• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Kauno technologijos universiteto mokslininkai, vieninteliai iš Baltijos šalių pradėję kurti raketas, jas dar tobulina ir sako yra pasiruošę serijinei jų gamybai.

REKLAMA
REKLAMA

Krašto apsaugos ministerija lietuviškų raketų kol kas pirkti neketina.

Juodkrantės poligone Kauno technologijos universiteto Gynybos technologijų institutas bando dvylika pačių sukurtų raketų – jos, sako, patikimesnės nei pirmosios, pagamintos prieš dvejus metus. Vienos nuskrieja apie dešimt kilometrų, kitos – kelis kartus toliau.

REKLAMA

„Kuras yra, receptūra mūsų. Darėm lyginamąją analizę su užsienio šalių analogiškais kurais, tikrai jiems nenusileidžia. Jis yra pigus ir patikimas“, – sakė Algimantas Fedaravičius, Kauno technologijos universiteto Gynybos technologijų instituto direktorius.

Mokslininkai savo kūrinius artimiausiu metu ketina patentuoti – Baltijos šalyse jie vieninteliai ėmęsi kurti raketas. Jų paskirtis karinė, tačiau raketas esą galėtų naudoti ir meteorogijos tarnybos ar kosmoso technikos kūrėjai.

REKLAMA
REKLAMA

„Dabar tos raketos yra tokioje stadijoje, kad praktiškai mes jau ir rytoj galime pradėti daryti eksperimentinį raketinį kompleksą, galėtume bandyti poligono sąlygomis ir prieiti prie pramoninio pavyzdžio“, – dėstė A. Fedaravičius.

Krašto apsaugos ministrė mokslininkų iniciatyvas sveikina, tačiau kariuomenė jų artimiausiu metu pirkti nežada.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Šiandien dar nėra jokių oficialių paraiškų, nėra taip toli pažengta, kad būtų galima kalbėti apie kokius nors įsigijimus. Tam reikia sertfikavimų, tam reikia daugybės kitų dalykų, kiek aš suprantu, be to, tam reikia ir kitokio karšto apsaugos finansavimo“, – aiškino krašto apsaugos ministrė Rasa Juknevičienė.

REKLAMA

Raketų kūrimą remia Kauno tecnologijos universitetas, mokslo taryba, lėšų mokslininkai turi ir iš ankstesnių savo išradimų – pavyzdžiui, kauniečių sukurtus lazerinių šaulių treniruoklius nusipirko Latvijos kariuomenė, domisi ir kitos šalys.

Pasak KTU Gynybos technologijų instituto (GTI) atstovų, naujausias raketinių sistemų „KTU GTI – 95“ ir „KTU GTI – 160“ bandymas yra ankstesnių jau pristatytų darbų tąsa. 2009 m. liepą KTU GTI specialistai sėkmingai išbandė eksperimentinę raketinę paleidimo sistemą ir paleido raketą „KTU GTI-1“. Ankstesnės kietojo kuro raketinės sistemos buvo patobulintos patikimumo požiūriu. Be to, sukurta žymiai galingesnė raketa, kurios variklis užtikrina veikimo nuotolį iki 30 km, sakoma KTU pranešime.

REKLAMA

Teigiama, kad raketinių sistemų „KTU GTI – 95“ ir „KTU GTI – 160“ paskirtis yra karinė (sistema „Žemė–žemė“), be to, raketas gali naudoti ir meteorologinės tarnybos (jų zondams iškelti į didelį aukštį), raketų varikliai gali būti panaudoti kosminėje technikoje.

GTO atstovų teigimu, pasiūlyta originali kietojo raketinio kuro receptūra, kuri nenusileidžia ir užsienio panašios paskirties kūriniams, ir to raketinio kuro gamybos technologija. Suformuoti kietojo raketinio kuro blokai, užtikrinantys reikiamas traukos charakteristikas, sukurti dviejų tipų varikliai, ištirtos jų slėgio, temperatūros ir traukos charakteristikos. Visa tai realizuota raketiniame komplekse (variklis, skraidmuo, paleidimo įtaisas) ir sėkmingai išbandyta praktikoje.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Nacionalinė Lietuvos kosmoso asociacija pasirašė bendradarbiavimo sutartį su Europos kosminių tyrimų agentūra, – sakė GTI direktorius prof. Algimantas Fedaravičius. – Taigi galima būtų sukurti raketą-nešėją nano- ir piko palydovams (vadinamiesiems mažiesiems palydovams) išvesti bent jau į žemutinę orbitą, taip pat orbitos koregavimui, o jeigu sieksime palydovo grąžinimo į žemę, tai svarbu sukurti ir stabdymo variklį bei kita.“

REKLAMA

Anot profesoriaus, galime didžiuotis, kad Lietuvoje atsirado grupė specialistų, kurie gali kurti, tirti ir praktiškai įgyvendinti tokią techniką, o Kauno technologijos universitete, kaip mokslo žinių kūrimo ir skleidimo institucijoje, kurioje yra tiriamos įvairios transporto sistemos, pradedant automobiliais, geležinkeliais ir aviacija, įsisavinta nauja turbūt šiandien efektyviausia transporto rūšis – raketiniai varikliai.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų