Biudžetines medicinos įstaigas gyventojai vadina labiausiai korumpuotomis, o anoniminėse apklausose apie pusė žmonių prisipažįsta, kad norėdami sulaukti dėmesio ir kokybiškos paslaugos arba atsidėkodami medikams duoda pinigus, saldumynus ir kitokias dovanas.
„Žmonės dažnai nenori duoti kyšio. Dažnai egzistuoja kyšininkavimo kultūra, kai tai daro kažkas kitas už tave. Žmonėms šis veiksmas nėra patogus, daro todėl, kad tai vienintelis būdas gauti tinkamą paslaugą“, - sako „Tranparency international“ Lietuvos kyriaus vadovas Sergejus Muravjovas.
Gydytojai aiškina, esą nieko padaryti negali, tokie jau visuomenės įpročiai.
„Gydytojai neužsiims visuomenės auklėjimu. Užsiims gydymu. Kas apie korupciją rašo, apklausas daro, iš to net gauna pinigus. Lai jie užsiima visuomenės auklėjimu, mes nieko neprašome, nieko nedarome“, - tikina Gydytojų sąjungos pirmininkas Liutauras Labanauskas.
Medicinos studentų sąjunga nusprendė keisti kyšininkavimo įpročius ligoninėse. Jau kelerius metus jie štai taip ant gydytojų kabinetų durų klijuoja lipdukus, raginančius atsikratyti kyšininkavimo. Šįkart studentai dar ir nusprendė viešai pasižadėti neimti ir neduoti kyšių.
„Mūsų pagrindinis dalykas yra kalbėti su pacientais, gydytojais, aiškintis problemas, klijuoti lipdukus ant gydytojų durų, kurie yra kaip gydytojo pasižadėjimas, kad man kyšio nereikia“, - sako Lietuvos medicinos studentų asociacijos prezidentas Rytis Kalinauskas.
Tokias akcijas remia medikai ir specialiųjų tyrimų tarnyba. Tačiau kovotojai su korupcija sako, kad to nepakanka.
„Džiaugiamės, kad po truputį sekasi keisti pacientų ir medikų požiūrį“, - džiaugiasi Santariškių klinikų atstovė Gitana Letukienė.
„Negalima problemos sprendimo perkelti tik ant medikų pečių. Dalį atsakomybės turi prisiimti kiekvienas pacientas“, - sako STT atstovas Ruslanas Golubovas.
„Žmonės dažniausiai kyšį duoda, kad jaustųsi saugiau, tikisi, kad gaus greitesnę, kokybiškesnę, geresnę paslaugą. Kartais taip ir yra, bet dažnai tai apgaulingas jausmas“, - aiškina S. Muravjovas.
Kovotojai su korupcija pažymi, kad korupcija labai sumažėtų, jei ligoninės išdrįstų pacientų klausti, kaip jie vertina atliktas paslaugas ir gydytojų darbą.