Bene žymiausias dabarties Amerikos kompozitorius Philipas Glassas yra sukūręs pačios įvairiausios muzikos – nuo pjesių fortepijonui iki operų, tačiau pasaulinę šlovę menininkui bene labiausiai pelnė būtent kino muzika.
1983 m. ekranus pasiekė debiutinis amerikiečių dokumentalisto Godfrey’o Reggio filmas „Koyaanisqatsi“ („Gyvenimas be pusiausvyros“) su Philipo Glasso muzika (http://www.youtube.com/watch?v=QSTTOO5-xSI). Lygiagrečiai filmo premjerai Glassas išleido albumą su „Koyaanisqatsi“ garso takeliu, kuris žaibiškai išpopuliarėjo, o rengiant filmo seansus kino teatruose Glassas ne tik per premjerą, bet ir vėliau ištisą dešimtmetį gyvai grodavo su savo ansambliu (nors tai ir trukdė kurį laiką išleisti filmo DVD albumą).
„Koyaanisqatsi“ muzika greta kitų populiarių Glasso kūrinių (muzika iš operų „Einstein on the Beach“, „The Photographer“, albumo „Glassworks“, ciklo „Music in Twelve Parts“ ir kt.) skambės ir koncerte Vilniuje, kuris pradės šių metų Philipo Glasso koncertinį turą Europoje.
Kurdamas filmą „Koyaanisqatsi“ jo režisierius Godfrey Reggio, šiuo darbu davęs pradžią naujai, ekologijos problemas keliančiai kino dokumentikos srovei, nuo pat pradžių norėjo, kad muziką kurtų tuomet jau žvaigžde žinovų tarpe laikytas Philipas Glassas. Tačiau kompozitorius atkirto, jog muzikos filmams nerašo. Vis dėlto Reggio neatlyžo ir, kai buvo sumontuota darbinė filmo versija, pakvietė kompozitorių į uždarą peržiūrą, kurios metu skambėjo kiti Glasso kūriniai. Po peržiūros kompozitorius ėmėsi kurti originalų garso takelį, darbas – muzikos kūrimas bei vaizdų ir muzikos derinimas – užtruko trejus metus, bet galiausiai pelnė Glassui plačią komercinę sėkmę.
Filme neištariamas nei vienas žodis, išskyrus Hopi indėnų kalba labai žemo vyriško balso lyg šamano užkalbėjimas išdainuojamas „koyaanisqatsi“ (tai reiškia „gyvenimas be pusiausvyros; beprotiškas gyvenimas; gyvenimas betvarkėje; ėjimas į katastrofą; būsena, verčianti susimąstyti apie gyvenimo pokyčius“). Filmą sudaro sulėtintai rodomi Jungtinių Valstijų gamtos ir miestų vaizdai. Gamtos grožis ir darna gretinami su civilizacijos katastrofomis (pvz., kosminės raketos „Atlas Centaur“ sprogimas), o vienas įtaigiausių filmo epizodų – socialine JAV katastrofa tapusių Pruitt-Igoe daugiabučių sprogdinimas. Šiame filme be fabulos pasakotojo vaidmenį atlieka itin ryškių vaizdinių kelianti Glasso muzika, derinama su meistriškai operatoriaus Rono Fricke’s nufilmuotais ir sumontuotais sulėtintais kadrais (https://www.youtube.com/watch?v=i1kOW-luAoI).
Vėliau Glassas sukūrė muziką dar dviems Reggio filmams „Powaqqatsi“ („Besikeičiantis gyvenimas“, 1988) ir „Naqoyqatsi“ („Gyvenimas kaip karas“, 2002), kurie drauge su „Koyaanisqatsi“ sudaro trilogiją. Vis dėlto „Koyaanisqatsi“ garso takelis liko nepranoktas, o kai kurie muzikos fragmentai – įspūdinga pradžia su boso dainavimu arba pabaigos „Pranašystės“ – buvo panaudoti net kompiuteriniuose žaidimuose.
Iš kitų Glasso darbų kine minėtini filmai „Mishima“ (rež. Paulas Schraderis, 1985) , Martino Scorsese’s istorinė drama „Kundunas“ (1997), už kurią kompozitorius buvo pirmą kartą nominuotas „Oskarui“. „Auksinio gaublio“ ir „Oskaro“ nominacijomis taip pat buvo išskirta Glasso muzika Stepheno Daldry dramai „Valandos“ („The Hours“ su Nicole Kidman, Meryl Streep, http://www.youtube.com/watch?v=Wkof3nPK--Y), už ją kompozitorius taip pat pelnė BAFTA apdovanojimą (http://www.youtube.com/watch?v=QcmsoYLjVXk&list=AL94UKMTqg-9CxrePSXtp13JWORqWx2iJu), bei muzika Richardo Eyre’o filmui „Skandalo užrašai“ („Notes on a Scandal“ su Judi Dench ir Cate Blanchet).
Philipas Glassas kuria muziką labai įvairiems filmams – nuo dokumentinių iki psichologinių trilerių („Secret Window“ su Johnny Deppu, 2004), romantinių komedijų („No Reservations“ su Catherine Zeta-Jones, 2007; čia Glassas pats suvaidino epizodinį vaidmenį) ir dramų (Woody Alleno „Cassandra’s Dream“, 2007).
Kine dažnai skamba ir koncertiniai Glasso kūriniai, antai filme „Stokeriai“ (su Mia Wasikowska, Nicole Kidman, 2013) naudojama Glasso pjesė fortepijonui „Duetas“.
Philipo Glasso & „The Philip Glass Ensemble“ koncertas Vilniaus Kongresų rūmuose rengiamas lapkričio 5 dieną, tačiau jau dabar publikos susidomėjimas renginiu didžiulis. Kaip informuoja „Bilietų pasaulis“, bilietai tirpsta itin sparčiai, tad norintiems jų įsigyti vertėtų suskubti.