Beveik 8 mln. litų – tiek Europos Sąjungos lėšų skirta Ventės rago ornitologijos stoties rekonstrukcijai. Žadama, kad jai pasibaigus stotis, kasmet sulaukianti daugiau kaip 100 tūkstančių lankytojų, taps dar patrauklesnė ir modernesnė.
Paukščiams nepatogumų nebus
Selemonas Paltanavičius, žinomas gamtininkas ir Aplinkos ministerijos Biologinės įvairovės skyriaus vyr. specialistas, atkreipia dėmesnį, jog stotis rekonstruojama pirmą kartą per visą jos gyvavimo istoriją. O toji istorija prasidėjo dar 1929 metais. Per tą laiką jokių esminių ar reikšmingų darbų atlikta nebuvo. Bet, kaip sakoma, geriau vėliau, nei niekada. Galimybę imtis rekonstrukcijos, pasak jo, suteikė parama iš Europos regioninės plėtros fondo pagal Sanglaudos skatinimo veiksmų programos priemonę „Biologinės įvairovės ir kraštovaizdžio apsauga“. Darbai jau startavo, juos baigti planuojama 2015-ųjų viduryje. Rekonstrukcija suplanuota itin kruopščiai. Vienas iš svarbiausių reikalavimų – kad nebūtų trikdoma paukščių migracija. Todėl rangovas pilnai suderino darbų grafikus su paukščių migracijos periodais, stoties teritorijoje dirbančiais ornitologais. Pavasarinės ir rudeninės paukščių migracijos metu nebus atliekami didelės apimties lauko darbai. Naujos paukščių gaudyklės bus sumontuotos vasarą, kai nevyksta paukščių migracija. Prieš pradedant darbus buvo atlikti ir archeologiniai tyrimai. Rengiant projektą buvo atsižvelgta į unikalią Ventės rago stoties geografinę padėtį, inicijuoti žvalgomieji tyrimai. Juos atlikę specialistai nustatė, kad archeologiškai vertingo kultūrinio sluoksnio ar struktūrų neaptikta, rasta tik ūkinės veiklos pėdsakų.
Didžiuliai migracijos srautai
Vytautas Jusys, Ventės rago ornitologinės stoties vedėjas, tvirtina, jog darbininkai startavo nuo parengiamųjų bei griovimo darbų.
„Nuo pavasario – o jei bus tinkami orai, tai dar ir žiemą – visu pajėgumu prasidės statybos darbai. Bus rekonstruoti visi stoties teritorijoje esantys pastatai, atsiras naujas modernus informacinis centras, kuris priims didžiąją dalį stoties lankytojų. Čia jie galės patenkinti savo smalsumą ir gauti visus atsakymus tiek apie stotį, jos istoriją ir kasdienybę, tiek ir apie paukščių žiedavimą. Praktika rodo, kad būtent ši tema labiausiai ir domina žmones“, − tikina ornitologas.
Jo teigimu, taip pat bus pilnai sutvarkyta visa stoties teritorija, aplinka pritaikyta lankytojų srautams: atsiras pėsčiųjų takai pro visas paukščių gaudykles, apžvalgos aikštelė, bus rekonstruotas molas. Bus įrengtos ir pavėsinės, suolai, be to – apšvietimo sistema, kuri leis žmonėms lankytis Ventės rage ir tamsiuoju paros metu.
V. Jusys primena, jog Ventės ragas – ideali vieta paukščiams gaudyti ir žieduoti tiek geografiniu, tiek gamtiniu požiūriu. Jo žodžiais, rytine Baltijos jūros pakrante driekiasi vienas didžiausių paukščių migracijos kelių. „Rugsėjo–spalio mėnesiais būna dienų, kai Lietuvos pajūriu ties Klaipėda per dieną praskrenda daugiau kaip 3 mln. paukščių. Iš jų 70–80 proc. pasuka per Kuršių neriją, o 20–30 proc. tęsia savo kelionę rytine Kuršių marių pakrante Ventės rago link. Čia jie trumpam sustoja pailsėti, kad galėtų toliau kirsti plačius marių vandenis“, − pasakoja vedėjas.
Dėl to Kuršių nerija ir Ventės ragas pagrįstai vadinama unikaliomis vietomis, kurias tarptautinės nevyriausybinės organizacijos ir oficialios ES gamtosauginės institucijos pripažino kaip itin svarbias saugant migruojančių žvirblinių paukščių srautus. Dėl to Ventės ragas puikiai žinomas ne tik lietuviams, jį aplankiusiems užsienio turistams, bet ir įvairių valstybių ornitologams, gamtosauginėms organizacijoms.
Užs. nr. 4013