Ant geležinių bėgių žūsta palyginti nedaug žmonių. Tokios nelaimės Lietuvoje nuo 2014 metų sausio 1 d. iki rugsėjo 4 d. nusinešė vienuolika gyvybių. Tačiau labai didelė dalis automobilių ir traukinių susidūrimų baigiasi itin tragiškai.
Pati pavojingiausia vieta – geležinkelių pervažos. Pavyzdžiui, 2012 m. visoje ES jose įvyko 573 įvykiai, per kuriuos žuvo 373 žmonės. Lietuvoje 2012 metais geležinkelio pervažose žuvo 3 žmonės, 2013 metais – 5 žmonės. Šiais metais iki liepos 1-osios pervažose įvyko 4 nelaimės, kurių metu žuvo 2 žmonės.
Šiuo metu AB „Lietuvos geležinkeliai“ eksploatuoja 545 pervažas, iš kurių 172 kol kas yra nereguliuojamos.
Trečdalis tragedijų - pervažose
„Pervažos – ta vieta, kur susikerta dvi infrastruktūros (geležinkelių ir automobilių kelių – aut.). Todėl eismo saugumo užtikrinimo problemos pervažose išlieka nuolat aktualios ir dažnai tiriamos. Eismo tvarka, kertant pervažą, vairuotojams yra aiškiai apibrėžta kelių eismo taisyklių, o geležinkelio vežėjams - geležinkelių eismo taisyklių. Tačiau, nepaisant aiškiai apibrėžtų taisyklių, pervažos yra ta vieta, kuri kelia daug saugumo problemų. Nors mirčių skaičius pervažose sudaro tik apie 2 proc. bendro mirčių skaičiaus automobilių keliuose, tačiau siekia 20–30 proc. visų mirčių geležinkeliuose“, - studijoje „Pervažų eismo saugumo būklės tyrimas Lietuvos keliuose“ teigia jos autoriai Inesa Gailienė, Kęstutis Skerys ir Gražina Ciparytė.
Jų nuomone, užtikrinti eismo saugumą pervažose – pirmo būtinumo reikalas. Ir pirmiausia tai privalu daryti didinant reguliuojamų pervažų skaičių ir vairuotojų atsakomybę jas kertant.
Skirtingai nei automobilių keliuose, kur dėl avarijų gali būti kalti automobilių ir sunkvežimių vairuotojai, pėstieji, dviratininkai ar motociklininkai, geležinkeliuose jų infrastruktūros naudotojai – traukinių mašinistai – kaltininkais nebūna.
Dėl tragiškų įvykių ant geležinių bėgių daugiausia yra kalti automobilių vairuotojai, rečiau – motociklininkai ir pėstieji, tarp kurių kartais pasitaiko ir savižudžių. Priežastis paprasta - traukinys turi pirmumo teisę kitų transporto priemonių ir pėsčiųjų atžvilgiu.
Savo laiku įdomų tyrimą buvo atlikusi socialinių mokslų daktarė Lina Novikovienė. Ji padarė automobilių vairuotojų apklausą, kurios metu uždavė du klausimus. Pirmas jų buvo - ar dažnai vairuotojai pažeidžia Kelių eismo taisykles (KET)? Paaiškėjo, kad niekada nepažeidžiančių KET yra tik 13 proc., 42 proc. teigė tai darantys retai, o 42 proc. respondentų nurodė, kad KET pažeidžia kartais bei 3 proc. pažymėjo, jog KET pažeidimus daro dažnai.
Siekiant nustatyti gyventojų nuomonę dėl dažniausiai padaromų KET pažeidimų, tampančių eismo įvykių priežastimis, „nedrausmingų“ apklaustųjų buvo paprašyta atskleisti dažniausiai jų daromus pažeidimus. Vairuotojai savo anketose paminėjo 15 pažeidimų, iš kurių pagrindinis buvo greičio viršijimas, o dešimtoje vietoje atsidūrė „važiavimo per geležinkelio pervažas taisyklių pažeidimas“. Tokia aukšta šiam pažeidimui atitekusi vieta atrodo keistai, nes po jo liko kiti pažeidimai, kuriuos visuomenės sąmonė lyg ir būtų linkusi priskirti prie dažnesnių. Tai – eismo reguliavimo signalų nepaisymas (11 vieta), naudojimosi saugos diržais, taip pat motociklininko šalmais tvarkos pažeidimas (12 vieta), šviesos prietaisų naudojimo taisyklių pažeidimai (13 vieta), sustojimo ir stovėjimo taisyklių pažeidimai (14 vieta), vairuotojų pareigų pėstiesiems nesilaikymas (15 vieta).
Vairuotojų atsakymai verčia manyti, kad daliai jų tapo įpročiu pervažose demonstruoti savo pranašumą prieš kitus vairuotojus, savo automobilio keleivius, traukinių mašinistus ar netgi patiems sau.
Intensyvina prevenciją
Bendrovės „Lietuvos geležinkeliai" darbuotojai kartu su Lietuvos kelių policijos tarnybos pareigūnais nuolat vykdo prevencines akcijas geležinkelio pervažose. Pavyzdžiui, viena iš jų yra tradicine tapusi „Elkis saugiai geležinkelio pervažose!". Jos metu vairuotojai ir pėstieji yra skatinami laikytis KET reikalavimų kertant geležinkelio pervažas bei įspėjami apie gresiančius pavojus nesilaikant saugaus elgesio reikalavimų.
„Lietuvos geležinkeliai“ daug dėmesio skiria geležinkelių transporto eismo įvykių prevencijai, žmonių gyvybių ir sveikatos išsaugojimui. Tam pasitelkiamos techninės ir edukacinės priemonės. Šalia pavojingų pervažų pastatyti specialūs informaciniai stendai, įspėjantys pėsčiuosius ir vairuotojus apie pervažos kirtimo pavojus. 29 pervažos stebimos vaizdo kameromis. Geležinkelių muziejuje moksleiviams nuolat vedamos saugaus elgesio geležinkelyje pamokėlės.