 70 proc. nuolaidą. Tad kaipgi nesusidomėjus tokiu puikiu pasiūlymu, kai paprastas sidabrinis žiedas be „akučių“ ar kitų papuošimų, sveriantis 4,8 gramus, kainuoja 599 litus, o su šia šaunia nuolaida žiedo kaina tėra 180 litų. Tai puikus pavyzdys, kai prekybininkai pasitelkia gudrius rinkodaros triukus norėdami privilioti kuo daugiau pirkėjų šiais neįtikėtinais kainų skirtumais. Tačiau parduotuvėje, kuri nesiūlo tokių įspūdingų nuolaidų ir akcijų, panašus sidabrinis žiedas, sveriantis net 7,2 gramus, be jokios nuolaidos ar akcijos kainuoja 75 litus. Juvelyras, paklaustas apie tokius kainų ir svorių skirtumus, stebėjosi, jog kalbama ne apie vienetinių kūrinių, kurie būtų verti 600 litų, o masinės gamybos dirbinių kainas. Tačiau juvelyrinės parduotuvės direktorius Vytautas Veršickas tokiais kainų skirtumais nesistebi, nes tiek kainas, tiek antkainius nustato pačios parduotuvės – jei jos gali parduoti gaminį už 599 litus, tuomet puiku, antkainių dydis nėra ribojamas.
8 procentai žino
Tokia akivaizdžiai nesąžininga komercinė veikla sėkmingai gyvuoja ir klesti. Lietuvos vartotojų instituto 2009 gegužės mėnesį atliktas tyrimas parodė, kad 65 proc. vartotojų pasigenda informacijos apie vartotojų teises, ir tik 24 proc. respondentų teigia, kad jos turi pakankamai. Taip pat tik 8 proc. vartotojų žino, kaip asociacijos gali jiems padėti įgyvendinant vartotojų teises, tad nenuostabu, kad esant nežinomybei apie vartotojų teises ir institucijas, klęsti nesąžininga komercinė veikla. Sociologiniais tyrimais nustatyta, kad vartotojai nepasitiki pardavimo skatinimo priemonėmis, t.y. išpardavimais, kurie skatina pirkėjus priimti tokius sprendimus ir sandorius, kurių kitomis aplinkybėmis jie nebūtų priėmę. Dėl nusiskundimų ar iškilusių problemų pirkėjas gali kreiptis į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą ar Valstybinę ne maisto produktų inspekciją. Už nesąžiningos veiklos vykdymą prekybininkams gali tekti sumokėti nuo 1 iki 30 tūkstančių litų dydžio baudos mokestį. Šiais metais valstybinės vartotojų teisės apsaugos tarnybos nutarimu dėl nesąžiningos komercinės veiklos vartotojams draudimo įstatymo pažeidimo 3 tūkstančių litų bauda skirta vienai įmonei, o 2010 metais aštuonioms įmonėms teko sumokėti nuo 1 iki 20 tūkstančių litų, dėl reklamos įstatymo pažeidimų šiais metais iškeltos 4 bylos.
Monika PETKUTĖ