Skrydžiuose po Europos Sąjungą keleiviai jau šiemet galės naudotis mobiliaisiais telefonais. Iki šiol tai buvo drausta.
Apribojimai buvo taikomi dėl galimų trukdžių antžeminėms ir oro telekomunikacijų sistemoms bei dėl teisinių normų, reguliuojančių tokį ryšį, nebuvimo.
Europos Komisija, po konsultacijų su šalimis bei Europos Parlamentu, patvirtino mobiliojo ryšio orlaiviuose taisykles, kurios atveria visiškai naują mobiliojo ryšio rinkos segmentą ES mobiliojo ryšio bei oro pervežimų bendrovėms.
Naujas technologijas Europoje jau išbandė Prancūzijos nacionalinės avialinijos „Air France“. Rezultatai pranoko lūkesčius. Apie 90 proc. lėktuvų keleivių turi mobiliuosius telefonus ir noriai skambintų ar siųstų trumpąsias žinutes, jei būtų galima ir kaina būtų prieinama.
Pasak EK, naujos paslaugos kainą nustatys rinka. Tačiau mobiliesiems pokalbiams ore netaikomas reglamentas, ribojantis tarptinklinio sujungimo tarp antžeminių stočių (roamingo) tarifus.
Todėl gali būti, kad pokalbis mobiliuoju lėktuve kainuos tiek pat ar daugiau nei lėktuvo bilietas.
Tačiau EK ekspertai teigia, jog šią paslaugą teiks avialinijos, o telekomunikacijų operatoriai varžysis tarpusavyje dėl kontraktų. Tad dėl konkurencijos kainos padidės nedaug.
Kiekviename lėktuve turėtų būti įrengtas specialus ryšio mazgas, kuris keleivių telefonų signalus nukreips į palydovą, o iš ten – jau į įprasto ryšio operatoriaus antžeminius tinklus, jei tik operatorius turės sutartį su naujosios paslaugos teikėjais.
EK reglamentas taip pat panaikina barjerus tarp šalių: vienos šalies ryšių reguliatoriaus išduota licencija 1800 megahertzų ruožą naudoti ir lėktuvų sistemose galios visose kitose ES šalyse.
Lėktuvo kapitonui paliekama teisė bet kada keleivių ryšio mazgą atjungti saugumo ar kitais sumetimais.
Linas Balsys