Mindaugas LAURINAITIS
Finansinių problemų kamuojama Šiaulių miesto savivaldybės bendrovė „Busturas“ ėmėsi priemonių, siekdama pažaboti vadinamuosius „zuikius“ ir padidinti savo pelną. Nuo šio pirmadienio į miesto maršrutinius autobusus privaloma įlipti tik pro priekines duris, o išlipti – pro galines ir vidurines. Išimtis taikoma tėvams su vaikiškais vežimėliais ir žmonėms su negalia.
Perima patirtį
Tai nėra naujovė, bendrovė perėmė kitų šalies ir Europos didmiesčių patirtį, kur į visuomeninį transportą keleiviai įlipa tik pro priekines duris jau ne vienerius metus. Patirtis parodė, kad keleiviams prisitaikyti prie pasikeitusios tvarkos reikia kelių mėnesių, o rezultatai duoda naudos – sumažėja be bilietėlių važiuojančių keleivių, taip pat neblaivių asmenų viešajame transporte.
Komposteriai iš autobuso galo buvo perkelti į priekį, keleiviams privaloma vos įlipus pasižymėti bilietėlius. Turintiems nuolatinius bilietus, juos privaloma parodyti vairuotojui. Turintiems lengvatas, pažymėjimo parodyti vairuotojui, pasak bendrovės vadovų, nėra būtina, bet derėtų turėti su savimi ir parodyti kontrolės metu. Bendrovė neatsisako privačios saugos tarnybos paslaugų – ji ir toliau tikrins keleivius.
Uždaras finansinis ratas
Apie naują tvarką bendrovės vadovybė praėjusią savaitę diskutavo susitikime su vairuotojais. Bendrovės vadovai žymėjosi pastabas, po susirinkimo dar diskutavo su vairuotojais, kaip būtų galima pagerinti darbo sąlygas ir išbristi iš finansinės duobės. „Uždaras ratas – esam „biedni“, nes nėra pinigų, o pinigų nėra, nes esam „biedni“. Savivaldybė neskiria dotacijų, privalome bent išlyginti pajamas ir išlaidas, jeigu bus pelno, galėsime atnaujinti autobusų parką, didinti atlyginimus, bet reikia imtis veiksmų. Nauja įlaipinimo tvarka yra pirmas žingsnis“, - kalbėjo „Busturo“ vadovas Tomas Bielinskas.
Prieš keletą savaičių viešoje diskusijoje su Klaipėdos miesto vežėjais Šiaulių miesto savivaldybės administracijos direktorius Vladas Damulevičius labai aiškiai parodė, kad nėra linkęs bendrovei skirti dotacijų, o kompensacijas už lengvatinį keleivių vežimą Savivaldybė moka tik dėl to, kad taip įpareigoja įstatymas. Tiesa, kompensacijas sumoka tik teoriškai – yra susidariusi kelių milijonų litų skola, kuri šiemet buvo parduota bankui, o palūkanas turės mokėti pati bendrovė iš savo lėšų.
Davė rezultatų
Kaip praėjusiais metais skelbė ELTA, per vienerius metus Kaune išaugo vienkartinių bilietų važiavimui viešuoju transportu prekyba, sumažėjo autobusuose bei troleibusuose važiuojančių be bilieto keleivių. Tai pasiekta nuo praėjusių metų liepos įvedus naują tvarką, pagal kurią kauniečiai ir miesto svečiai į autobusus bei troleibusus lipa pro priekines duris.
Įsigaliojus naujajai tvarkai, gerokai padidėjo ir vežėjų gaunamos pajamos. Nuo 2011 metų liepos mėnesio įsigaliojusi įlipimo pro priekines duris tvarka turėjo įtakos visų rūšių bilietų pardavimams. AB „Autrolis“ duomenimis, pirmą 2011 metų pusmetį troleibusuose parduota 1,03 milijono vienkartinių bilietų, 2012 metais tuo pačiu laikotarpiu šis skaičius padidėjo iki 1,3 milijono. Ypač išaugo prekyba elektroniniais vienkartiniais bilietais: nuo 20 tūkstančių iki beveik 52 tūkstančių vienetų. Daugiau nei per pusę sumažėjo „zuikių“.
Sostinė pakeitimus atšaukė
Vilniuje ši tvarka buvo įvesta prieš trejus metus, tačiau po metų nuo įsigaliojimo buvo atšaukta. Kaip tada buvo skelbiama žiniasklaidoje, tokį sprendimą Vilniaus savivaldybė priėmė dėl gausių gyventojų skundų, kurie esą dažnai nespėdavo įlipti pro priekines duris, tad susidarydavo grūstys, negalėdavo pasižymėti vienkartinių bilietų. Kitų miestų savivaldybės teigė, kad ši tvarka pasiteisino ir neketina jos atšaukti. Šiaulių bendrovės vadovai vilniečių sprendimą šiandien vertina tik kaip politinį, kuris neatspindėjo realios situacijos. Sostinės visuomeninį transportą siekiama įvairiais būdais pertvarkyti – atsisakyta maršrutinių taksi, miesto valdžia neapsisprendžia, kurio projekto – metro ar tramvajaus – imtis.
KLAUSIAME: Kaip vertinate naujovę – įlipimą pro priekines duris Šiaulių miesto visuomeniniame transporte?
Zofija – Labai gerai, mums netrukdo. Retai važinėjame, bet kiek važiavau, gerai, kad taip padarė.
Chaimas – Negaliu pasakyti, kad blogai. Visada perku bilietą. Blogai bus tiems, kurie važiuoja nemokėdami. Mums tas pats, minutę čia, ar ten palaukti reikės. Kiek kartų esu matęs, vyriškis ar moteriškė ateina, atsisėda, paima iš šiukšlių dėžės bilietėlį ir važiuoja nemokėdami.
Andrius – Man asmeniškai neaktualu, nes viešuoju transportu nesinaudoju, bet, manau, vairuotojams bus sudėtingiau, kol keleivius patikrins, ilgiau užtruks. Bet gal bus mažiau „zuikių“, asocialių žmonių. Yra pliusų ir minusų.
Stasė – Vertinčiau normaliai. Esu neseniai Lietuvoje, užsienyje žmonės įlipa tvarkingai, jokios grūsties, į eilutę sustoja, vienas po kito, nepalyginsi.
Teresė – Gal ir neblogai, nes žmonės pažymėtus bilietėlius vienas kitam atiduoda, nuostolį vežėjams daro. Kažkiek sukontroliuos „zuikius“.
Stanislovas – Man tas pats, buvo patogiau, kai per visas duris buvo galima įlipti. Bet dabar –kas čia baisaus. Manau, kad padės sukontroliuoti „zuikius“. Dabar vis tiek dar vienas kitas įlipa, gal kad pradžia, paskui pripras.
Aldona – Man patinka, per priekį įlipi ramiai, visai gerai. Padės sukontroliuoti nedrausmingus keleivius. Priekyje komposteriai yra, gale juk nebėra. Būna, kad įlipa žmonės į galą ir ramiai sėdi. Kai kontrolieriai įlipa, tada pažymi bilietėlį, dabar nebegalės. Akivaizdžiai matosi, kad labai padės.
Violeta – Retai važiuojant manau, kad visai normalu. Apsaugos nuo nepageidaujamų piliečių, padės sukontroliuoti. Būna, įlipa nemaloniai „kvepiantys“ žmonės. Man tai nepriimtina. Aš asmeniškai esu už tai, kad tokią tvarką nustatė.