• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Valdyti savo pajamas ir išlaidas – vienas svarbiausių įgūdžių mūsų gyvenime. Tačiau tapti finansiškai atsakingu žmogumi nėra lengva – reikia ne tik kontroliuoti pinigus, bet ir suprasti, kurie finansiniai sprendimai naudingi, o kurie gali sukelti rizikų. Todėl norėdami, kad savarankišką gyvenimą pradedantys jauni žmonės nepakliūtų į finansines bėdas, tėvai ar globėjai finansinio raštingumo žinias savo vaikams turėtų perduoti nuo pat mažumės, kai tik šie išmoksta skaičiuoti – tuo įsitikinusi šiandien Lietuvos mokyklose startuojančios Finansinio švietimo savaitės dalyvė, „Swedbank“ Asmeninių finansų istituto vadovė Odeta Bložienė.

Valdyti savo pajamas ir išlaidas – vienas svarbiausių įgūdžių mūsų gyvenime. Tačiau tapti finansiškai atsakingu žmogumi nėra lengva – reikia ne tik kontroliuoti pinigus, bet ir suprasti, kurie finansiniai sprendimai naudingi, o kurie gali sukelti rizikų. Todėl norėdami, kad savarankišką gyvenimą pradedantys jauni žmonės nepakliūtų į finansines bėdas, tėvai ar globėjai finansinio raštingumo žinias savo vaikams turėtų perduoti nuo pat mažumės, kai tik šie išmoksta skaičiuoti – tuo įsitikinusi šiandien Lietuvos mokyklose startuojančios Finansinio švietimo savaitės dalyvė, „Swedbank“ Asmeninių finansų istituto vadovė Odeta Bložienė.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Daugelis jaunų žmonių baigę mokyklą pradeda savarankišką gyvenimą ir jiems tenka patiems rūpintis pinigais. Tačiau jaunuoliai dažnai susidūria su finansiniais iššūkiais – neįvertina savo galimybių ir per daug išlaidauja arba jiems tiesiog reguliariai pritrūksta pinigų. Asmeninių finansinių valdymo klaidos pasitaiko daugeliui žmonių, tačiau svarbu, kad dėl to jauni žmonės per daug nenukentėtų“, – pasakojo „Swedbank“ Asmeinių finansų instituto (AFI) vadovė Odeta Bložienė.

REKLAMA

O. Bložienė taip pat sakė, kad finansinio raštingumo spragos pasimato jau mokyklos suole: „Nuolat dalyvauju profesinės savanorystės iniciatyvos „Kam to reikia?!” veiklose ir mokyklose vaikams pasakoju apie finansų valdymą, bet matau, kad geriausiai vaikus ugdo tėvų įsitraukimas ir 3 taisyklių šeimoje taikymas“, – pasakojo šiandien antrą kartą Lietuvos mokyklose startuojančios Finansinio švietimo savaitės dalyvė.

REKLAMA
REKLAMA

Nr. 1 – pradėkite nuo pinigų vertės suvokimo

Pasak O. Bložienės, svarbu kad vaikai kuo anksčiau suvoktų ryšį tarp pajamų ir išlaidų. Todėl labai mažus vaikus galima vestis kartu apsipirkti į parduotuvę ir kalbėti apie prekių kainas bei pirkinių biudžetą, šiek tiek vyresniems vaikams galima leisti patiems pasiruošti Rugsėjo pirmajai ar apsirūpinti mokyklos reikmenimis, o paaugliams jau galima skirti biudžetą drabužiams bei avalynei.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Savarankiškai leisdami pinigus vaikai mokysis atsakingai planuoti išlaidas. O net ir suklydę bei netinkamai išleidę visus turėtus pinigus jie įgys geros patirties ir pasimokys iš klaidų, žinoma, jei tėvai įsitrauks į klaidų analizę bei padės išmokti finansų valdymo pamokas. Dėl neatsakingai išleistų pinigų kaltinti vaikų nereikėtų, bet geriau padėti jiems susivokti, kodėl sprendimas buvo neteisingas“, – sakė profesinės savanorystės iniciatyvos „Kam to reikia?!” organizuojamos savaitės dalyvė.

