• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Graikija – viena populiariausių atostogų kelionių krypčių Viduržemio jūros bei šilto klimato mėgėjams.  Vis dėlto, kurortinės Graikijos salos taip pat neišvengė pasaulį gerokai papurčiusios ekonominės krizės padarinių.  Šalies turizmo sektoriuje šiek tiek žalos pridarė ir Atėnuose į gatves išėję demonstrantai. Žiniasklaidos puslapiuose mirgant žinioms iš Graikijos sostinės, kai kurie turistai atsisakė planų vykti čia ilsėtis, nors, anot vietos verslininkų, kurortuose virė įprastas gyvenimas kaip visada.

REKLAMA
REKLAMA

Apie tikrąją Graikijos turizmo situaciją Balsas.lt kalbino vieno didžiausių Graikijoje „Aldemar“ viešbučių tinklo pardavimų direktorių Dimitrijų Charitidį ir vietos kelionių organizatoriaus „Deltanet Travel“ valdybos pirmininką Michailį Vamiedakį.

REKLAMA

Žiniasklaidoje daug kalbėta ir rašyta apie prastą Graikijos ekonominę padėtį bei šalyje siautusius streikus. Kaip jūs regite šią situaciją? Kiek ji turėjo įtakos šalies turizmui?

M. Vamiedakis: Kalbant apie Graikijos ekonomiką, padėtis iš tiesų yra sudėtinga. Kadangi Europos centrinis bankas suteikė šaliai finansinę pagalbą, tai kartas nuo karto vis pakursto visuomenės atsaką. Dažnai tai taikios piliečių demonstracijos. Keletą jų turėjome praėjusiais metais, tačiau tikiu, kad tokie dalykai kyla ir bet kurioje kitoje Europos valstybėje, ne tik Graikijoje. Didžioji dalis gyventojų protestų vyko Atėnuose, sostinėje, kuri yra labai toli nuo kurortų. Todėl faktai, kad šalyje vyko streikai, buvo pabrėžti labiau nei derėjo, o tai sukūrė šiek tiek neigiamą  įspūdį apie Graikiją.

REKLAMA
REKLAMA

Šiuo metu situacija taisosi, turistai suvokia, kad atvykti į šalį yra saugu ir jie gali tikėti lygiai tokio paties svetingumo, kaip ir anksčiau. Faktas, kad demonstracijos vyko ir  gyventojai streikavo, tačiau tai nepaveikė kurortų gyvenimo. Žinoma, kai kuriems turistams teko kelias valandas praleisti oro uostuose dėl atšauktų skrydžių, tačiau tai gali nutikti bet kur.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Praeitąmet taip pat susidūrėme su lėtesniu transportu bei viešbučių kambarių rezervavimu. Turistų atvyko beveik tiek pat kiek ir 2009 metais, tačiau dauguma viešbučių užsakyti vėliau nei įprasta. Prasidėjus 2011-iesiams, situacija visai kitokia, žmonės nebėra susirūpinę savo saugumu, viešbučių rezervavimas vyksta sklandžiai  ir, lyginant su 2010 metais, auga. Manome, kad tai yra pasekmė atsigaunančios Graikijos turizmo rinkos bei sudėtingos situacijos Egipte bei Tunise, kuri netiesiogiai nukreipia ten vykusius turistų srautus pas mus.

REKLAMA

M.Vamiedakis („Novaturo“ nuotr.)M.Vamiedakis („Novaturo“ nuotr.)

Kiek turizmo rinka yra svarbi Graikijos ekonomikai? Kokią bendrojo vidaus produkto dalį ji sukuria?

M. Vamiedakis: Turizmas šalyje sudaro 18 proc. bendrojo vidaus produkto (BVP). Turizmas ir laivyba yra dvi pagrindinės verslo šakos šalyje, kurios sukuria didžiausią vertę.

REKLAMA

D. Charitidis: Sakyčiau, kad turizmas yra netgi svarbesnis nei laivyba.

Pasaulinis ekonomikos nuosmukis paveikė daugelio šalių rinkas. Kai kurios jų jau keliasi, kitos dar kovoja su nemažai sunkumų. Kurioje šio atsigavimo proceso atkarpoje stovi Graikija?

M. Vamiedakis: Graikijos ekonomikos problemos yra kur kas gilesnės nei parodė šis ekonomikos sunkmetis. Tik prieš keletą mėnesių įvykdyta keletas struktūrinių pokyčių, kurie tik ateityje leis tikėtis augimo. Taigi, šiuo metu esame tokioje atkarpoje, kai dar tik stengiamės stabilizuoti susiklosčiusią situaciją. Pirmas žingsnis jau žengtas, nes žmonės suvokia, kokios iš tiesų yra problemos šalyje, tą suvokia ir politikai, kurie ir ėmėsi pokyčių. Esame teisingame kelyje, bet tai užims tam tikrą laiką, kol išvysime įvykusių pokyčių rezultatus.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

D. Charitidis: Tiesą sakant tai neturi nieko bendro su turizmu. Turistams Graikija yra puiki šalis, kur atostogos dabar kainuoja pigiau nei anksčiau.

D. Charitidis ( „Novaturo“ nuotr.)D. Charitidis ( „Novaturo“ nuotr.)

Bet juk turistai buvo išsigandę susiklosčiusios situacijos, kai kurie jų net atšaukė savo skrydžius...

REKLAMA

D. Charitidis: Nesutinku su šiuo teiginiu. Pavyzdžiui, Ispanijoje irgi vyko streikai... Tai kas? Manau, kad visą šį sambrūzdį pakurstė žiniasklaida. Aš pats gyvenu Atėnuose, taip, streikai vyko, bet man net skambino draugai iš Europos ir klausė, ar man viskas gerai. Jie man pasakojo, kad per televiziją matė reportažus, kaip Atėnuose vyksta demonstracijos, protestai, o aš pats būdamas Atėnuose to net nepajutau. Streikai vyko tik miesto centre, aplink parlamentą.

REKLAMA

M. Vamiedakis: Mes norime visiems paaiškinti, kad šalies finansinės problemos yra vienas dalykas, o  turistų saugumas - kitas. Taip, mes turime problemų, ypatingai dėl viešojo sektoriaus finansų, šalies skolų, kurios veikia Graikijos verslo žmones. Turime mokėti didesnius mokesčius, bankai griežčiau išduoda paskolas. Tačiau turizmo rinka auga, nes į ją investuoja privatūs investuotojai. O kalbant apie turistus, jie buvo susirūpinę tik prieš atvykstant, bet neturėjo nusiskundimų jau būdami Graikijos kurortuose.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Tai reiškia, kai jeigu šiuo metu būčiau Graikijoje, aplink zuitų daugybė besiilsinčių turistų, kaip įprastai?

M. Vamiedakis: Iš esmės gyvenimas teka sena vaga, viskas aplink veikia, turistų yra, manau, nepastebėtumėte nieko labai išsiskiriančio lyginant, kaip buvo prieš 5-erius metus.

Kai kurie ekspertai teigia, kad dėl šalyje vykusių streikų ir ekonominės suirutės dalį turistų, vykstančių ilsėtis į Graikiją, šiemet gali pervilioti Bulgarijos kurortai. Kaip jūs vertinate tokias prognozes?

REKLAMA

D. Charitidis: Esate kada buvusi Bulgarijoje? Aš siūlyčiau tokias prognozes skelbiantiems ekspertams apsilankyti Bulgarijos kurortuose ir tada nuvykti į Kretą, Rodo salą ir palyginti.

M. Vamiedakis: Objektyviai vertinant Bulgarija siūlo pigesnį poilsį, tačiau jų kurortų infrastruktūra, išėjus iš viešbučių, žymiai menkiau išvystyta nei Graikijos. Be to, Bulgarijoje  jūros vandens temperatūra bent 3-4 laipsniais žemesnė. Todėl, galbūt, tokios kai kurių ekspertų prognozės, kurias jūs minite, gali būti susijusius būtent su turistų finansine padėtimi. Tačiau lyginti šių abiejų šalių kurortų kokybės atžvilgiu net nėra kaip. Kita priežastis, kodėl Bulgarijai prognozuojami didesni turistų srautai, ta, kad Bulgarijos turizmo rinka nėra didelė, didžioji dalis klientų yra pastovūs, todėl krizės metu nekeliavę, jie gali būti, kad vėl ketina šiemet grįžti pasiilsėti į Bulgariją.

REKLAMA

Tai ar pajautėte krizę?

D. Charitidis: Jautėme, bet ne turistų skaičiumi, o jų išleidžiamų pinigų srautais. Mūsų apyvarta sumažėjo maždaug 10 proc.

M. Vamiedakis: Atvykę tie patys turistai išleido mažiau pinigų atostogaudami. Pasikeitė ir kambarių rezervavimo tempai. Dauguma užsisakė kambarius žymiai vėliau nei paprastai užsisakydavo, dažnai pačią paskutinę minutę.

REKLAMA
REKLAMA

Panašu, kad situacija šiuo metu ne tokia ir bloga. Ar yra dalykų, kurie turizmo sektoriuje keltų rūpestį?

D. Charitidis: Turizmas lyg bomba, niekada nežinai, kada ji sprogs. Teko skaityti vieną straipsnį, kuriame rašoma, kad šiemet – paskutinė proga atvykti į Graikiją pigesnėmis kainomis, nes dėl augančios rinkos kainos tik kils. Žinoma, tai tik spėjimas, tačiau yra tokia taisyklė, kad jeigu sezonas būna labai geras, kitąmet kainos dar pakyla.

M. Vamiedakis: Turizmas labai subtili industrija. Kol kas viskas klostosi lyg sapne, turiu minty, kad viskas juda į priekį, tačiau šio sektoriaus specifika tokia – kad niekada nežinai, ko gali tikėtis. Bet kokie didesni pokyčiai gali sumaišyti kortas. Kol kas situacija gera, išankstiniai viešbučių kambarių užsakymai tiek iš Lietuvos, tiek iš kitų šalių kelionių organizatorių,  didesni nei praeitąmet.

O kada buvo pats dugnas?

D. Charitidis: 2009 m. buvo katastrofa.

M. Vamiedakis: Tie metai iš tiesų buvo labai nesėkmingai kalbant apie iš turizmo verslo gautas pajamas. Klientų skaičius 2008-2010 m. buvo stabilus, tačiau pasikeitė turistų srautų kryptys ir atostogautojų išleidžiamų pinigų kiekiai. Nuosmukį patyrė vietinio verslo atstovai – viešbučiai, parduotuvės, nuosmukis siekė apie 10 proc.

REKLAMA

Yra sakoma, kad iš krizės pamokų galima pasimokyti. Kaip jūs galvojate, gal sunkmetis ir turizmo sektorių gali pakreipti kita linkme?

M. Vamiedakis: Kalbant bendrai apie Graikijos situaciją, sunkmetis iš tiesų paskatino keisti dalykus, kuriuos jau seniai reikėjo spręsti. O turizmo sektoriuje ekonominė situacija privertė kelionių agentūras aktyviau bendrauti su klientais, daugiau rodytis viešumoje, daugiau skirti dėmesio reklamai. Tikiu, kad su krize atsirado ir naujų galimybių. Kartu šis laikotarpis išėjo į naudą ir klientams, dėl to, kad jie įsigydami atostogas, gavo gerą santykį tarp kainos ir kokybės.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų