Tai gyventojams kelia neigiamų emocijų. Vieni jas išlieja socialiniuose tinkluose, kiti rašo skundus tiesiogiai tarnyboms.
Piktinosi skyriais prekybos centruose
Socialiniuose tinkluose ne vienam gyventojui pikta dėl naujos tvarkos, susijusios su ribojimais dėl koronaviruso.
„Dabar paaiškėja, kad apie 40 pašto skyrių yra prekybos centruose ir į dažną jų pirkėjai be galimybių paso patekti negalės. <...> Cituoju: „reikėtų rinktis kitą artimiausią pašto skyrių arba kreiptis pagalbos į galimybių pasą turintį asmenį“.
Jie ką, rimtai? Sveikas žmogus turi prašyti kito žmogaus, kad už jį nueitų į paštą? Ar rinktis pašto skyrių kitame mieste?“ – savo socialinio tinklo paskyroje rašė viena gyventoja.
Ji taip pat pridėjo raginanti ir kitus rašyti skundus paštui, kad į klientų prašymus būtų sureaguota.
Neprieinamas ir dėl netvarkingų prieigų
Valstybei priklausantį „Lietuvos paštą“ dėl patalpų neprieinamumo įspėjo ir Lygių galimybių kontrolierė.
„Dėl Kauno 18-ojo pašto skyriaus neprieinamumo. Šiame pašto skyriuje žmonėms su judėjimo negalia nebuvo sudarytos galimybės savarankiškai ir saugiai patekti į pastatą. Tai apribojo jų galimybes naudotis paslaugomis“, – rašoma pranešime apie įspėjimą.
Anot kontrolierės Birutės Sabatauskaitės, klientų skundas buvo pateiktas dėl subyrėjusių ir judančių plytelių, kuriomis yra dengti laiptai bei pandusas.
„Paralyžiuotą dukrą prižiūrinčio pareiškėjo teigimu, už plytelių galima nesunkiai užkliūti ar ant jų paslysti, todėl įėjimas į patalpas yra nesaugus naudoti ne tik žmonėms su negalia, bet ir kitiems pašto klientams“, – pridedama tarnybos pranešime.
Anot tarnybos, po to, kai „Lietuvos pašto“ buvo paprašyta pateikti statybos dokumentus ir nurodyti, ar šis pandusas atitinka statybos techninio reglamento reikalavimus, bendrovė atsakė, kad strateginiuose tiksluose yra numatyti pašto skyrių atnaujinimo darbai ir jų įgyvendinimas vykdomas jau keletą metų.
„Kadangi Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybai nebuvo pateikti minėti dokumentai dėl Kauno 18-ojo pašto prieinamumo įvertinimo, tarnyba kreipėsi į Lietuvos žmonių su negalia sąjungą.
Peržiūrėję pareiškėjo pateiktas nuotraukas, sąjungos atstovai įvertino, kad pandusas yra per status, dėl gausybės ištrupėjusių plytelių nuolydžiu ir danga iki durų nesaugu naudotis judantiems vežimėliais, besinaudojantiems vaikštynėmis, lazdelėmis ir pan., o prie nuolydžio įrengti turėklai – netinkami.
Ekspertų nuomone, prastos būklės plytelės apsunkina ir žmonių su regėjimo negalia galimybes naudotis prieigomis į pastatą“, – pridedama tarnybos pranešime.
Išnagrinėjusi gautą skundą, kontrolierė nustatė, kad „Lietuvos paštas“ diskriminavo asmenis su judėjimo negalia ir pažeidė Lygių galimybių įstatymą.
„Neužtenka, kad prie įėjimo į pastatą būtų įrengtas pandusas. Jis turi atitikti reikalavimus, būti tvarkingas ir iš tiesų atlikti savo funkciją.
Jei nėra galimybių įrengti nuožulną, turi būti ieškoma alternatyvų. Šiuo atveju „Lietuvos paštas“ pažeidė ir Lygių galimybių įstatymą, ir Jungtinių Tautų neįgaliųjų teisių konvenciją, įpareigojančią užtikrinti, kad žmonės su negalia galėtų savarankiškai dalyvauti visose gyvenimo srityse“, – sako B. Sabatauskaitė.
Apgailestauja, bet tokia tvarka
„Lietuvos pašto“ komunikacijos vadovė Ugnė Bartašiūtė praneša, kad įmonė Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos minimą Kauno pašto skyrių kiek galėjo, sutvarkė dar šią vasarą, tad tiek laiptai, tiek pandusas šiuo metu yra tvarkingi.
„Nepaisant to, suprantame, kad jis vis tiek nėra iki galo pritaikytas klientams, turintiems judėjimo negalią.
Deja, tokių skyrių per visą Lietuvą yra ir daugiau. Tačiau ilgainiui visus skyrius, kurie nėra pritaikyti klientams, turintiems judėjimo negalią ar kitų specialiųjų poreikių, planuojame uždaryti arba perkelti – turime išsikėlę aiškius ilgalaikius tikslus, kuriuos nuosekliai įgyvendiname“, – sako U. Bartašiūtė.
Tuo metu įmonės atstovė žiniasklaidai Monika Pivoraitė sako, kad paštas apgailestauja dėl gyventojams kylančių nepatogumų. Anot pašto atstovės, nors įstaiga numačiusi, kad kaip strategiškai svarbi bendrovė būtinąsias paslaugas klientams turėtų teikti be galimybių pasų, visgi tuo pat metu įmonė privalo laikytis visų valstybėje nustatytų saugumo taisyklių ir reikalavimų.
„Kadangi Sveikatos apsaugos ministerija nenumatė išimčių, leidžiančių patekti į didesniuose prekybos centruose esančias patalpas be galimybių paso, čia įsikūrusiuose Lietuvos pašto skyriuose galima apsilankyti tik jį turintiems“, – primena M. Pivoraitė.
Ji prideda, kad, atsižvelgiant į pandemijos situaciją buvo supaprastinta ir siuntų atsiėmimo tvarką. Dabar pakanka parodyti popierinį pranešimą ar trumpąją žinutę apie gautą siuntą.
„Šiuos pranešimus gauna tik gavėjas, tad ir perduoti kitam asmeniui gali tik jis. Supaprastintą tvarką taikome nuo pirmojo karantino. Per šį laikotarpį negavome neigiamų pastebėjimų.
Nusiskundimai dėl bendrai naujos tvarkos yra pavieniai, daugiausiai bendrinio pobūdžio – dėl kažkas negalėjo patekti į paštą, kai kurie taip pat domisi galimybėmis paslaugas gauti kitur“, – dalijasi M. Pivoraitė.
Primena apie pasikeitusią tvarką
„Lietuvos paštas“ primena, kad klientams, kurie neturi galimybių paso ir dėl to negalės patekti į pašto skyrius, esančius prekybos centruose, kitos paslaugos teikiamos tokia tvarka:
- pensijas galima atsiimti bet kuriame pašto bei „PayPost“ skyriuje. Pensijas ir kitas išmokas gavėjo vardu taip pat gali atsiimti kitas asmuo – tokiu atveju būtina pateikti įgaliojimą, kurį galima supaprastinta tvarka parengti Registrų centro interneto svetainėje;
- norint atspausdinti galimybių pasą kitam asmeniui, reikėtų pateikti rašytinį jo prašymą, taip pat tiek to asmens, kuriam spausdinamas pasas, tiek to, kuris atėjo jį atspausdinti, tapatybę įrodantį dokumentą – ID kortelę arba pasą.