Baigėsi beveik pusę metų trukę nemokami interaktyvūs ekonomikos kursai vyresnių klasių moksleiviams „Ekonomika aktyviai“. Jau ketvirtus metus iš eilės Lietuvos laisvosios rinkos instituto (LLRI) rengiami kursai šiais mokslo metais sulaukė 1000 susidomėjusių moksleivių. Į baigiamąją diskusiją susirinkę geriausi ir aktyviausi mokiniai teigė, ne tik pagilinę ekonomikos žinias, bet ir išmokę savarankiškai vertinti ekonomines bei socialines aktualijas.
„Kiek turi kainuoti bilietas į „Lady Gaga“ koncertą? Ar naudinga atsisakyti milijono? Ir kiek iš tiesų kainuoja nemokamas mokslas? Šiais ir kitais klausimais sudominome moksleivius, o bebandydami į juos atsakyti išnagrinėjome kertines ekonomikos temas ir problemas. Kursų tikslas ir yra provokuoti, skatinti mąstyti kritiškai ir ugdyti savarankiškumą vertinant tokią sudėtingą ir daugialypę šiandieninę ekonomikos tikrovę. „Ekonomika aktyviai“ lauks moksleivių ir naujais mokslo metais“, – sako LLRI švietimo projektų vadovė Marija Vyšniauskaitė.
Į baigiamąją diskusiją, kuri vyko Vilniuje ISM Vadybos ir ekonomikos universitete, susirinko ne tik vilniečiai, bet ir moksleiviai iš Panevėžio, Kauno, Šakių, Naujosios Akmenės, Palangos, Tauragės bei Trakų. Visi sėkmingai kursus įveikę moksleiviai apdovanoti ekonomikos knygomis, o geriausieji jau ruošiasi toliau gilinti ekonomikos žinias vasaros stovykloje.
Baigiamojoje gyvoje diskusijoje LLRI ekspertas Emilis Ruželė su mokiniais analizavo, ką apie ekonomiką galima sužinoti iš jos „šešėlio“, aptarė skirtingas šešėlines veiklas, jų atsiradimo priežastis ir pasekmes.
Daugelis moksleivių teigė nepateisinantys nelegalių prekių vartojimo. Samprotaudami apie skirtingus šešėlinės ekonomikos aspektus mokiniai teigė, kad dėl šešėlio nesurenkami mokesčiai į valstybės biudžetą, šešėlis dažnai susijęs su kriminaline veikla, taip pat kenčia ir prekių kokybė. Tačiau moksleiviai taikliai pastebėjo, jog šešėlinė ekonomika yra ir daugelio gyventojų išsigelbėjimo priemonė – tik vengdami mokesčių daugelis gali užsidirbti pragyvenimui ar nusipirkti reikalingų prekių.
„Sužinojau tikrai daugiau nei ekonomikos pamokose“, – apie kursus atsiliepė „Ekonomika aktyviai“ absolventė Veronika Brundzaitė. Kotryną Zopelytę į diskusiją atlydėjusi mama sakė, jog dukrai pasiūlė dalyvauti kursuose pamačiusi stotelėje kursų plakatą, kviečiantį atsakyti į klausimą „Kiek turi kainuoti bilietas į „Lady Gaga“ koncertą?“. „Kotryna galvoja apie ekonomikos studijas, o tai kad ji pateko tarp geriausių kursų dalyvių ir dalyvaus vasaros stovykloje bus puiki proga įtvirtinti savo apsisprendimą“, – sakė Kotrynos mama A. Zopelienė.
„Ekonomika aktyviai“ studijų medžiaga patalpinta internete, ten vyko ir konsultacijos bei diskusijos. Mokiniai turėjo ir išskirtinę galimybę bendrauti ir diskutuoti su LLRI ekonomikos ekspertais – Žilvinu Šilėnu, Emiliu Ružele, Kaetana Leontjeva. Šiemet moksleiviai galėjo laisvai rinktis ir kursų intensyvumą, ir trukmę, ir dominančias temas.