Priimtos Konkurencijos įstatymo pataisos būtų užtikrinusios viešųjų subjektų (valstybės ir savivaldybės institucijų) pareigą garantuoti sąžiningą konkurenciją. Be to, Konkurencijos įstatymo pokyčiai būtų panaikinę abejonę dėl įgyvendinamo Lietuvos Respublikos Konstitucijos 29-ame straipsnyje numatyto lygiateisiškumo principo, pagal kurį įstatymui, teismui ir kitoms valstybės institucijoms ar pareigūnams visi asmenys yra lygūs.
Dažnai tenka išgirsti, kad viešieji subjektai atsparesni teisės pažeidimams nei individai ar verslas. Deja, toks teiginys grindžiamas ne faktais, o momentiniais įspūdžiais ar emocijomis. Esminių skirtumų nėra, skiriasi gal tik priežastys ir pasekmės, ir netgi valstybinės institucijos padarytas pažeidimas potencialiai atneša didesnę žalą, nes griauna pasitikėjimą ir pačia institucija, ir teisinės valstybės principais. 2010–2015 metais Konkurencijos taryba nustatė 51 konkurencijos įstatymo pažeidimą, iš kurių net 26 padarė viešojo administravimo subjektai.
Konkurencijos įstatymo 4-asis straipsnis viešojo administravimo subjektams nustato pareigą užtikrinti sąžiningos konkurencijos laisvę ir draudžia viešojo administravimo subjektams priimti sprendimus, kurie teikia privilegijas arba diskriminuoja atskirus ūkio subjektus.
Nors toks draudimas galioja - nuo 1999 metų, Konkurencijos tarybos bandymai užtikrinti įstatymo normos laikymąsi buvo pasmerkti pražūčiai. Tik pavieniais atvejais Konkurencijos tarybos sprendimai būdavo iš karto įvykdomi ir pažeidimai eliminuojami, o kai kuriais atvejais – tiesiog sąmoningai ignoruojami. 2014 metais Konkurencijos tarybai atlikus tyrimą paaiškėjo, kad net trečdalis iš 60 Lietuvos savivaldybių, pažeisdamos konkurencijos principus, komunalinių atliekų tvarkymą patikėjo savivaldybės įmonėms. Kai kuriose Lietuvos savivaldybėse konkursai nebuvo skelbiami daugiau nei 7 ar net 10 metų.
Buvo nustatyta ir tokių pažeidimų pasekmė vartotojams – didžiausios paslaugų kainos vyrauja tose savivaldybėse, kurios šią paslaugą paveda teikti savo kontroliuojamoms įmonėms. Tai – tik vienas iš pavyzdžių.
Konkurencijos įstatymo pataisose numatyta suteikti Konkurencijos tarybai teisę viešojo administravimo subjektus įpareigoti nutraukti neteisėtus veiksmus, ir taikyti baudas tiek už trukdymą tyrimui, įpareigojimų nevykdymą, tiek ir už konkurencijos principų pažeidimą – iki 0,5 proc. viešojo administravimo subjekto metinio biudžeto, bet ne daugiau nei 60000 eurų.
Įstatymo pakeitimų tikslas – panaikinti iki šiol egzistavusią nelygybę konkurencijos tyrimuose tarp viešojo administravimo subjektų, kuriems de facto reali atsakomybė už pažeidimus negrėsė, ir ūkio subjektų. Galimybė taikyti baudas, kartu su pareiga atlyginti žalą, padarytą kitiems subjektams, skatins valstybės institucijas atidžiau analizuoti priimamus sprendimus, kuriais galimai iškraipoma konkurencija. Pirmą kartą Lietuvoje, Konkurencijos taryba, pateikdama ataskaitą Vyriausybėje, paskaičiavo savo veiklos efektyvumą pagal Ekonominės plėtros ir bendradarbiavimo organizacijos (OECD) metodiką. 1 į Konkurencijos tarybos veiklą investuotas euras atneša 9 eurus naudos vartotojams.
Tikėtina, kad priėmus siūlomus įstatymo pakeitimus vartotojai šią naudą pajus greičiau. Bet gal varnas varnui akies nekerta, tai ir susirinkti į Seimo plenarinį posėdį niekaip neišeina? Gintautas Bartkus, Tark Grunte Sutkiene partneris, advokatas