Atvirąją interneto tinklalapių turinio valdymo sistemą „ImpressPages CMS“ plėtojantys Audrius Jankauskas, Mindaugas Stankaitis ir Mangirdas Skripka perkėlė verslą į D. Britaniją ir džiaugiasi stiprėjančiu „ImpressPages CMS“ bendruomenės palaikymu.
„ImpressPages CMS“ (TVS) komanda – tai Audrius Jankauskas (projekto vadovas), Mindaugas Stankaitis (kūryba ir dizainas), ir Mangirdas Skripka (sistemos architektas ir programuotojas). Kartu Lietuvoje įsteigė interneto svetainių kūrimo įmonę „Apro Media“. „Kurdami svetaines klientams norėjome pasiūlyti maksimalų komfortą kurti ir valdyti turinį svetainėje. Taip pradėjome kurti „ImpressPages CMS“, – sakė „Balsas.lt“ pašnekovai, sutikę papasakoti apie savo plėtojamą projektą.
– Kokia buvo jūsų profesinės karjeros pradžia? Kur ir ką studijavote, kokie buvo pirmieji jūsų IT projektai, svarbiausi pasiekimai?
Audrius: Studijavau ekonomiką ir finansus. Baigiau KTU ekonomikos bakalaurą bei vadybos ir verslo administravimo magistrą. Nuo 15 metų žaviuosi svetainių kūrimu ir su tuo susijusiomis technologijomis. Sėkmingiausias mano sukurtas ir išvystytas IT projektas buvo www.lyga.lt (didžiausias mokymų portalas Lietuvoje), kurį po dviejų metų vystymo nupirko „Verslo žinios“.
Mindaugas: Studijavau Vilniaus dailės akademijoje. Dirbau Lietuvos dizaino kompanijose ir ten sėmiausi patirties. Jau 6-eri metai kaip kuriu interneto svetainių dizainą.
Mangirdas: Baigiau programų sistemų magistrantūrą Vilniaus universitete. Vienas pirmųjų IT projektų yra www.automokyklos.lt.
– Kas paskatino pradėti verslą užsienyje? Kodėl pasirinkote būtent interneto turinio valdymo sistemų sritį – juk iš pažiūros šioje rinkoje didelė konkurencija?
Mindaugas: Turinio valdymo sistemą „Impresspages CMS“ sukūrėme Lietuvoje. Jungtinėje Karalystėje gavome „The Difference Engine“ programos investiciją produkto ir verslo kūrimui.
Jeigu yra konkurencija, vadinasi, rinka egzistuoja. Mes nesistengiame tiesiogiai konkuruoti su didžiausiais lyderiais. Rinkai siūlome naują ir daug patogesnį produktą. Sulaukiame daug gerų atsiliepimų iš vartotojų. Džiaugiamės turėdami stiprią bendruomenę, kuri palaiko ir padeda plėtoti produktą. Bendruomenė „ImpressPages CMS“ turinio valdymo sistemą išvertė į 8 užsienio kalbas. Turėdami bendruomenę užnugaryje, drąsiai žengiame pirmyn.
Audrius: Turinio valdymo sistema buvo mūsų kasdieninis veiklos įrankis kuriant svetaines. Šį produktą, rinką ir poreikį mes žinome labai gerai. Kalbėjome su daugeliu kolegų apie problemas, su kuriomis jie susiduria dažniausiai ir kokio sprendimo jiems reikėtų. Supratę, jog iš tiesų galime sukurti kažką išskirtinio ir geresnio bei turėdami užnugaryje palaikymą, pradėjome kryptingą darbą ir ėjimą į rinką.
– Kuo „ImpressPages CMS“ išsiskiria iš kitų TVS, kokios jos stipriausios pusės? Ar galėtumėte apibūdinti ją kitų „Drag&drop" TVS kontekste? Kokie techniniai jos reikalavimai? Gal galėtumėte paminėti, kokias problemas ją tobulinant dar reikės išspręsti?
Mindaugas: „ImpressPages CMS“ turinio valdymo sistema turi „Drag and Drop“ (tempk ir paleisk) ir „Edit in Place“ (redaguok ten, kur esi) funkcionalumą bei yra atviro kodo. Tai ją daro išskirtinę turinio valdymo sistemų rinkoje. Man tikrai patinka tas jausmas, kaip lengvai ir paprastai galima įkelti ar pakeisti informaciją svetainėje, sukurtoje su „Impresspages CMS“.
