Jeigu „Tesla Model S“ yra vienas iš tų automobilių, kuris dabar paskatino daugelį gamintojų plėtoti elektromobilių technologijas, tuomet „Globe-Union Endura“ tokio paties vaidmens bandė imtis 1978-aisiais.
Visuotinė automobilių elektrifikacija dar tik pradeda įsibėgėti. Vis daugiau žmonių nori prisidėti prie mūsų planetos gerbūvio, todėl nenuostabu, jog elektromobilių populiarumas kiekvienais metais įgauna vis didesnį pagreitį.
Pažvelgę į automobilių pramonės istoriją, pamatytume, jog buvo nežmoniškai daug bandymų įgyvendinti ambicingą planą – atsisakyti tradicinių vidaus degimo variklių, tačiau visi bandymai visuomet būdavo išmetami į šiukšlių dėžę.
Elektra varomos mašinos į viešumą išlįsdavo tik labai ypatingomis progomis. Pavyzdžiui, kuomet Pasaulio ekonomika pradėdavo strigti. Vienas puikiausių įrodymų – 1978-aisiais metais pristatyta „Globe-Union Endura“. Elektra varomas automobilis, kuris pasirodė naftos krizės įkarštyje, kuomet benzino kainos per vieną naktį sugebėjo pabrangti dvigubai.
„Globe-Union Endura“ projekto autoriai pristatydami automobilį, net neslėpė savo tikslo – tai buvo automobilis, kuris turėjo išgelbėti JAV vairuotojus nuo nenuspėjamų kuro kainų.
„Visi puikiai žinote, jog JAV šiuo metu neturi ne vienos alternatyvos automobiliams, kurie yra varomi tradiciniais degalais. Mes sukūrėme automobilį, kuriam nerūpi naftos krizės ar karteliniai susitarimai“, - taip buvo rašoma „Globe-Union Endura“ brošiūroje.
Komponentų gamintojas sukūrė automobilį
„Globe-Union“ daugeliui automanų bus girdimas pirmą kartą, bet tuo nereikėtų stebėtis, nes 1911 metais įkurta kompanija daugelį metų specializavosi akumuliatorių gamyba, ir vienu metu buvo šios srities lyderiais. Kuomet JAV vairuotojus paralyžavo naftos krizė, į pagalbą atskubėjo tie, kurie puikiai žinojo kaip turėtų veikti elektra varomas automobilis.
„Globe-Union“ inžinieriai naująjį elektromobilį sukūrė nuo visiško nulio. Jie nesikreipė į kitus gamintojus paramos ar pagalbos tiekiant tam tikrus komponentus. Pavyzdžiui, platformą, kuri yra vienas brangiausių komponentų kuriant naują automobilį.
„Globe-Union“ inžinieriai pasitelkė tą pačią formulę, kurią dabar naudoja „Tesla“ automobiliai – dugnas buvo nuklotas akumuliatoriais, kurie savo energiją siuntė į galinius ratus.
Kadangi ši mašina buvo sukurta aštuntame dešimtmetyje, nereikėtų stebėtis, jog „Endura“ buvo varomas vos 20 arklio galių išvystančiu elektros motoru.
Šis dičkis galėjo pasiekti maksimalų 104 km/val. maksimalų greitį, tačiau gamintojas potencialiems pirkėjams rekomendavo palaikyti 48 - 56 km/val. greitį, jog su pilnai įkrautomis baterijomis automobilis nuvažiuotų daugiau nei 160 kilometrų distanciją.
Vyriausiasis automobilio dizaineris, Bobas McKee, elektra varomo sedano kėbulą kūrė atsižvelgdamas ne į gražiausio ratuočio konkurso taisykles. Jis siekė sukurti aerodinamiškai efektyvų kėbulą, kuris leistų „Endura“ sedanui riedėti išnaudojant kuo mažiau akumuliatorių energijos.
Turėjo rimtą trūkumą
Kaip ir daugelis šiuolaikinių elektromobilių, taip ir „Globe-Union Endura“ turėjo vieną ir labai didelį trūkumą – ilgą baterijų įkrovimo laiką.
Gamintojo brošiūroje rašoma, jog „Endura“ baterijas buvo galima įkrauti dviem būdais: naudojant 110 voltų arba 220 voltų energijos šaltinį.
Naudojant 110 voltų įtampą, elektromobilio baterijos būtų įkrautos per 14 - 16 valandų. Tuo tarpu 220 voltų įtampa akumuliatorius elektros energija užpildytų per 7 valandas.
„Tesla“ protėvis?
„Globe-Union Endura“ buvo pagamintas 1978-aisiais, tačiau pažvelgus į automobilio vidų galima susidaryti įspūdį, jog jis į bendro naudojimo kelius norėjo išvažiuoti žymiai anksčiau.
Pažvelgę į „Endura“ interjerą, tikrai turėtumėte įžvelgti tam tikrų panašumų su „Tesla Model S“. Taip, aštuntame dešimtmetyje sukurtame elektromobilyje nėra lietimui jautrių ekranų, tačiau prietaisų išdėstymas yra labai panašus. Be to, „Endura“ modelio centrinėje konsolėje sumontuotas primityvus, „CRT“ technologiją turėjęs ekranas, kurio dėka buvo galima keisti įvairiausius automobilio parametrus.
„Globe-Union Endura“ niekuomet nebuvo patekęs į serijinę gamybą, nes neatsirado potencialių investuotojų, kurie norėtų toliau vystyti šį projektą. Daugelį potencialių partnerių išgąsdino milžiniški gamybos kaštai ir neaiškus elektra varomo automobilio pelningumas, nes tuomet žmonės į elektromobilius žiūrėdavo pakankamai skeptiškai.
Vis dėlto, žvelgdami į šį prototipą dabar galime suprasti iš kur Elonas Muskas sėmėsi įkvėpimo kurdamas populiarųjį „Tesla Model S“.