Neatidėliotiną pagalbą teikiančių organizacijų duomenims, antradienį Haitį nuniokojusio žemės drebėjimo, nuo kurio nukentėjo ne mažiau nei 3 mln. haitiečių, padariniams likviduoti prireiks apie 562 mln. JAV dolerių. Apie humanitarinę pagalbą Haičiui kalbėjomės su europarlamentaru Louis Michel, prieš penkerius metus besirūpinusiu ES paramos skyrimu Azijos cunamio aukoms.
Jums užimant Vystymosi ir humanitarinės pagalbos eurokomisaro postą iš Indijos vandenyno atsiritusios griaunančios cunamio bangos padariniams likviduoti buvo mesta precedento neturinti neatidėliotina pagalba. Ar Haičio žemės drebėjimo mastai prilygsta 2004 m. katastrofai?
Iš esmės taip. Pažvelgus į tikėtiną aukų skaičių ir sunaikintą infrastruktūrą, tai iš tiesų viena didžiausių stichinių nelaimių. Atstatymui prireiks laiko ir pinigų, jis turės būti vykdomas greitai ir tinkamai.
Tai atsitiko pažeidžiamoje šalyje su silpnomis valdžios institucijomis, negebančiomis tinkamai vykdyti savo funkcijų. Kyla chaoso rizika. Reikia paremti valdžios funkcijas, užtikrinti viešąją tvarką ir saugumą. Dėl šios priežasties teigiamai vertintinas Amerikos sprendimas siųsti savo karius.
Gal galite paaiškinti, kaip panašių nelaimių atvejais dirba Komisijos humanitarinės pagalbos biuras ECHO?
Mechanizmas pakankamai aiškus ir efektyvus. Eurokomisaras turi teisę nedelsiant priimti sprendimą dėl pirminės 3 mln. eurų paramos skyrimo tais atvejais, kai iš anksto aišku, jog pagalbos poreikis gerokai viršija šią sumą. Taip šįkart atsitiko su Haičiu, taip pat pasielgiau cunamio atveju.
Tai reiškia, kad pagalbą teikiančios organizacijos, kurioms būtinos lėšos, dėl jų gali kreiptis į Europos Komisiją. Lėšos pervedamos nedelsiant: jų panaudojimas tikrinamas vėliau, o ne prieš pervedant pinigus. Tarkime, NVO sako: „Mums reikia 2 tūkst. palapinių, kainuosiančių tiek ir tiek, ar sutinkate?“ Komisija gali nedelsdama duoti sutikimą.
Vėliau, sutarusi su valstybių narių atstovais, Komisija gali skirti papildomas 10 mln. eurų paramos „porcijas“, neviršijant humanitarinės pagalbos biudžeto ir ES biudžeto rezervo.
Palyginus su kitų donorų pažadais, trys milijonai atrodo lašas jūroje...
3 mln. tėra pradžia: cunamio atveju iš viso skyrėme 123 mln., Europos Sąjunga buvo didžiausia paramos teikėja. Kai kurie iš dabartinių pažadų gali būti tušti: praeityje donorai ne visuomet laikėsi duotų pažadų. Bet kuriuo atveju, Komisijos siūlomos sumos bus panaudotos.
3 mln. skirti operacijos pradžiai. ES jau nusiųsti ekspertai įvertins susidariusią padėtį ir, priklausomai nuo jų išvadų, 10 mln. eurų paramos „blokai“ bus skirti po savaitės ar dviejų.
Kaip ES užtikrina tinkamą pagalbos teikimo koordinavimą?
Tai yra JT Humanitarinių reikalų koordinavimo biuro (OCHA) atsakomybė. Koordinavimas nėra lengva užduotis, todėl reikia vengti situacijos, kurioje visi tampa „koordinatoriais“. OCHA atsako už neatidėliotiną atsaką ir turi koordinavimui reikalingus pajėgumus.
Būtina atminti, kad pati ES neturi tiesiogiai galinčių įsikišti pagalbos teikimo pajėgų. Mūsų indėlis – profesionalų, ar tai būtų NVO, ar JT agentūros, finansavimas. Nuolat pasigirsta diskusijų dėl to, ar ES nevertėtų turėti nuosavų greito reagavimo pagalbos teikimo pajėgų. Į šį pasiūlymą žiūriu skeptiškai. Neturime minti vieni kitiems ant kulnų, nelaimės vietoje neturi susispiesti visi gerų ketinimų turintys pasaulio savanoriai.
Neatidėliotina pagalba nelaimės atveju turi būti gerai organizuota, svarbus ir vietos institucijų vaidmuo. „Greičiau, greičiau, visi čia!“ yra sumaišties receptas. Koordinacija yra labai svarbus procesas, be to, paramą teikiantys darbuotojai turi pasirūpinti ne tik nukentėjusiaisiais, bet ir savimi, jiems reikia valgyti, reikalinga atitinkama infrastruktūra.
Iki šios katastrofos Haitis buvo apibūdinamas kaip nestabili, panašiems įvykiams nepasirengusi šalis. Ar tarptautinė bendruomenė pamiršo Haitį?
Nemanau – Haitis visuomet buvo tarptautinės bendruomenės darbotvarkės viršuje. Deja, ji neturėdavo su kuo kalbėtis. Didelė Haičio problema – valdžios struktūrų silpnumas, valstybės trapumas. Tai labai skurdi, nestabili ir pažeidžiama šalis.
Galbūt jau verta susimąstyti apie neatidėliotinos pagalbos teikimo fazę pakeisiančio atstatymo etapo strategiją?
Artimiausiomis dienomis būtina pradėti atkurti elementarias išlikimą užtikrinančias paslaugas. Tuomet prireiks realios atstatymo strategijos, nors ji nebus įgyvendinta artimiausioje ateityje: ligoninės ir kitos pastatai neatstatomi per tris dienas. Atstatymui prireiks nepaprastai daug lėšų.