Kaip gabų jaunimą patraukti į technologines studijas ir garantuoti aukštos klasės profesionalų pasiūlą pažangių inovacijų rinkai, kuriai plėsti panaudojami Europos Sąjungos struktūrinių fondų pinigai?
Ieškodama atsakymo į šį klausimą Švietimo ir mokslo ministerija ėmėsi iniciatyvos užmegzti nuolatinį dialogą su aukštosiomis mokyklomis, verslu, bendrojo lavinimo mokyklomis ir tėvų atstovais dėl specialistų rengimo prioritetinėms informacinių ir ryšio technologijų (IRT) sritims. Neseniai įvykusiame pasitarime buvo akcentuota, kad šiam tikslui pasiekti reikia kompleksinių priemonių.
Švietimo ir mokslo ministerijos pasiūlytose gairėse pirmiausia raginama sudominti moksleivius tokių specialybių perspektyvomis, ne vien jaunimui, bet ir vyresniems suteikti lankstaus mokymosi galimybes, kai kartu su specialybės diplomu įgyjama ir papildoma kvalifikacija.
Į šiuos procesus kviečiami įsitraukti ir potencialūs darbdaviai, kurie turėtų prisidėti prie studijų programų sudarymo, atnaujinimo, kvalifikacijos standarto rengimo.
Pasak švietimo ir mokslo viceministrės Nerijos Putinaitės, Lietuvos ir tarptautinėje rinkoje yra didelė aukštos klasės IRT specialistų paklausa, kuri ateityje tik didės. IRT įmones vienijančios asociacijos „Infobalt“ vadovai netgi išsakė nuogąstavimą, ar į Lietuvą atėjus didelėms ir patrauklioms užsienio kampanijoms, šalis nepristigs kvalifikuotų profesionalų.
„Pernai į informatiką ir informatikos inžineriją priimta 2 tūkst. pirmakursių, iš jų 1,5 tūkst. studijas finansuoja valstybė“, - sako N. Putinaitė.
Atnaujinus bendruosius reikalavimus studijų programoms ir kai kurias studijų programas jau pakoregavus, gabiam jaunimui sudarytos palankesnės sąlygos rinktis IRT specialybes. Šių kvalifikacijų absolventus aukštosios mokyklos gali rengti ne tik per įprastas bakalauro studijų programas universitetuose ar profesinio bakalauro kolegijose.
Aukštosios mokyklos taip pat gali sudaryti sąlygas studentui šalia pagrindinio dalyko informatiką studijuoti kaip gretutinį ir už tai teikti gretutinį laipsnį. Dar viena galimybė plėsti IRT specialistų gretas – universitetai ir kolegijos gali siūlyti atskirus informacinėms technologijoms skirtus modulius, taip pat formalizuoti studento jau turimas praktines žinias suteikiant jas įforminantį pažymėjimą.
Viceministrė pabrėžia, kad glaudus bendradarbiavimas tarp darbdavių ir aukštųjų mokyklų leistų šviesti moksleivius, siekiant geriausius pritraukti studijuoti IRT, rengti rinkos poreikius atitinkančias programas ar modulius, organizuoti praktikas, tobulinti dėstytojų kvalifikaciją, teikti naujas kvalifikacijas, kofinansuoti įvairias mokymosi formas.
Švietimo ir mokslo ministerija numato skirti lėšų studentų praktikoms ir moksleivių profesinio informavimo sistemai, per neformaliojo švietimo sistemos keitimą sudaryti sąlygas moksleiviams gilintis į IRT ne pamokų metu.
Diskusija dėl IRT specialistų rengimo ir naujų aktualijų aptarimas bus tęsiamas rudenį.