Albinas Čaplikas
Auginantiesiems rapsus, linus, grūdinius, ankštinius ir kitus augalus akcizais neapmokestinamo dyzelino kiekį planuojama sumažinti nuo 120 iki 115 litrų už ha.
Vyriausybė jau sausio pradžioje pritarė Akcizų įstatymo 37 str. pakeitimo įstatymo projektui, kuriuo siekiama suvienodinti konkurencines sąlygas visiems žemės ūkio veiklos subjektams ir skatinti aukštesnės pridėtinės vertės produktų gamybą žemės ūkyje, tačiau Lietuvos grūdų augintojų asociacija (LGAA) paskelbė kitą nuomonę. Ar Vyriausybė į ją atsižvelgs, juolab kad ir Žemės ūkio rūmai nepaisė grūdų augintojų pageidavimų?
Kompensavimo keitimo priežastys
Pagal dabar galiojančias Akcizų įstatymo 37 str. nuostatas akcizais neapmokestinamų dyzelinių degalų didžiausias leistinas įsigyti kiekis nustatomas pagal deklaruotą augalų plotą, bet neatsižvelgiama į turimą gyvulių skaičių. Žemės ūkio ministerijos (ŽŪM) atstovų nuomone, tokia tvarka neužtikrina vienodų sąlygų gyvulininkystės sektoriaus žemės ūkio veiklos subjektams.
„Gyvulininkystės ūkiams pagal dabar galiojančią tvarką leidžiamo įsigyti akcizais neapmokestinamų dyzelinių degalų kiekio nepakanka. Be to, akcizais neapmokestinamų dyzelinių degalų negali įsigyti kiaulių, paukščių, bičių ir grybų augintojai, kurie žemės ūkyje kuria didelę pridėtinę vertę ir patiria didelį spaudimą rinkos sąlygomis“, – įstatymo pakeitimo būtinybę aiškino žemės ūkio ministras Vigilijus Jukna.
Belieka priminti, kad šešioliktoji Vyriausybė nuo pirmųjų veiklos dienų skelbė darysianti esminius gyvulininkystės sektoriaus pertvarkymus ir žadėjo skirti didesnę paramą gyvulininkystei. Jeigu Akcizų įstatymo pakeitimas bus priimtas, konkretus leidžiamas įsigyti akcizais neapmokestinamų dyzelinių degalų kiekis pagal auginamų augalų plotus ir laikomų gyvulių skaičių bus nustatomas Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu.
Perskirstymo žaizdos
Lietuvoje planuojama auginantiesiems rapsus, linus grūdinius, ankštinius ir kitus augalus akcizais neapmokestinamo dyzelino kiekį sumažinti nuo 120 iki 115 litrų už ha. Nukentės ir vadinamieji sofos ūkininkai – pievų ir ganyklų gerai agrarinei būklei palaikyti kompensuojamo dyzelino kiekis mažinamas nuo 25 iki 13 litrų už ha. O deklaruojantiesiems pievas bei ganyklas ir laikantiesiems ne mažiau nei nustatytą sutartinį gyvulių skaičių kompensuojamo dyzelino kiekis didinamas nuo 120 iki 135 litrų už ha. Beje, kai kurie pieno gamintojai nepatenkinti net ir tokiais numatomais pakeitimais.
