• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Amerikoje radijo formatai buvo išrasti 6-ojo dešimtmečio pradžioje, Lietuvoje, ko gero, prieš 17 metų, kai atsirado pirmoji privati radijo stotis “M-1”.

REKLAMA
REKLAMA

Formatų sumanymą galima palyginti su vidine prekybos centro struktūra. Kai tam tikro skyriaus prekės sugrupuotos į lentynas, parduotuvės darbininkai žino, kur krauti atvežtas prekes, o pirkėjai net ir naktį pažadinti prisimintų, kad dešros susirasti galima štai ten, o batų tepalo – štai čia. Visiems aiškiau ir patogiau. Kai radijo stotis  pasirenka formatą, darbuotojams aišku, kad jie gros tik tokio žanro muziką, o informaciją pateiks aptartais būdais ir kiekiais. Klausytojai įpranta, kad, tarkim, šioje radijo stotyje bet kuriuo metu bus bliuzo, antroje – “kalbančių” laidų vedėjai nuolat pranešinės, kad pasaulis vis dar sukasi, o trečioje – bumbsės šokių muzika. Na, pusvalandžiui dar praverstų ketvirtoji stotis, kad po darbų vairuodami namo sužinotume apie transporto kamščius ir kelyje tykančius “žaliuosius draugus”. 

REKLAMA

Trumpai tariant, radijo formatas – tai konkrečios rinkos poreikiams optimaliai parinkta programos struktūra, turinys ir jo pateikimo formos (svarbi vieta tenka muzikai). Tikslas – privilioti konkrečią auditoriją ir ją parduoti reklamos rykliams.
Tačiau jei būtų išrastas universalus sėkmingiausio radijo formato receptas, tai ir šio komentaro autorius jau seniai būtų metęs rašinėti ir nuosavoje radijo stotyje grūste grūstų pinigų paketus į lentynas…

REKLAMA
REKLAMA

Deja, ne viskas taip paprasta – ir su radiju, ir su prekybos centrais. Sakoma, prekybininkai naudoja paprastą atradimą: užtenka bet kokias prekes iš įprastos lentynos sukrauti praėjimuose (kad kone painiotųsi po kojomis) – jos iš karto perkamos daug geriau net nesumažinus kainos! Tad prekybininkai ir stumdo prekes lyg šaškes po visą savo žaidimo lentą. Na, o radijo stotyse tęsiasi programos perdėliojimai – ir  lentynose, ir  praėjimuose, ir net  laiptinėse …

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Štai prieš keletą metų “Lietus” liovėsi grojęs vien lietuvišką muziką. Specializuotoje džiazo stotyje galima išgirsti ne vien džiazo (kyla įtarimų, kad ten populiarioji muzika net ima viršų). Vienas Kauno (vis dar lietuviškiausias miestas?) radijas gali ištisą valandą groti rusišką muziką… Arba eksperimento dėlei paklauskite trijų  bendradarbių, kuo skiriasi dviejų didžiausių komercinių šalies radijo stočių programos?..

REKLAMA

Atskiras atvejis – “Žinių radijas”. Ar tikrai tebegalima jį vadinti žinių radiju, jei pokalbių transliuojama daugiau negu žinių, į programą įsileista ir muzikos, o stoties reklaminį šūkį “Visada žinios” galėtume pervadinti “Žinios tris kartus per valandą”. Beje, konkurentas visuomeninis radijas žinias skaito keturis kartus per valandą...

REKLAMA

Teoretikai mestų dar vieną akmenį į transliuotojų  daržą. Norint vadintis radijo stotimi (o ne radijo programa), ji turėtų visą parą transliuoti savarankiškai parengtą programą. Tačiau Lietuvoje būta atvejų, kai tuos pačius dažnius skirtingu paros metu dalindavosi ne tik  komercinės stotys, bet ir Lietuvos radijas. Kad ir kaip ten  būtų, “Žinių radijui” buvo nelengva alkūnėmis prasisprausti prie užsėsto stalo. Buvo prognozuojama, kad toks formatas niekada neatsipirks, nes žinių radijui esą reikėtų bent jau 5 milijonų auditorijos. “Žinių radijas” išliko, atšventė 7-ąjį gimtadienį ir verta jį su tuo pasveikinti, nes  jis  Lietuvai reikšmingas  ir unikalus.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Grynų radijo formatų Lietuvoje surastume vos vieną kitą. Žinoma, yra ir “European hit” formatų, ir šioks toks lietuviškasis amerikietiško “country” atitikmuo. Rastume  ir sėkmingų bandymų transliuoti “stilingą muziką” jaunimui, ir Vakarų Europoje bene populiariausią devintojo ir dešimtojo dešimtmečių muziką. Nieko keisto, kad “Russkoje Radio Baltija” eteryje neišgirsime lietuviškos muzikos, tačiau kiek netikėta, kad Lietuvos radijo programoje  vis dar neverta ieškoti rusiško popso ir roko ( išimtis –  informacinė laida rusų kalba).

REKLAMA

Bet radijo stotys sugeba išsilaikyti, steigiamos naujos. Radijo gurmanams gal net labiau rūpi ne formato grynumas, o spinduliuojamas entuziazmas, išradingumas. Subjektyvia šio komentaro autoriaus nuomone, viena iš didžiųjų komercinių radijo stočių įdomesnė buvo tuomet, kai laidų vedėjai (būsimieji diplomatai, ministerijų pareigūnai, žurnalų redaktoriai) patys kūrė laidų skirtukus (“džinglus”), parodijuodami “Modern Talking” šlagerius, “didžėjų” linksmai pravardžiuojamas stoties savininkas pats uždainuodavo.

REKLAMA

Vėliau surimtėjama, pasipuošiama profesionaliai įrašų studijose pasigamintais garso elementais ir, deja, sustabarėjama. O šviežio garso pasiilgusiai ausiai įdomesnės tampa  stotys, dar neišaugusios iš vaikiško kvailiojimų, ieškojimų ir klaidų amžiaus… 

Ir paskutinis pastebėjimas. Senesnių radijo tradicijų šalyje Vokietijoje formatų radijas pravardžiuojamas “barškalų radiju”. Kai kurie iš JAV perimti radijo išradimai ten persergami kaip vaikiškos ligos ir vertinami skeptiškiau. Bet neformatinis radijas – labai jau brangus hobis…

Autorius yra žurnalistas, reklamos agentūros “Lowe age“ projektų vadovas

 

Šis tekstas yra „Projekto Ž“ dalis.

Projekto rengėjai - Lietuvos žurnalistikos centras

Projekto rėmėjai - Spaudos, radijo ir televizijos rėmimo fondas

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų