10-ajame Autoplius.lt leidinyje „Barometras“ Lietuvos automobilių rinka pirmą kartą lyginama su Latvijos ir Estijos. 2012 m. rezultatai anot rinkos eksperto Viktoro Daukšo galima vadinti stulbinamais, kadangi rinka gerokai priartėjo prie 2008 m. lygio. Praėjusiais metais Lietuvoje įvyko 378 sandorių, o skirtumas, lyginant su 2008 m., tik 4 tūkst. automobilių.
Pagrindinis rinkos variklis paskutinius tris metus buvo naujai į šalį įvežti automobiliai, kurie, anot V. Daukšo, labiausiai atnaujina šalies parką.
8,6 proc. krito naujų naujų automobilių pardavimai, priežastys, anot V. Daukšo, yra aiškios, mat naujų transporto priemonių pardavimai krito visoje Europoje.
Praėjusiais metais šalyje parduota 13,8 tūkst. naujų automobilių.
„Estija yra mažesnė tiek už Lietuvą, tiek už Latviją, tačiau kartu sudėjus abiejų šių šalių pardavimus jie nesiektų Estijoje. Pagrindinė to priežastis, manau, yra gerokai aukštesnis pragyvenimo lygis“, − komentavo V. Daukšas. Anot jo, lietuviai 10,5 tūkst. litų kainuojantį naudotą automobilį įsigija už penkis ar šešis atlyginimus.
Vidutinė naujo automobilio kaina paskutinį praėjusių metų ketvirtį siekė 69,4 tūkstančių litų, o tai dešimtys lietuviškų atlyginimų, taigi privačiam asmeniui įsigyti automobilį tampa sudėtinga. „Absoliučią daugumą naujų automobilių Lietuvoj įsigyja įmonės. Tarkime, Estijoje privačių asmenų įsigyjamas naujų automobilių skaičius tris kartus didesnis nei Lietuvoje“, – kalbėjo V. Daukšas.
144 tūkst. naujai įvežtų naudotų ir beveik 14 tūkst. naujų automobilių, taigi į šalį pateko apie 158 tūkst. transporto priemonių. Naujai įvežtų automobilių daugėja trečius metus iš eilės, tačiau nuo 2008 m. lygio atsiliekama 3,8 proc.
Lengvųjų automobilių rinkos ekspertai pastebi, kad Lietuvos automobilių parkas auga. „Transeksta“ ir Autoplius.lt duomenimis, šių metų sausį parką sudarė 1,228 mln. registruotų lengvųjų automobilių, turinčių galiojančius techninius pasus. Jų skaičius šalyje lyginant su tuo pačiu laikotarpiu pernai išaugo 26 tūkst. Lietuvos keliais daugiausiai važinėja automobiliai, kurių amžius yra nuo 11 iki 20 metų (59 proc.)
Bendra naudotų automobilių rinkos apyvarta praėjusiais metais 4,68 mlrd. litų, o naujų – tik kiek daugiau nei 914 mln. Įdomu tai, kad ketvirtajame ketvirtyje naudoti automobiliai nustojo pigti, pagrindinė to priežastis – pabrangę 1–5 metų automobiliai, kurių kaina išaugo 3 proc.
Viena svarbiausių tendencijų yra blėstantis dyzelinių automobilių populiarumas. 7 proc. punktais sumažėjo 2012 m. Autoplius.lt portale atliekamų dyzelinių automobilių paieškos. Svarbiausia to priežastis – didesnė analogiškų metų modelių kaina. Atsiperkamumas dėl mažesnių degalų sąnaudų ir pigesnio kuro sumažėjo – automatiškai krito ir susidomėjimas dyzeliniais automobiliais.
„Visgi dyzelinių automobilių populiarumas krito ne tiek, kiek turėjo, atsižvelgiant į supanašėjusias benzino ir dyzelino kainas. Po atliktos apklausos, kurioje per keturias dienas sudalyvavo daugiau nei 7 tūkst. žmonių, paaiškėjo, kad 50 proc. dyzelinių automobilių vairuotojai pila nelegalius degalus“, – komentavo V. Daukšas.
Lietuvoje vienam nupirktam naujam automobiliui tenka 10,5 naudoto. Estijoje šis santykis yra 1,5.
Populiariausių markių dešimtukas nesikeičia, tačiau „Opel“ markės populiarumas auga labiausiai. Praėjusiais metais jų padaugėjo 10,5 tūkst. Antroje vietoje pagal šį rodiklį yra „Toyota“, šios markės automobilių Lietuvos gatvėse padaugėjo 9,4 tūkst. arba beveik penktadaliu.
Estai linkę atidžiau skaičiuoti išlaidas, todėl suvienodėjus benzino ir dyzelino kainoms pastarojo degalų tipo modelių šalyje įsigyjama mažiau. „Tai yra logiška, kadangi už naują dyzelinį automobilį šiuo metu gerokai permokėsite, o tam, kad jis atsipirktų, reikės nuvažiuoti labai daug kilometrų“, − įžvalgomis dalijosi V. Daukšas.