AB Klaipėdos jūrų krovinių kompanija kol kas neatleido nė vieno darbuotojo ir sieks visus juos išlaikyti. Tačiau jeigu darbų apimtys mažės, krizę pajus ir administracijos darbuotojai - bus svarstomas 4 darbo dienų per savaitę variantas.
AB Klaipėdos jūrų krovinių kompanijos (KLASCO) generalinis direktorius Valentinas Greičiūnas sako, kad 2008-ieji bendrovei buvo sėkmingi. 8-9 mėnesius krovinių augimo tempai didėjo. Prasidėjus ketvirtam ketvirčiui optimizmas ėmė blėsti - darbų apimtis sumažėjo. Todėl šie metai pradėti ne taip ryžtingai kaip pernai.
Lapkritį ir gruodį gerokai sumažėjo krovinių. 2007 m. gruodį bendrovė perkrovė beveik 900 tūkst. tonų, o pernai gruodį - tik 560 tūkst. t. Panaši krovinių mažėjimo tendencija išlieka ir šiemet sausį - planuojama perkrauti apie 560 tūkst. t. Viliamasi, jog artėjant pavasariui suaktyvės ir baltarusiškų, ir lietuviškų trąšų prekyba, padaugės kitų krovinių. „Mes neatsisakome nė vieno siūlomo krauti krovinio, jeigu jis nėra pavojingas“, - sako bendrovės generalinis direktorius.
Iš esmės krovos darbų tarifų didinti bendrovė neketina, išskyrus tuos, kurie buvo nuostolingi. KLASCO valdybos posėdis numatomas kovo pabaigoje, akcininkų susirinkimas - balandžio vidury.
2008-ieji sėkmingi
Praėjusieji metai KLASCO nebuvo blogesni nei 2007-ieji - pusė procento, t. y. beveik 47 tūkst. t, krovinių perkrauta daugiau nei užpernai, gauta ir šiek tiek daugiau pajamų.
Geriausių rezultatų pasiekė KLASCO Trąšų terminalas. Pernai lapkričio pabaigoje pasiektas uosto rekordas - į laivą „Swift Fortune“ pakrauta 64,7 tūkst. t trąšų.
Prasčiausiai sekėsi dirbti Jūrų perkėlos terminalui. Užpernai jame krovinių augimas, palyginti su 2006-aisiais, didėjo 20 proc., o pernai treilerių ir autotreilerių srautas sumažėjo daugiau nei dešimtadaliu.
Investicijos ribojamos
Šiemet ir KLASCO investicijas šiek tiek ribos, todėl atidedama statyba kai kurių planuotų objektų, pavyzdžiui, vaisių ir daržovių specializuoto sandėlio ir šaldytuvo statyba. Taip nuspręsta pasitarus su partneriais. Ta krantinė bus panaudojama generaliniams kroviniams krauti.
V. Greičiūnas mano, kad kai kurių uosto infrastruktūros objektų tolesnis vystymas galėtų prisidėti prie to, kad KLASCO galėtų aptarnauti didesnio tonažo laivus.
Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijai nepavyko iki galo pasiekti, kad išoriniame laivybos kanale gylis būtų 15 m, o prie krantinių - 14,5 m. Darbų padaryta nemažai, tačiau nespėti iškelti rieduliai. Pasak V. Greičiūno, tai savotiška Uosto direkcijos skola AB „Klaipėdos nafta“, UAB Krovinių terminalui ir KLASCO. Kraunant didelius „Panamax“ tipo laivus, kartais labai svarbus būna ir 10-20 cm didesnis gylis. Jeigu vandens lygis dėl nepalankios vėjo krypties nukrenta, visada susidaro kebli padėtis.
Atlyginimai konkurencingi
Šiuo metu KLASCO dirba apie 790 žmonių. Socialinės garantijos numatytos KLASCO kolektyvinėje sutartyje pernai buvo vykdomos. Darbuotojams einant atostogauti mokėtas vidutinio uždarbio lygio vadinamasis tryliktasis atlyginimas ir tarifinio atlyginimo dydžio 14-asis atlyginimas prieš Kalėdas ir Naujuosius metus, nors tai kolektyvinėje sutartyje ir nenumatyta.