REKLAMA

Nr. 2 – įtraukite vaikus į šeimos finansų planavimą

„Swedbank“ AFI vadovė taip pat sakė, kad vaikams geriau neminėti konkrečiai gaunamų šeimos pajamų, tačiau labai naudinga kartu planuoti stambesnes išlaidas: „Planuodami atostogas bei jų biudžetą su vaiku leisite jam suvokti taupymo esmę – atžalos aiškiai žinos, kad kelionei reikės konkrečios pinigų sumos, todėl dabar vienų ar kitų išlaidų tenka atsisakyti. Be to, norėdami vaikus išmokyti taupyti taip pat galite kartu planuoti trokštamą pirkinį – pavyzdžiui, dviratį – ir susitarti, kad pusę sumos turi susitaupyti atžala, o jau tada kitą dalį padengs tėvai ar globėjai“.

REKLAMA

 

 

O. Bložienė taip pat sakė, pinigų vertę vaikams leidžia suvokti protingai paskirstyti kišenpinigiai – juos geriausia duoti ne kasdien, bet kartą per porą savaičių ar mėnesį. Taip vaikai išmoks planuoti išlaidas ir pajamas į priekį, o šių žinių labai prireiks susidūrus su savarankišku gyvenimu – nuoma, išlaidomis maistui, viešajam transportui ir kitiems reikmenims. „Jei nežinote, kiek skirti vaikui kišenpinigių, nebijokite pasitarti su kitais tėvais ar mokytojais“, – komentavo O. Bložienė.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Nr. 3 – žinokite, kada duoti pinigų, o kada – ne

„Venkite mokėti vaikams pinigus už namų ruošos darbus ar gerą mokymąsi – gaudami už tai pinigus jaunuoliai gali pradėti galvoti, kad negaunant pinigų neverta ir gerai mokytis ar tvarkyti namų. Tačiau sumokėti vaikams tikrai galite, jei jie atlieka darbą, kurį kitu atveju užsisakytumėte iš išorės, pavyzdžiui, automobilio nuplovimą ar jaunesnio brolio ar sesers priežiūrą“, – pasakojo Finansinio švietimo savaitės dalyvė.

REKLAMA

Pasak O. Bložienės, daugeliui tėvų, kurie turi studijuojančius ar atskirai gyvenančius vaikus, teko susidurti su situacija, kai vaikams pritrūko pinigų, nes per greitai išleido turėtas mėnesio pajamas. AFI vadovė tokiu atveju pataria tėvams iš karto neskubėti pervesti papildomų pinigų, o pagalvoti, ar atžaloms kartais nebus naudingiau kurį laiką pagyventi be pinigų ir taip greičiau išmokti valdyti savo finansus. Žinoma, tai patartina daryti, jei situacija nėra kritinė.

REKLAMA

Per savaitę – 100 pamokų apie finansus

Finansinio švietimo savaitė Lietuvoje startuoja šiandien – visą savaitę vyks daugiau nei 100 įvairių finansų specialistų susitikimų su mokiniais, kuriuos organizuoja profesinės savanorystės iniciatyva „Kam to reikia?!“.

Iniciatyvos direktorė Živilė Drėgvaitė pasakoja, kad renginių ciklas skirtas vaikams efektyviai perduoti finansų valdymo žinias ir tuo pačiu parodyti finansų pasaulio profesijų ir kompetencijų įvairovę“, – sakė „Kam to reikia?!” direktorė.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Kam to reikia?!“ yra iniciatyva, prie kurios prisijungę organizacijų atstovai visoje Lietuvoje padeda mokiniams sužinoti apie skirtingas profesijas bei karjeros galimybes.

Savo sričių profesionalai važiuoja į mokyklas pasakoti apie savo profesijas, priima mokinius į savo darbą vienai dienai „šešėliauti“ arba pasikviečia į ekskursiją įmonėje ar organizacijoje pamatyti, kuo gyvena ir ką veikia viena ar kita įmonė ar įstaiga. Prieš trejus metus šią programą inicijavo „Swedbank“ ir „Omnitel“, o šiandien prie jos prisijungusios daugiau nei 350 įmonių bei 860 mokyklų. Visi, kuriems rūpi vaikų pasirinkimai, gali prisijungti prie „Kam to reikia?!“ spausdami www.kamtoreikia.lt

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų