Tyrimai rodo, kad vos susipažinę su viršsvorio turinčiais žmonėmis susidarome įspūdį, kad jie – tingūs ir nerūpestingi, rašoma dailymail.co.uk. Tuo tarpu lieknesnius žmones laikome labiau savimi pasitikinčiais ir entuziastingais.
Klasikinio tipo moteriškų ir vyriškų figūrų turėtojams priskiriame daugiau aktyvesnių savybių – pavyzdžiui, manome, kad jie mėgsta ginčytis bei yra irzlūs, o štai netradiciniai moteriškų ir vyriškų figūrų tipai yra siejami su pasyvesnėmis savybėmis, pavyzdžiui, priklausomumu ir patikimumu.
Naujas tyrimas parodė, kad apie kitų charakterį padarome išvadas spręsdami iš jų figūros.
Tyrėjai sako, kad viršsvorio turintys žmonės yra siejami su neigiamomis charakterio savybėmis, pavyzdžiui, tingumu ir nerūpestingumu.
Tuo tarpu lieknesni žmonės matomi šviesiau – jie laikomi labiau savimi pasitikinčiais ir entuziastingais.
Be to, vyrai ir moterys, kurių figūros atitinka tradiciškai su jų lytimi siejamą tipą, laikomi aktyvesniais, o ne klasikinėms moterų ir vyrų figūroms priskiriamos pasyvesnės charakterio savybės.
Dalase esančio Teksaso universiteto tyrėjų komanda sako, kad tai bene pirmieji rezultatai, parodę, kaip su figūra susiję stereotipai padeda mums susidaryti pirmuosius įspūdžius apie žmones.
Ankstesni tyrimai yra parodę, kad žiūrėdami į žmonių veidus juose išskaitome tam tikrą informaciją, tačiau apie figūra pagrįstas įžvalgas tyrimų dar atlikta visai nedaug.
„Mes norėjome sužinoti, ar galima numatomais būdais susieti charakterį apibūdinančius žodžius su figūros tipais.“ – sako pirmasis tyrimo autorius Ying Hu, Teksaso universiteto Dalase doktorantas. – „Kitaip tariant, ar žmonės pasižiūri į kito žmogaus figūrą ir akimirksniu susidaro nuomonę apie tai, ar šis žmogus yra tingus, entuziastingas, irzlus?“
Tyrimo metu komanda sukūrė 140 realistiškų figūros modelių, iš kurių 70 – moterų ir 70 – vyrų.
Tuomet 76 bakalauro studijų studentams šie modeliai buvo rodomi dviem skirtingais rakursais, tuo pačiu metu ekrane pateikiant 30 skirtingų charakterio savybes apibūdinančių žodžių.
Žodžiai buvo suskirstyti į vadinamuosius penkis didžiuosius asmenybės tipus – atvirumą, sąžiningumą, ekstravetiškumą, simpatiškumą ir neurotiškumą.
Studentų buvo prašoma pasirinkti žodžius, kurie, jų manymu, tinka rodomam figūros tipui.
Tyrimo dalyviai siejo sunkesnes figūras su labiau neigiamomis savybėmis, pavyzdžiui, tingumu ir nerūpestingumu, o smulkesnes figūras – su labiau teigiamomis savybėmis, pavyzdžiui, su pasitikėjimu savimi ir entuziazmu.
Tipiškai moteriškos figūros (kriaušės formos figūra) ir tipiškai vyriškos figūros (platūs pečiai) buvo identifikuojamos kaip turinčios aktyvesnių savybių, pavyzdžiui, priekabumo, ekstravertiškumo ir irzlumo.
Nestandartinės moterų ir vyrų figūros buvo siejamos su pasyvesnėmis savybėmis, pavyzdžiui, drovumu, patikimumu ir priklausomumu.
Iš keleto analizių tyrėjai atrado, kad iš skirtingų figūros savybių galima numatyti, kokias nuomones apie charakterio tipą žmonės susidaro.
„Kiek mums žinoma, tai pirmasis toks tyrimas, kuriame analizuojami detalesni figūros aspektai, ne tik ūgis ir svoris, nuomonės apie charakterį atžvilgiu.“ – sako tyrimo bendraautorė dr. Alice O‘Toole, Teksaso universiteto Dalase Elgesio ir
Smegenų mokslų mokyklos dėstytoja.
Autoriai teigia, kad išvadų apie charakterį darymas pagal figūrą yra universalus, tačiau konkretūs pasirenkami žodžiai greičiausiai priklauso nuo kultūros.
Be to, ateityje komanda planuoja naujus tyrimus apie tai, ar žmonių susidaromos nuomonės apie skirtingus figūros tipus turinčius žmones priklauso nuo lyties.
Šio tyrimo rezultatai suteikia naujų žinių apie tai, kaip susidarome pirmuosius įspūdžius – paaiškėjo, kad „apie nepažįstamuosius žmonės susidaro sudėtingas ir vertybėmis pagrįstas nuomones pagal jų figūras“, sako Y.Hu.