„Mano skaičiavimais, pieno gamyba užsiimantiems ūkiams turėtų būti skirta 30 proc. kompensuojamo dyzelino daugiau nei iki šiol. Man, pavyzdžiui, ir tiek neužtektų. Per metus aš papildomai perku 25 tonas akcizais apmokestinamo dyzelino“, – sakė Lietuvos pieno gamintojų asociacijos vadovas Jonas Vilionis. Lietuvos grūdų augintojų asociacijos vadovas Romas Majauskas neprieštaravo šiam kolegos norui, tačiau pridūrė: „Negalima atimti iš vienų ir duoti kitiems. Be to, reikia labai atsakingai nustatyti degalų skyrimo tvarką. Pavyzdžiui, jei pieno ūkyje karvės ganomos, tokiam ūkiui skiriamo dyzelino užtenka, o jei karvės laikomos tvartuose, dyzelino reikia daugiau.“
Prieštaringos nuomonės
Keistoka Žemės ūkio rūmų (ŽŪR) pozicija. Viešėdamas LGAA posėdyje ŽŪR pirmininkas Andriejus Stančikas negalėjo nežinoti, kad ŽŪR iš esmės pritarė ŽŪM pasiūlymams, gal tik priekaištavo, kad kompensuojamo dyzelino kiekiai perskirstomi. Tačiau kategoriškai nebuvo pasakyta – jeigu nekeičiate perskirstymo tvarkos, mes apskritai nepritariame šiai idėjai. Be to, jau ŽŪR posėdyje buvo pranešta, kad papildomas kompensuojamo dyzelino kiekis nebus skiriamas, nes tokiam pasiūlymui kategoriškai prieštarauja Finansų ministerija. Tačiau ŽŪR vis dėlto pritarė ŽŪM pasiūlymui. O LGAA susirinkime A.Stančikas bandė neprarasti ir grūdų augintojų pasitikėjimo, todėl net pamėgino juos pagąsdinti: „ŽŪR pritarė papildomai paramai gyvulių augintojams, tačiau nepritarė būdui, kaip tai daryti. Dabar kyla nepasitenkinimas. Kita vertus, apie degalų naudojimą apskritai yra pavojinga kalbėti, nes tvarka yra labai neaiški. Nesuprasi, kokiems darbams dyzeliną galima naudoti, o kokiems ne.“
Tačiau LGAA susirinkime dalyvavęs LŪS pirmininkas Jonas Talmantas neleido ŽŪR pirmininkui daugžodžiauti: „Iš tikrųjų išsiųstas paklausimas Europos Komisijai. Mano žiniomis, pagal ES reglamentą negalima degalais remti kiaulių ir paukščių augintojų. Taigi jeigu EK nepakeis reglamento, nebus galima keisti kompensuojamo dyzelino skirstymo.“
LGAA pirmininkas R.Majauskas priminė, kad kompensuojamo dyzelino kiekis sumažės vien todėl, kad dirbami plotai padidėjo iki 2 800 tūkt. ha, o ateityje gal dar daugiau. Taigi tikėtina, kad dėl pastarųjų dviejų priežasčių Lietuvos agrarinės ekonomikos institutas turės iš naujo perskaičiuoti, kaip, kam ir kiek skirti kompensuojamo dyzelino. Diskusijoms ir skaičiavimams liko nedaug laiko. Vyriausybė iki 2014 m. balandžio 1 d. turės priimti įgyvendinamuosius pakeisto įstatymo teisės aktus, o papildytas Akcizų įstatymas turėtų įsigalioti 2014 m. liepos 1 d.
Kaip yra kitose šalyse
Kaimyninėje Latvijoje nustatytas vienodas akcizais neapmokestinamo dyzelino kiekis visiems žemės ūkio produkcijos gamintojams – po 80 litrų už ha. Lenkijoje visiems ūkiams skiriama 86 litrų už ha, tačiau planuojama didinti iki 126 litrų už ha. Estijoje (kompensuojama 71 proc.) planuojama diferencijuoti skiriamą kompensuojamo dyzelino kiekį: auginantiesiems pramoninius augalus skirti 150, bulves – 186, vienmečius pašarinius augalus – 120 litrų už ha. Vokietijoje (kompensuojama 46 proc.) numatyta maksimali kompensacija – 10 000 litrų vienam ūkiui. Tiesa, kiekvienam ūkiui nustatytas ir 1 208 Lt įnašas. Kompensacija neskiriama, jeigu ji mažesnė nei 172 Lt.
Pažymėtina, kad kai kuriose šalyse dyzelino kiekis neribojamas, tačiau kompensuojama tik dalis kainos, pavyzdžiui, Airijoje - 79 proc., Čekijoje - 40 proc., o Suomijoje - 93 proc.