Mangirdas: „ImpressPages CMS“ naudoja PHP ir „MySQL“, turi visus būtinus elementus kiekvienai svetainei: daugiakalbiškumas, optimizavimas paieškos sistemos (SEO), draugiškos nuorodos, paieška, naujienlaiškis, svetainės medis, vartotojų registracija. Šiuo metu plečiame sistemos galimybes. Bendruomenė laukia, kol galės pradėti kurti įskiepius.
Audrius: Paprastumas ir intuityvumas vartotojui. Niekada nesu girdėjęs tiek daug besidžiaugiančių žmonių ir matęs laimingų veidų, kai jie, pirmą kartą pamatę naują sistemą, iškart pradeda ją naudoti. Laiko sąnaudos, skirtos mokymuisi ir turinio valdymui, sumažėjo keletą kartų. Žmonės tai vertina.
„ImpressPages CMS" vartotojų geografija.
– Kokie svarbiausi „ImpressPages CMS“ pranašumai svetainių programuotojų, dizainerių ir turinio tvarkytojų požiūriu? Kokie dažniausi jos vartotojų pageidavimai, atsiliepimai?
Mindaugas: „Impresspages CMS“ dizaineriams leidžia būti tikriems, kad jų sukurtas dizainas liks geras ir po metų. Svetainės turinio tvarkytojai nesugadins svetainės, dizainas liks tvarkingas. Svetainės turinio tvarkytojai gali lengvai tvarkyti ir dirbti su turiniu svetainėje. Palyginus su kitomis svetainėmis, tai trunka 4 kartus greičiau.
Mangirdas: Dažniausias atsiliepimas – kad sutaupėme daug laiko. Kas susidūrė su turinio pateikimu internete, žino, kad gražiai sumaketuoti puslapį užtrunka daug laiko.
Audrius: Dizaineriai ir programuotojai laiką taupo taip pat klientų apmokymams bei atsakymams ir dažniausiai užduodamus klausimus: „Kaip pakeisti antraštę?“, „Kaip sukurti naują puslapį?“, „Kaip įkelti nuotrauką?“ ir t.t. Su „ImpressPages CMS“ tokių klausimų nekyla. Sistema panaudoja jau turimus žmonių įpročius ir žinias, todėl papildomo apmokymo beveik nebelieka. Tad tokie klausimai tiesiog nebekyla. Vartotojai patenkinti, dažniausi prašymai tiesiog nesustoti ir toliau plėtoti šią sistemą. Toks bendruomenės palaikymas labai džiugina.
– Kokie buvo pirmieji „ImpressPages CMS" žingsniai rinkoje? Kiek truko jos programavimo ir bandymo darbai? Iš ko sėmėtės idėjų?
Mangirdas: Pirmosios kodo eilutės buvo parašytos 2008 metais. 2009 metais turėjome pirmąsias produkto versijas, kurias pradėjome testuoti įmonės viduje. 2009 metų pabaigoje turėjome pirmą viešą versiją.
„ImpressPages CMS projektas buvo nominuotas „Login“ konferencijoje net dviejose kategorijose - „Geriausia WEB aplikacija„ ir „Metų eksportas“.
Produktas paremtas viena paprasta idėja: kuo paprastesnis ir lankstesnis turinio valdymas svetainės administratoriui. Idėjos kas dieną sproginėja galvoje. Sunkiau yra išlaikyti tą pačią kryptį ir nenuklysti į šalį. Siekti sėkmės labiau padėjo susikoncentravimas į problemą, kurią sprendžia mūsų produktas.
Audrius: Idėjų ieškoti toli nereikia. Paprasčiausiai stebime aplinką, stebime žmones, stebime save. Nesunku pastebėti, kas žmonėms sunku, ko žmonės ieško ir neranda, kas jiems neišeina ar yra nesuprantama. Šias problemas ir sprendžiame.
– Ar galėtumėte pateikti lietuviškų ir užsienietiškų tinklalapių, tvarkomų naudojant „ImpressPages CMS", pavyzdžių?
Mindaugas: Šiuo metu turime apie 300 tinkalapių, sukurtų su „Impresspages CMS“. Galiu paminėti automokyklos.lt, dreamhouse.lt, repex.lt, litaka.lt, mackapar.se, scgmachinery.com, sooftle.com, oelis.fr.
– Šį mėnesį sukaks vieneri metai nuo pirmos stabilios „ImpressPages CMS" versijos išleidimo. Kaip per šį laiką pasikeitė jūsų TVS funkcionalumas, galimybės, kokias didžiausias problemas teko įveikti?
Mangirdas: Per šiuos metus sistema kardinaliai nepasikeitė. Buvo tik pridėta daugiau funkcijų, lankstumo, kuriama dokumentacija, buriama bendruomenė. Dabar turime viziją, kaip palypėti dar vienu laipteliu aukščiau. Kuriame funkcijas ir projektuojame sistemos galimybes, kurios leis stipriai atitrūkti nuo bandančių kopijuoti ar mėgdžioti. Visada stengiamės numatyti bent keletą žingsnių į priekį, nuspėti ateitį.
Audrius: Vienas didžiausių iššūkių buvo aiški komunikacija su bendruomene ir tikslingas krypties laikymasis. Kai kada vartotojų vizija ir norai nesutampa su produkto vystymo kryptimi. Tik nuoširdus bendravimas, atvira diskusija ir pagalba leidžia tai išspręsti.
– „ImpressPages CMS" platinate nemokamai, kaip uždirbate pinigų verslui plėtoti? Kodėl nesirinkote komercinio programos platinimo būdo?
Mindaugas: „Impresspages CMS“ yra atviro kodo turinio valdymo sistema. Manome, kad ateityje visos populiarios sistemos bus atviro kodo. Ateityje planuojame integruoti įskiepių parduotuvę į kiekvieną svetainę. Norėtume, kad sistemos ar funkcionalumo plėtiniai būtų lengvai prieinami svetainių kūrėjams ar tvarkytojams. Matome didelį poreikį rinkoje lengvai prieinamiems svetainių plėtiniams.
Mangirdas: Tiesioginis programinės įrangos pardavimas yra senamadiškas verslas, kuris nyksta. Toks verslo modelis liks egzistuoti tik specializuotose rinkose. Ateityje masinio naudojimo programos bus nemokamos, o pajamos gaunamos iš papildomų paslaugų, teikiamų programos naudotojams. Prieš keletą metų reikėdavo pirkti naršyklę. Dabar visos naršyklės verčiasi iš kailio kaip įsiteikti vartotojui ir apie mokėjimą už ją negali būti nė kalbos. Tas pats atsitiks ir su turinio valdymo sistemų rinka.
Audrius: Rinka ir vartotojai diktuoja veiklos sąlygas. „ImpressPages CMS“ sprendžia svetainės kūrėjų ir tvarkytojų problemas tiesiogiai. Sukurta įskiepių parduotuvė išspręs dar vieną. Programuotojai galės nesunkiai uždirbti pinigų kurdami kokybiškus įskiepius ir tiesiogiai pasiekti kiekvieną vartotoją. Tuo tarpu dizaineriai ir kiti vartotojai, neturintys techninių žinių, galės juos itin paprastai ir pigiai įsigyti. Mes garantuosime jų suderinamumą ir tai, jog įskiepiai tikrai veiks, o tai šiuo metu rinkoje pasitaiko gana retai.
– Kuo skiriasi ir kuo panašios IT paslaugų verslo sąlygos Lietuvoje ir D. Britanijoje? Kiek žmonių dirba jūsų įmonėje šioje šalyje, ar sunku buvo ją įsteigti, kokius mokesčius turite mokėti? Ar būtų galima palyginti vidutinį darbuotojų užmokestį su panašų darbą Lietuvoje dirbančių programuotojų atlyginimais?
Mindaugas: Mes dar tik pradėjome verslą Britanijoje. Kol kas nedaug galime papasakoti apie verslo sąlygas čia. Tačiau sutikome daug geranoriškų verslininkų, mentorių, norinčių ir padedančių verslo vystymuisi. Prisijungėme prie „CodeWorks Connect“ tinklo, vienijančio D. Britanijos Šiaurės rytų regiono IT bendruomenę.
D. Britanijoje man patiko ryšių ir kontaktų užmezgimo kultūra. Angliškai tai tiesiog vadinama „networking“. Tai bendri susitikimai, kur dalyviai bendrauja, keičiasi informacija ir kontaktais. Užmezga naujas pažintis. Paprastai prieš kiekvieną renginį vyksta „networking'as", kada bendraujama ir keičiamasi kontaktais.
Mangirdas: Atlyginimai D. Britanijoje daug didesni. Šiuo metu įmonėje dirba trys žmonės. Tai ta pati komanda, kuri visą laiką dirbo Lietuvoje.
Audrius: Britų verslo, ypatingai jauno, kultūra yra pažengusi gerokai toliau. Labai džiugu, jog ir Lietuvoje ši kultūra atsiranda. Vyksta daug įvairių renginių, kviečiami verslininkai pasidalinti patirtimi, jungiamasi į regionines bendruomenes.
Mūsų verslas jaunas, nors veiklos ir daug, tačiau vis dar sėkmingai su iššūkiais susitvarkome trise. Mokesčiai D. Britanijoje yra labai panašūs į esančius Lietuvoje. Tiesa, jaunam verslui čia yra tikrai geresnės sąlygos. Jeigu darbuotojo, įskaitant verslo savininką, pajamos per metus yra mažesnės nei 6 500 svarų (apie 25 000 litų), jokių mokesčių mokėti nereikia. Taigi, D. Britanijoje neapmokestinamas minimumas yra didesnis už Lietuvos vidurkį prieš mokesčius. Su valstybinėmis institucijomis susidurti taip pat tenka labai retai. Galima tiesiog susikoncentruoti ir daryti tai, ką labiausiai sugebi – kurti verslą.
Vidutinis programuotojų atlyginimas yra apie 30 000 svarų per metus, Londone apie 40 000 svarų per metus. Atskaičiavus mokesčius, atlyginimai yra bent 2-3 kartus didesni.
– Kokie jūsų įmonės plėtros planai? Ar jie siejami vien tik su „ImpressPages CMS“?
Mindaugas: Taip, šiuo metu dirbame tik su „ImpressPages CMS“.
Mangirdas: Ir niekada nesustosime.
Audrius: Ieškome investuotojų tolimesniam plėtros etapui. Įmonė yra tai, ką mes darome, kuo tikime, ir tai yra „ImpressPages CMS“. Esame susikoncentravę ir tikslingai einame į priekį.
– Ką patartumėte Lietuvos programuotojams, norintiems pradėti savo verslą užsienyje? Kokius didžiausius sunkumus jums teko įveikti šiame kelyje, ir kokių klaidų patartumėte jiems nekartoti?
Mindaugas: Svarbiausias dalykas verslui yra komanda. Svarbu turėti stiprią, vieningą komandą, tuomet nebus baisūs jokie sunkumai. Lietuvoje daug girdime, kaip svarbu idėja arba kad negalima pasidalinti idėja, nes kažkas pavogs, nukopijuos ir taip toliau... Tad mūsų patarimas – dėl to visai nepergyventi, o būti atviriems ir dalintis bei keistis patirtimi. Nes sunkiausias darbas yra idėją paversti veikiančiu ir sėkmingu verslu. Turintiems idėjų, komandą ir pasiryžusiems sunkiai dirbti siūlome dalyvauti „startup“ programose D. Britanijoje ar JAV. Šios programos yra tikri „sparnai“ pradedantiems IT verslams. Kelias iš jų paminėsiu: springboard.com, seedcamp.com, startupbootcamp.dk.
Mangirdas: Mažiausiai, ko reikėtų bijoti – tai dalintis savo idėja su kitais. 100 procentų patikinu, kad niekas nepuls įgyvendinti jūsų idėjos. Ir lygiai taip pat tūkstantį kartų įsitikinau, kad nesvarbu, kokia neįtikėtina idėja šovė į galvą, lygiai tuo pačiu metu ji šovė dar dešimčiai žmonių visame pasaulyje. Tai yra normalus reiškinys. Todėl sėkmė lydės ne tuos, kurie turės gerą idėją, bet tuos, kurie sugebės geriausiai ją įgyvendinti. O konkurencija bus visada. Prisiminkime legendinę frazę: „Jei nėra konkurencijos, vadinasi, nėra rinkos“.
Audrius: Nuoširdus patarimas – susikoncentruoti į produktą, į vartotojus. Planavimas padeda daugeliu atveju, tačiau darymas yra vienintelis kelias į sėkmę. Jeigu sugalvojai, padaryk. Tik darydami ir klysdami mes mokomės.
Jeigu keliai atvedė į svetimą šalį, greičiausias kelias adaptuotis – ieškoti informacijos, bendruomenių, tautiečių, jau nuėjusių tą patį kelią. Niekada nepasitikėkite vienu informacijos šaltiniu. Būtinai atlikite „namų darbus“, kad suprastumėte, kur važiuojate, kas jūsų laukia.