Taip biurokratai tikisi ženkliai sumažinti žūčių skaičių keliuose. Vairuotojai jau stebisi – nejaugi naujos mašinos, pravažiavusios greičio ribojimo ženklus, staiga ims kirsti per stabdžius ir taip kels avarines situacijas? Specialistai visgi ramina, kad greičio ir stabdžių pedalų spausti patiems vairuotojams niekas neuždraus.
Jau dabar dalis naujų Lietuvos keliais riedančių automobilių ne tik patys reguliuoja greitį ir leidžia vairuotojams nė nesiliesti prie pedalų, bet ir atpažįsta kelio ženklus. Pravažiavus greičio ribojimo ženklą, mašina tempą prilėtina pati, jei vairuotojas tokią funkciją įjungęs. O Europos Sąjunga išleido reglamentą, kad jau lygiai po dvejų metų, nuo 2024-ųjų liepos, išmaniąją greičio palaikymo sistemą privalės turėti visi Europoje parduodami lengvieji automobiliai, autobusai bei sunkvežimiai.
„ES tuo reglamentu labiau stengiasi parodyti, kad jie rūpinasi saugiu eismu ir įpareigoja visus gamintojus, kad šitos sistemos būtų standartinėj įrangoj. Kaip tos sistemos veiks ir kaip jas vairuotojai naudos, čia bus didžiausias klausimas“, – sako „Mototojos“ pardavimų vadovas Gediminas Jekenta.
O klausimų iškart kyla ne tik eiliniams vairuotojams, bet ir automobilių žinovams. Automobilį su išmaniąja stabdymo sistema išbandęs elektronikos specialistas visai neliko sužavėtas.
„Glumina, nes važiuojant nuskaitoma informacija pagal ženklų, GPS palydovinę informaciją. Jei staigus ženklų pasikeitimas, pvz. 130 km/h ir 70 km/h, staigiai stabdo ir kartais net kelia pavojų“, – tikina automobilių elektronikos specialistas Tomas Volkovas.
Kelio ženklus fiksuoja jutikliai ir mašina greitį iki leidžiamos ribos mažina pati. Tik klausimas, kaip į tokį stabdymą sureaguos iš paskos važiuojantys vairuotojai – didžioji dauguma senesnių mašinų greičio ribotuvų ir toliau neturės.
„Neaišku, kaip iš galo važiuojantis automobilis sureaguos, ar spės sustabdyti“, – kalba T. Volkovas.
Ką apie greičio ribotuvus mano vairuotojai?
„Žmogus vis tiek geriau mąsto nei robotas, šiuo momentu.“
„Mažiau baudų mokėsim.“
„Ta pati „Tesla“ daug klaidų daro, tai nemanau, kad kažkas pasikeis. Kol kompiuteriai ges, tol ir mes darysim avarijas.“
„Šiauliuose tai niekas nevažiuoja 50 km/h. Visi kartu važiuoja 70 km/h, visaip būna.“
„Manyčiau, gal daugiau įneš saugumo.“
„Iš vienos pusės, teigiamai, nes labai daug kas viršija greitį, būna daug nelaimingų atsitikimų. Bet gali būti, kad žmogus skuba proto ribose, tai nežinau.“
„Aš linkęs daugiau žiūrėti į vairuotojo sąmoningumą.“
„Kitą kartą užsižiūri ir viršiji greitį net nenorėdamas, nespecialiai. Tai gal ir gerai miesto ribose tokie dalykai.“
Visgi automobilių ekspertai ramina – vienintelis atvejis, kai nauji automobiliai staiga stabdo be vairuotojo įsikišimo, yra kritinės avarinės situacijos, kai sustoti reikia čia ir dabar. Visais kitais atvejais pats vairuotojas sprendžia, ar nori naudotis dirbtiniu intelektu, ar pedalus spaus pats.
„Tos sistemos vien kompiuteris nevaldys. Pirmoj vietoj bus žmogiškas faktorius, kuris priims sprendimą – įjungti sistemą ar neįjungti sistemos“, – aiškina G. Jekenta.
„Tai yra mažas žingsnelis link autonominio vairavimo, kuris nenumaldomai kažkada atkeliaus į mūsų gyvenimus. Bet kol kas viską sprendžia vairuotojas ir vairuotojams nereikia kelti panikos, kad jiems kažkas reguliuos greitį be jų įsikišimo“, – tvirtina automobilių ekspertas Vitoldas Milius.
Specialistai neabejoja, kad atsiras paklausa greičio ribotuvus iš automobilių tiesiog išimti.
„GPS panaikinti ar kokie emuliatoriai bus sukurti, ar programiškai išeis deaktyvuoti tą funkciją. Viskas pasimatys ateityje“, – sako T. Volkovas.
„Atjungti – nereiškia, kad reikia nuvažiuoti pas kažkokį „hakerį“. Atjungti galima pačiam“, – teigia V. Milius.
Pažangiąsias greičio palaikymo sistemas jau dabar diegia daugelis didžiųjų automobilių gamintojų. Žinoma, tai dar labiau didina ir šiaip brangstančių mašinų kainas. Greičio ribotuvais ES viliasi žūčių keliuose sumažinti net iki 50-ies procentų, tik nežinia per kiek laiko, nes naujutėlių automobilių dalis keliuose yra itin maža. Senesnėms mašinoms įsidiegti išmaniųjų sistemų nereikės.