Vilnius turi ir gali tapti sėkminga kaimynyste pradedamų verslų kūrėjams, o ateityje kasos aparatus pakeis „iPad’ai“.
Grupinių apsipirkimų rinkos lyderio „Groupon“ produktų valdymo direktorius Jyri Engestromas pasakoja, kokiu keliu pasuks „Groupon“, ir pataria, ko reikia, kad Vilnius taptų traukos vieta „startup’ams“.
Kuo konkrečiai užsiimate „Groupon“?
Tiesą sakant, grupiniai apsipirkimai manęs nedomina. Su komanda kuriame naują verslą „Groupon’ui“. Jis jau išsiplėtė pasaulyje, yra rinkos lyderis, tačiau kur rasti naują nišą augimui? Manau, augsime iš „point of sale“ (POS) sistemų (vieta, kur atsiskaitoma už prekes ar paslaugas – aut. past.) ir vartotojų mobiliųjų programėlių kūrimo. Šios programėlės leis žmonėms mokėti mobiliuoju telefonu, užtikrinti jų lojalumą parduotuvėse, restoranuose, užsisakyti ir įsigyti produktų ar paslaugų telefonu. Net šioje kavinėje (kur vyko interviu – aut. past.) naujoji POS sistema leistų mums užsisakyti patiems, užsakymas pasiektų virtuvę ir vėliau nereikėtų laukti čekio, nes viskas būtų apmokėta telefonu.
Taip bus ateityje ir tai jau pradeda vykti dabar. Kiekvienas naujos parduotuvės ar kavinės savininkas, ypač San Fransiske, būtų kvailas nesirinkdamas „iPad“ kaip kasos aparato, nes tai daug pigiau ir tokią POS sistemą gali naudoti beveik nemokamai. Įprastų POS kaina kartais siekia 3 tūkst. eurų – tai didelės sąnaudos pradedant naują restoraną.
Šiuo metu prasideda lenktynės: „PayPal“, „Square“, „Groupon“ varžosi, kurie laimės šiame versle. Mes spalį kaip tik į rinką paleidome „Groupon Payments“ ir mūsų pirmąją POS.
Tai susiję su jūsų „startup’u“ „Ditto“, kurį pavasarį pardavėte „Groupon“?
„Ditto“ buvo vartotojo sąsaja – tai lyg mobilių rekomendacijų sistema. Pavyzdžiui, Vilniuje noriu papietauti ir nežinau kur. Per „Ditto“ man žmonės gali pateikti pasiūlymų. Kai jį kūriau, pamačiau, kas vyksta pardavėjų pusėje, ir supratau, kad reikia abiejų sąveikos.
Štai naudojame „Foursquare“, bet jis veikia pastatų lygiu. Galiu pasakyti, kad esu šiame restorane, tačiau „Foursquare“ nežinos, ką aš valgiau. Tad kitas žingsnis – daiktų lygis. Kad rekomendacijos veiktų panašiai kaip „Amazon“, kur parodoma, kokių kitų knygų pirko žmonės, kai įsigijo konkrečią knygą. Tai veiksmingas būdas papildomai žmonėms parduoti ir atrasti naujų dalykų.
Tai vietos verslams anksčiau nebuvo įmanoma, nes visos jų prekės dažniausiai nebuvo dedamos į internetą ir nebuvo sujungtos su klientais. Tačiau dabar galima visas prekes ir paslaugas sujungti iš aplink supančių prekeivių ir kaip rekomendacijų sistemą pateikti internete. POS turėtų žinoti, ką aš anksčiau valgiau, kiek kartų lankiausi ir kokių nuolaidų man taikyti.
Taigi šiuo keliu eis ir „Groupon“?
„Groupon“ tiki, kad naujo tipo POS taps centrine nervų sistema prekeiviams. Ten bus visas jų inventorius, klientai, lojalūs lankytojai, jie turės sąsają, per kurią galės vykdyti skatinamąją rinkodarą. Manau, grupiniai pasiūlymai transformuosis į tai. Jie nedings, bet plėtosis ta kryptimi, kuri padės prekeiviams pritraukti naujų klientų be didelių pastangų.
2007 metais „Google“ pardavėte tuo metu sėkmingą „Twitter“ konkurentą „Jaiku“. Ar šiandien nesigailite, kai matote „Twitter“ sėkmę ir kokių pagrindinių pamokų išmokote?
Tuo metu maniau, kad po sandorio galėsime augti sparčiau. Tačiau man teko sutikti nutraukti tuometinės „Jaiku“ versijos plėtrą ir pereiti prie kitų projektų. Jei to nebūtų buvę, būtume turėję progą sukurti ką nors didelio ir įdomaus.
Išmokau, kad nereikia parduoti savo „startup’o“ rinkos lyderiui, jei nori turėti įtakos bendrovėje. Pavyzdžiui, šiuo metu „Yahoo“ ar „Nokia“ yra didelės bendrovės, kurios ieško, kokiu keliu pasukti, ir laukia sprendimo iš išorės – tai puikus metas ateiti kaip mažos bendrovės įkūrėjui nes žmonės į tave žiūrės kaip į sprendimą. Tačiau jei ateisi į bendrovę, kuri šiuo metu yra sėkminga, jie tavęs neklausys, kai sakysi, kad reikia keistis.
Ką iš savo patirties patartumėte „startup’ų“ įkūrėjams?
Beveik visi europiečiai klausia, ar verta keltis į Silicio slėnį. Tai sunkus klausimas, tačiau beveik visada nuoširdus atsakymas būna: „Greičiausiai taip.“ Sunku tai padaryti, todėl viena iš priežasčių, kodėl atvykau čia, – Vilniui reikia tapti traukos centru. Reikia, kad Vilniuje atsirastų kaimynystė, kurią mes turime Silicio slėnyje, kur pėsčiomis gali pasiekti „Twitter“, „Square“ ir kasdien mataisi su sėkmingiausių bendrovių įkūrėjais. Tai įmanoma, jums tereikia informacijos sklaidos priemonės, kai ko panašaus į „Techcrunch“ (portalas, sekantis Silicio slėnio „startup’ų“ ekosistemą – aut. past.).
Reikia pakankamao skaičiaus verslo angelų, kurie pakankamai žino apie antreprenerystę ir yra pasiryžę investuoti į „startup’us“ protingomis sąlygomis. Dažnai investuotojai iš senojo pasaulio nustato kvailas sąlygas ir taip pakenkia pradedamam verslui. Tuomet reikia antreprenerių, kurie būtų įdėję savas 10 tūkst. darbo valandų ir žinotų, kaip programuoti. Vadovo darbas labai paprastas: sukurti viziją, pasamdyti geriausius žmones, gauti finansavimą ir galima eiti namo. Tačiau labai sunku tai padaryti gerai.
CV: Jyri Engestromas
Helsinkio universitete baigė sociologijos magistrą
Ėjo vyresniojo produktų vadybininko pareigas „Nokia“
Įkūrė ir 2007 metais „Google“ pardavė mikrotinklaraščių platformą „Jaiku“
„Google“ buvo atsakingas už mobiliąsias programėles
Įkūrė mobiliųjų rekomendacijų platformą „Ditto“, kurią šių metų pavasarį pardavė „Groupon“
Nuo 2012 metų eina produktų valdymo direktoriaus pareigas „Groupon“