• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Ankstesnėje šio pasakojimo dalyje supažindinome jus su elektroniniais vairuotojų pagalbininkais, kurie kuruoja automobilių stabdžių sistemos darbą. Šį kartą aptarsime pagrindines sistemas, kurios dar daugiau įsikišą į automobilio valdymo procesą ir padeda išvengti nesklandumų įveikiant posūkius.

REKLAMA
REKLAMA

Žmogus nėra tobulas. Retas iš mūsų vairuoja automobilį preciziškai, kaip profesionalūs lenktynininkai, todėl eiliniai vairuotojai nėra apsaugoti nuo klaidų. Todėl automobilių elektronikos specialistai sukūrė sistemas, leidžiančias net ir neitin patyrusiems vairuotojams kelyje jaustis gerokai saugiau.

REKLAMA

Pagrindinė iš šių sistemų yra ESP. ESP (Electronic stabilyty program)- viena iš sudėtingiausių automobilinės elektronikos sistemų, sujungiančių savyje tokių „pagalbininkų“, kaip ASC, ABS, ABD ir ETCS galimybes. Kontrolinis ESP blokas gauna informaciją iš kampinio greičio daviklių, suskaičiuoja kiekvieno rato apsisukimus, vairo pasukimo kampą ir automobilio judėjimo greitį. Jei posūkyje ESP aprūpintas automobilis pradeda slysti, ši sistema koreguoja važiavimo traektoriją, pristabdydama vieną ar kitą reikiamą ratą ir tiksliai pagal poreikius sumažindama variklio trauką. Priklausomai nuo automobilių gamintojų ir šalies, ESP sistemos dar šifruojamos santrumpomis VDC, VSC, DSTC, DSC, ATTS.

REKLAMA
REKLAMA

Kairėje pusėje- automobilis su atjungta ESP sistema. Bandymų trasoje jis nesugebėjo išsitekti posūkyje. Car&driver nuotr.Kairėje pusėje- automobilis su atjungta ESP sistema. Bandymų trasoje jis nesugebėjo išsitekti posūkyje. Car&driver nuotr.

Kita vairuotojui padedanti elektroninė sistema yra ASC (anti- slip control). ASC santrumpa žymima sistema neleidžia energingai įsibėgėjant tuščiai buksuoti ratams. Daug kas šią sistemą dar vadina anglišku junginiu „traction control“. ASC „smegenys“ naudojasi iš ABS daviklių gaunama informacija, ir ratui buksuojant, jį pristabdo. Jei to dar mažai. ASC ne tik neleidžia tuščiai deginti padangų, bet ir padeda užtikrintai įsibėgėti ant slidžios kelio dangos.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

ASC gali išgelbėti ir posūkyje. Įsibėgėjant vingyje ASC padeda išvengti ir nepageidaujamo slydimo. Car&driver iliustr.ASC gali išgelbėti ir posūkyje. Įsibėgėjant vingyje ASC padeda išvengti ir nepageidaujamo slydimo. Car&driver iliustr.

Dar vieną elektroninį „vairuotoją“ galima rasti šiuolaikiniuose visureigiuose. Tai sistema HDC (hill descent control). Ši sistema leidžia net ir nelabai patyrusiam vairuotojui saugiai nuvažiuoti nuo stačios nuokalnės. Ji veikia labai panašiai kaip ir ASC- pristabdo ratus ir „uždusina“variklį. Tiesa, dar ir riboja maksimalų greitį iki maždaug 7 km/h. Tereikia atleisti aksceleratoriaus pedalą, neliesti stabdžio ir viską patikėti elektronikai.

REKLAMA

Tačiau neretai pasitaiko situacijų, kai net ir naujausia elektronika būna bejėgė. Todėl kitoje šios serijos pasakojimų dalyje pristatysime jums jau pasyviojo saugumo sistemas, t.y., tokias sistemas, kurios saugo vairuotojo ir keleivių gyvybes avarijos atveju.

Šiame vaizdo reportaže demonstruojamas ESP sistemos veikimo principas:

Šiame reklaminiame vaizdo reportaže iliustruojamas HDC sistemos darbas:

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų