Jos naujausiame šokio spektaklyje „Jaunystė arba scenarijai pagal kuriuos gyvena tėvai ir vaikai“, kurį premjerinio turo per Lietuvą metu ką tik pamatė per šešis tūkstančius žiūrovų, šalia suaugusių artistų rimtus, dramatinius vaidmenis šoka ir jaunieji talentai, kuriems – vos po 11-14 metų.
Jų dvylika, ir visi jie – iš pernai ACH teatro įsteigtos Meistriškumo klasės, kurioje patyrę baleto pedagogai augina ir scenai ruošia jaunuosius šokėjus, nebūtinai planuojančius savo karjerą sieti su profesionaliu baletu ir ateityje galbūt ketinančius rinktis alternatyvias, „žemiškas“ profesijas.
Pati turėjo stereotipų dėl privačių mokyklų
„Tai yra unikali galimybė turėti dvi profesijas – tuo pat metu būti ir mene, ir kitoje, su menu galimai nesusijusioje profesijoje – tapti mediku, ekonomistu, architektu, kuo tik nori, – sako A. Cholina. – Mano teatre visais laikais šokdavo ir nemažai neprofesionalų, kurie yra gabūs šokiui – teisingai paruošus, scenoje jie gali daryti stebuklus…“
A. Cholina pati nuo mažens ketverius metus lankiusi baleto būrelį „Liepsnelė“ buvusiuose Profsąjungų rūmuose Vilniuje.
Vėliau, jau Nacionalinėje M. K. Čiurlionio menų mokykloje, baleto skyriuje besimokydama, dabar garsi choreografė prisipažįsta ten ne tik susidūrė su pedagogų skepsiu ir abejonėmis, ar privačiose mokyklose įmanoma paruošti profesionalų šokėją ir ar ten „negadinami“ talentai, bet ir pati ilgai vadovavosi šiuo stereotipiniu įsitikinimu.
„Tačiau prieš kurį laiką ėmiau matyti, ypač stebėdama jaunųjų šokėjų konkursus, kad būtent iš privačių baleto mokyklų, kurias įsteigę mano kolegos, beje, buvusios geriausios baleto solistės ir solistai, ateina labai gerai paruošti vaikai – įdomūs ir talentingi šokėjai, puiki medžiaga didžiajai scenai. Tokių įstaigų nebegalima vadinti saviveikla – tai stiprios mokyklos, jų auklėtiniai aukščiausiais balais įstoja į tą pačią M. K. Čiurlionio menų mokyklą, sėkmingai tęsia mokslus užsienyje, laimi svarbiuose konkursuose. Tik klausimas – kiek iš tų gabių vaikų svarsto apie profesionalią šokėjo karjerą?“ – situaciją komentuoja A. Cholina.
Jos manymu, būtent dėl to ir kyla dilema – daugelis vaikų savo ateitį mato kitose profesijose, bet išlavintas kūnas nenori atsisakyti baleto, per eilę metų išugdyta stipri meilė menui.
Tokiems vaikams ACH teatras kaip alternatyvą ir siūlo ilgai brandintą naujovę – tobulinti šokėjo įgudžius Anželikos Cholinos Meistriškumo klasėje ir šokti didžiojoje scenoje, šios choreografės spektakliuose, drauge su patyrusiais, žinomais, geriausiais Lietuvos baleto artistais.
Stiprios jaunimo trupės reikėjo jau seniai
Savo Meistriškumo klasę, kurioje baleto paslapčių moko kartu su ilgamete bendražyge, baleto pedagoge-repetitore, o praeityje – Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro ir ACH teatro vedančiąja soliste Živile Baikštyte, A. Cholina pernai įkūrė prie vienos seniausių šalyje baleto mokyklų – Lietuvos tarptautinės baleto akademijos (LTBA).
Ši mokykla, kurioje kasmet Vilniuje ir Kaune mokosi net iki pusės tūkstančio šokiui gabių vaikų, įkurta prieš 14 metų, 2009-aisiais, ir garsėja itin kokybišku paruošimu.
Nors tik dalis mokyklos auklėtinių vėliau pasirenka profesionalias baleto studijas, tiek toliau tęsiantys studijas, tiek jų nebetęsiantys sėkmingai pasirodo scenoje, įsilieja į profesionalias baleto trupes, o dabar, perėję per papildomą Meistriškumo klasę, – jau šoka ir ACH teatro spektakliuose.
LTBA įkūrusi ir jai vadovaujanti patyrusi šokio pedagogė Kristina Sliesoraitienė yra tikra, kad Lietuvai seniai reikėjo stiprios jaunimo šokio trupės.
Joje savo talentus galėtų realizuoti ne tik tiek, kurie renkasi profesionalaus baleto artisto kelią, bet ir tie, kurie įdėję daug metų ir užsispyrimo į pamokas bei nuoširdžiai įsimylėję baletą, planuoja būti kitoje profesijoje.
„Ir pagaliau tokią trupę turime. Dabar tėvams galiu siūlyti ACH Meistriškumo klasę, kurios dėka galima realiai panirti į tikrą profesionalų teatrą, patirti realių vaidmenų kūrimą, realiai būti didžiojoje scenoje, realiai keliauti į gastroles, ir tam nebūtina stoti į valstybinę baleto mokyklą ir savo viso gyvenimo susieti su profesionaliu baletu, – argumentuoja LTBA vadovė K. Sliesoraitienė. – Šiais laikais gabūs vaikai gali drąsiai mokytis pasirinktose gimnazijose ir licėjuose, vakarais ar savaitgaliais eiti į baleto pamokas, šokti profesionaliam teatre ir ateityje turėti dvi profesijas.“
Pamokose – mokinio virsmas į artistą
Tuo tarpu A. Cholina neabejoja – nors atsiskleisti talentui galima apsiriboti ir pamokomis baleto mokykloje, visgi tam, kad užsiaugintum baleto artistą, reikia turėti savo teatrą.
„Neužtenka šokti variacijas konkursuose ir sudalyvauti ataskaitiniame koncerte mokslo metų pabaigoje. Mano principas yra ruošti mokinius ir iškart leisti jiems patirti baletą didžiojoje scenoje, duoti jiems tikrų vaidmenų, realios, neįkainuojamos praktikos, – sako ji. – Kadangi turiu savo teatrą, vaikus iškart orientuoju į sceną, įtraukiu į kūrybinį darbą, jie patiria, ką reiškia dirbti teatre, šokti spektaklyje — čia jie gyvena tikro artisto gyvenimą.“
Į Anželikos Cholinos vadovaujamą Meistriškumo klasę prie LTBA vaikai – mergaitės ir berniukai – iš įvairių Lietuvos baleto mokyklų, taip pat ir privačių, šiemet priimami nuo 11 metų.
Čia, Vilniuje, rugsėjo 10 d. praėję specialią atranką, jie mokysis kiekvieną sekmadienį, nuo rugsėjo iki liepos, o pamokos apima tiek klasikinio šokio teoriją bei praktiką su pedagoge Ž. Baikštyte, tiek kūrybinį darbą su A. Cholina.
Choreografės teigimu, jos pamokose vyksta mokinio virsmas į artistą – naudodama savo unikalią metodiką, kuri apjungia įvairias šokio technikas ir aktorinio meistriškumo žinias, ji atskleidžia kiekvieno mokinio vidų ir padeda susiformuoti jo artistinei tapatybei.
„Mano naujausioje premjeroje „Jaunystė“ šokantys vaikai greitai užaugs, todėl naujieji Meistriškumo klasės auklėtiniai laikui bėgant galėtų juos pakeisti, o esami jaunieji artistai šoks jau kituose ACH teatro spektakliuose“, – sako A. Cholina.
Ji savo Miestriškumo klasės mokinius kviečia dalyvauti ir kituose Lietuvos teatruose jos statomuose baletuose – pavyzdžiui, anksčiau šiais metais kelios jaunos baleto šokėjos turėjo galimybę išbandyti didžiąją sceną Kauno valstybiniame muzikiniame teatre, A. Cholinos kurtame balete „Dezdemona“, kuriame sukūrė Jago dukters vaidmenis.