Stovėjimas milžiniškose spūstyse ne tik gaišina didmiesčių gyventojų laiką, bet ir gerokai sutrumpina jų gyvenimą. Juk retas įstengia nesinervinti, kai jo automobilis gatve ar keliu šliaužia ne greičiau nei sraigė...
Tačiau mūsiškės lietuviškos automobilių spūstys – juokingos, jei lygintume jas su pasaulio megapoliuose fiksuojamomis milžiniškomis automobilių sankaupomis. Šįkart savo skaitytojams pateikiame keletą įdomesnių faktų apie automobilių eismą skirtinguose pasaulio miestuose bei apie jų spūstis.
Kiekvieną rytą spūsčių priežastimi Indijoje tampa... ant gatvės sugulusios karvės. Kadangi tai – šventi gyvūnai, jų negalima žudyti ar varyti, tad vairuotojams belieka laukti, kol gyvuliai pasitrauks patys.
Tiltas tarp Tailando ir Laoso tapo įdomiausių spūsčių vieta. Tailande vairuotojai įpratę prie eismo kairiąja, o Laoso – dešiniąja puse. Vairuotojai nuolat ginčijasi, kurioje pusėje derėtų pakeisti eismo juostų kryptį. Galų gale pasiekta kompromiso – savaitę eismo kryptis keičiama Tailando, savaitei – Laoso kelio dalyje.
Įdomu tai, jog spūstys retsykiais susiformuoja ir Venecijoje, kuomet gausybė gondolų įstringa kanaluose.
Efektyviausią būdą kovoti su spūstimis sugalvojo Singapūro gyventojai. Šioje šalyje ribojamas parduodamų automobilių kiekis, jie čia kai kuriais atvejais kainuoja net tris kartus brangiau nei rinkos vertė. Be to, Singapūro vairuotojai itin griežtai baudžiami už įvairius pažeidimus. Pavyzdžiui, mėgėjams paplepėti mobiliuoju telefonu važiuojant, gali tekti pusmetį pasėdėti kalėjime.
Prieš gaudami licenciją vežti keleivius, Niujorko taksistai privalo išklausyti specialius kursus, kur pasakojama, kaip elgtis įstrigus spūstyje.
Įdomiai spūsčių problemas sprendžia Indonezijoje – čia uždrausta važiuoti automobiliu, jei jame mažiau nei trys keleiviai. Norėdamas nuvykti į reikiamą vietą, vairuotojas privalo susirasti bent jau du pakeleivius bei sumokėti jiems už sugaištą laiką.
Remiantis statistiniais tyrimais, daugiausia automobilių šimtui gyventojų tenka JAV Kalifornijos valstijoje. Tačiau čia griežtai ribojamas važiavimo greitis, todėl avarijos įvyksta labai retai.
Originalų būdą „Carpool“, padedantį kovoti su spūstimis, sumanė Los Andželo miesto valdžia. Žmonėms, kurie važiuoja su keleiviais, atskirtos specialios eismo juostos, kuriomis galima apvažiuoti spūstis. Taigi vairuotojai, kurie iš anksto susiranda pakeleivių, gali sutaupyti degalams ir kitoms išlaidoms. Tokiu būdu dažniausiai į darbą vyksta būrelis kolegų.
Ne visada spūstys yra blogis – štai Paryžiuje spūstis pagelbėjo sulaikyti nusikaltėlį. Apiplėšęs banką, nusikaltėlis bėgo nuo policijos automobiliu centrinėmis miesto gatvėmis. Dėl milžiniškos spūsties nusikaltėlį pavyko sulaikyti.
Gudresni pasirodė Milano plėšikai. Pagrobę apie šimtą tūkstančių eurų, jie patys po savęs sukūrė didelę spūstį. Tam jie ant kelio išbarstė keletą stambių kupiūrų. Žmonės iš gatvės, automobilių vairuotojai puolė rinkti pinigus, taip sukurdami kliūtį policininkams.
Švedijoje prieš keletą metų buvo išleista maldų knyga vairuotojams. Pasak jos, patekus į spūstį, reikia melsti Dievo kantrybės.
Norint išvengti spūsčių Londono miesto centre, įvažiavimas į jį mokamas. Vaizdo kameros stebi įvažiuojančių automobilių numerius, o sąskaitos išsiunčiamos automobilių savininkams. Mokėti nereikia tik ekologiškais degalais važinėjančių automobilių savininkams.
Japonai, kuriems spūstyse tenka praleisti itin daug laiko, ne tik kuria naujus apvažiavimus, išvažiavimus bei viadukus, bet ir tobulina savo automobilius. Transporto priemonės tampa vis patogesnės bei funkcionalesnė, kad jose įstrigę vairuotojai turėtų ką veikti.
Brazilijoje, San Paule, piko valandomis į gatves leidžiama išvažiuoti tik automobiliams, kurių numeriai baigiasi tam tikrais skaičiais. Pavyzdžiui, pirmadienį – 1 arba 2, antradienį – 3 arba 4 ir pan. Tiesa, ne visi miestiečiai laikosi šių taisyklių.
„Dieną be automobilio“ sugalvota Reikjavike. Dabar ši iniciatyva paplito daugelyje pasaulio miestų. Jos tikslas – pademonstruoti žmonėms, kad pasaulis gražesnis ir švaresnis be automobilio. Parengė Lina Jakubauskienė