Darbo užmokestis, palyginti su kitomis krovos kompanijomis Klaipėdos uoste, pasak KLASCO vadovo, buvo konkurencingo lygio. Vadinamųjų vienetininkų uždarbis priklauso nuo krovinių apimties - jiems mokama už perkrautą krovinių kiekį.
Po bendrovės privatizavimo proceso su dokininkais buvo susitarta, kad jų išdirbio normos nebus peržiūrėtos, kad jiems bus mokama už faktiškai atliktą darbą. Pasak V. Greičiūno, po kurio laiko jie užmiršo susitarimą, bandė padaryti šiokį tokį spaudimą, todėl teko peržiūrėti normas, kiek jie faktiškai uždirbo per dvejus metus. Jų atlyginimai po, švelniai tariant, įvykusios diskusijos padidėjo 10-12 proc.
Palies 200 žmonių
Tų darbuotojų, kurie nėra tiesiogiai susiję su krovos darbais, t. y. ne vienetininkų, atlyginimas yra fiksuotas. Jeigu vykdomi pajamų, pelno planai, administracijos darbuotojams mokamos iki 40 proc. tarifinio atlyginimo premijos. Pernai jos išmokėtos visiems 100 procentų. Pasak V. Greičiūno, jeigu šiemet rezultatai bus prastesni, teks premijų atsisakyti.
Mažėjant darbų apimčiai, pasak bendrovės vadovo, galbūt bus pasirinktas variantas administracijos (plačiąja prasme, t. y. ir padalinių vadovai, ir kt.) tarnyboms leisti dirbti 4 darbo dienas per savaitę, suprantama, jie gautų ir atitinkamai mažesnį atlyginimą. Šis variantas paliestų apie 200 žmonių. Tačiau ar bus imamasi tokių priemonių, turėtų parodyti sausio, vasario darbo rezultatai. Bendrovės vadovas tikisi, kad staigaus krovinių srautų kritimo nebus.
Tradicijos
Nors šių metų KLASCO biudžetas kuklesnis, kol kas neatsisakoma senų tradicijų. Kovo pradžioje vyks darbo veteranų pagerbimo vakaras, bus švenčiamas KLASCO privatizavimo dešimtmetis.
Kol kas neatsisakoma ir poilsio bazės Plateliuose, nors žemės, ant kurios yra pastatyti nameliai, nuomos kaina kyla kasmet.
KLASCO, ko gero, yra vienintelė ne tik Klaipėdoje, bet ir Lietuvoje privati bendrovė, turinti sporto instruktorę, kuriai mokamas atlyginimas. Bendrovė nemažai pinigų skiria įvairiems sporto renginiams.
Bendrovėje veikia trys profsąjungos - dokininkų, darbuotojų ir Lietuvos jūrininkų sąjungos padalinys. Pasak vadovo, bendrovė remia profsąjungas, nes joms išsilaikyti iš savo lėšų būtų sudėtinga. Pavyzdžiui, skiriama nemažai lėšų profsąjungai vaikų poilsio stovykloms, kalėdinėms ir naujametėms eglutėms organizuoti. KLASCO skiria paramą ir daugiavaikėms šeimoms, bendradarbiauja su Klaipėdos universitetu - kiekvienų mokslo metų pradžioje skiria po 10 tūkst. Lt premijas trims geriausiems darbams.
KLASCO vadovybė laikosi nuostatos - parama turi būti investuojama į išliekamąją vertę turinčius dalykus. Bendrovė aktyviai prisidėjo prie vadinamosios Arkos Klaipėdoje pastatymo, rūpinasi Lietuvos vardo tūkstantmečio paminėjimo paminklu uostamiestyje.
Vidmantas Mažiokas