Dažnas lietuvis, kiekvieną dieną tikrindamas savo el. paštą, pirmiausiai ištrindavo reklamas ir pereidavo prie svarbių laiškų. Plečiantis elektroninei (e.) prekybai, el. paštas pradėjo panašėti daugiabučiuose esančias dėžutes, atrodo, sprogsiančias nuo akcijų ir pasiūlymų. „Google“ išsprendė šią problemą, tačiau kieno sąskaita?
Maždaug nuo rugpjūčio vidurio (ne visiems vartotojams vienodai – aut. past.) „Google“ savo „Gmail“ vartotojams pasiūlė skirtukų funkciją: laiškai suskirstomi į tris skirtingas „dėžutes“ – pagrindinę, socialinių tinklų ir reklamų. Papildomai galima pasirinkti naujienų ir forumų skirtukus.
Naujoji funkcija dabar leidžia pirmiausiai matyti bendro pobūdžio laiškus ir tik vartotojo pasirinkimu peržiūrėti pranešimus iš „Facebook“, „Twitter“ bei kitų socialinių tinklų. Ir, ko gero, išskirtinis šių pokyčių bruožas – kad reklaminio pobūdžio laiškai taip pat rūšiuojami ir nukreipiami į atskirą skirtuką. Kitaip tariant, reklama elektroniniu paštu, bent jau „Gmail“ platformoje, nebetenka netikėtumo efekto.
Grėsmė e. komercijai
Be jokios abejonės, internetas verslininkams sukūrė patogią ir lengvai kontroliuojamą prekybos platformą. Prieš keletą metų JAV prasidėjusi internetinių kuponų banga atvilnijo ir iki Lietuvos. Vis dėlto, po naujųjų „Gmail“ pakeitimų bent jau viešojoje erdvėje nesuskubta kalbėti apie jų įtaką e. prekybos verslui. Tai ganėtinai keista, nes visi be išimties internetinių parduotuvių ir nuolaidų kuponų portalai savo pasiūlymus registruotiems klientams siunčia elektroniniu paštu.
Reklama – didelis verslas, bet jei klientas galėtų, norėtų matyti ją kuo rečiau. „Google“ pateikė tokią galimybę, tačiau panašu, kad tai atsitiko prekybininkų sąskaita, nes būtent jie netenka nemokamų, bet populiarių reklamos plotų.
Neskelbiama nauda
Jau praeityje tie laikai, kai „Google“ buvo tik „startup’as“, o jo vadovus „Microsoft“ įkūrėjas Billas Gatesas vadino tik „vyrukais, imituojančiais roko žvaigždes“. Šiandien tai – milijardinis verslas, kuriantis naujas technologijas (automobilius be vairuotojo ir išmaniuosius akinius) bei gaunantis didžiulį pelną iš jau sukurtų įrenginių.
Tokiame kontekste nereikia tikėtis, kad naujoji skirtukų funkcija yra besąlygiškai naudinga tik vartotojui.
Savo pranešimuose „Google“ atstovai teigė, kad vartotojai šiandien savo „Gmail“ pašto dėžutėse „paskęsta nuo laiškų gausos“. Toks pareiškimas – mažiausiai perspaustas, nes socialinių tinklų pranešimų galima atsisakyti arba jų srautą sumažinti, tas pats galioja ir siunčiamam reklaminiam turiniui. Vartotojai šiandien gali patys valdyti informacijos srautą ir tam nereikia ypatingų sugebėjimų ar daugiau laiko.
Žinoma, tai gražus interneto milžinų gestas, jei ne vienas faktas. Kartu su skirtukų funkcija kompanija pasiūlė specialų paketą verslininkams: kadangi reklaminio pobūdžio laiškai patraukiami iš pagrindinio lango, „Google“ siūlo už tam tikrą kainą išsipirkti dvi pirmas reklamų skirtuko pozicijas.
Kol kas neaišku, ar naujasis „nuomos“ planas pradėjo teikti pelną, neaišku, ar jis išvis pasiteisins, nes prekybininkai rado būdą, kaip grįžti į klientų akiratį.
Iš tiesų vartotojams palikta galimybė ne tik kurti naujus skirtukus, bet ir perkelti laiškus į pagrindinę skiltį. Sistema įsimena šį adresą ir vėliau siuntėjo laiškai atsiduria pagrindiniame skirtuke. Būtent tokias instrukcijas savo klientams pradėjo teikti internetinės prekybos atstovai.
Šios strategijos ėmėsi ir Lietuvos internetinės prekybos verslo atstovai.
„Ne paslaptis, kad mūsų naujienlaiškiai dabar mažiau pastebimi, tačiau stengiamės informuoti vartotojus, kaip pažymėti laiškus, kad šie ateitų į bendrą srautą ir nepraleistų informacijos, kurią klientai yra užsiprenumeravę“, – teigė nuolaidų portalo „Kartu.lt“ projektų vadovas Artūras Mizeras.
Kultūringa rinkodara
Vis dėlto prekybininkai nepradėjo vartotojams karštligiškai aiškinti, kaip nukreipti reklaminius laiškus į bendrąjį skirtuką. Atvirkščiai, nesibaiminama prarasti klientų.
Kai visos reklamos atsiduria bendrame sraute, klientui lengviau rasti tai, ko ieško iš tikrųjų. Taip pat sumažinama „rizika“, kad vartotojas paprasčiausiai ištrins visus reklaminius pasiūlymus.
„Matome, kad toks „Gmail“ laiškų skirstymas leidžia peržiūrėti siunčiamas naujienas patogiu laiku, jos nepasimeta tarp kasdienių laiškų. Tai patogu klientui, todėl natūralu, kad akivaizdžiai sumažėjo žmonių, kurie nusprendžia atsisakyti gauti naujienas“, – pastebėjo internetinės parduotuvės „Pigu.lt“ rinkodaros direktorė Giedrė Raškauskaitė.
Kita priežastis gali pakeisti pačios reklamos veidą. Kai konkurentūs laiškai atsiduria šalia, kiekviena kompanija stengsis savo pasiūlymą pateikti kokybiškiau ir originaliau. Atrodo, kad tai gali sugriauti mitą, jog užvertus klientą reklamomis, šis būtinai pasirinks kažkurią iš jų. Viena geresnių strategijų – pasiūlymų personalizavimas.
„Dabar stengsimės rašyti asmeniškus laiškus, pagal vartotojų poreikius“, – planus dėstė A. Mizeras.
Jokios panikos
Atrodo, Lietuvos prekybininkai pernelyg nesureikšmina pasikeitimų ir nesiruošia naudotis „Google“ siūlomu reitingavimo paketu. Visi pašnekovai sutiko, kad vartotojų srautas sumažėjo, tačiau tai – labai mažas pokytis.
„Didelių srautų iš „Gmail“ pokyčių nepastebėjome. Į šiuos atnaujinimus reaguojame ramiai ir rinkodaros strategijos pertvarkos neplanuojame“, – paklaustas apie tai, kokių veiksmų bus imtasi, atsakė nuolaidų portalų „Beta.lt“ ir „Grupinis.lt“ generalinis direktorius Vilius Juraitis.
Kol kas dar anksti matuoti, kokią iš tikrųjų įtaką verslui turėjo „Google“ sprendimas pakeisti vartotojo sąsają. Taip pat prognozę sunkina ir kiti faktoriai, kuriuos įvardijo A. Mizeras.
„Statistiką sunkina vasara: dabar aktyvumas mažesnis, taigi sunku atskirti priežastinį ryšį, kur peržiūrų skaičius krito būtent dėl „Gmail“ pakeitimų, o kur – dėl sezoniškumo. Apytiksliai nuosmukis tikrai nebuvo didelis“, – sakė jis.
„Google“ nenurėžė internetinio verslo pelno (ir vargu ar tokiais pakeitimais pavyks nurėžti), tačiau aiškėja vienas dalykas. Technologijų kompanijų pelno tikslai tampa vis aiškesni ir tai nesunku pastebėti.Citata: Reklama – didelis verslas, bet jei klientas galėtų, norėtų matyti ją kuo rečiau.
Faktai: e. komercija
Lietuvoje veikia maždaug 1500 internetinių parduotuvių
2012 metų liepą „Gmail“ paslauga visame pasaulyje naudojosi 425 mln. vartotojų
Pernai „Google“ iš reklamos gavo 46,68 mln, JAV dolerių pajamų
Karolis Birgilas