Naujo ar naudoto automobilio paieška internete – tokia pat paplitusi kaip ir pats internetas, bet iš tikrųjų užsisakyti automobilį internetu? Tai jau visai kita istorija.
Šiuo metu, UBS vertinimu, tik 2 proc. visų automobilių pardavimų Europoje ir Jungtinėse Valstijose įvyksta internetu. Tačiau Šveicarijos finansų milžinė prognozuoja, kad vos per aštuonerius metus pusė visų transporto priemonių bus perkamos internete.
Iki 2030 m. dešimtys milijonų pirkėjų paspaus užsakymo mygtuką prieš tai neatvykę pas automobilio pardavėją, daugelis iš jų net neapžiūrės automobilio.
UBS teigimu, dėl COVID–19 pandemijos vartotojai šiai idėjai tapo atviresni, o dėl naujų technologijų ir energetikos permainų bus vis lengviau be didesnių trikdžių internetu įsigyti tokius didelius pirkinius, kaip automobilis.
„Tesla“ – parodų salėse, bet sandoriai sudaromi internetu
Tokie elektromobilių gamintojai kaip „Tesla“ ir „Rivian“ ėmė pirmauti automobilių e. prekybos srityje. Jie dažniausiai atsisako tradicinių prekybos salonų, o vietoj to renkasi nuomotis patalpas prekybos centruose ir stadionuose, kad potencialūs pirkėjai galėtų apžiūrėti automobilius prieš juos užsisakydami internetu.
Prabangių automobilių gamintojai vis dažniau naudoja 360 laipsnių vaizdo įrašus ir net virtualios realybės ausines, kurios leidžia pirkėjams praktiškai išbandyti automobilius neatsikeliant nuo sofos.
Berlyne dirbantis automobilių analitikas Matthiasas Schmidtas pasakoja, kad taip automobilių rinkoje vyksta iš dalies dėl to, kad renkantis elektromobilius turima daug mažiau pasirinkimo galimybių nei renkantis modelį su vidaus degimo varikliu, todėl juos internetu parduoti lengviau.
„Elektromobiliai iš esmės siūlo standartinį produktą su skirtingų dydžių baterijomis, todėl gamintojai gali atsisakyti ilgų pasirinkimo galimybių sąrašų, kad taptų ekonomiškesni ir pelningesni“, – DW sakė M. Schmidtas.
Jis pridūrė, kad, kaip parodė „Tesla“ automobiliai, „individualų automobilio pritaikymą, kuris tradiciškai buvo atliekamas automobilių salonuose prieš pirkimo procesą, dabar galima atlikti internetu naudojant įvairius konfigūratorius“.
M. Schmidtas sutiko, kad perėjimas prie automobilių pirkimo internetu greičiausiai paspartės dabar, kai Europos Sąjunga pasiūlė iki 2035 m. uždrausti pardavinėti neelektrines transporto priemones. Vokietijos vyriausybė praėjusių metų lapkričio mėn. sudarytoje koalicinėje sutartyje susitarė laipsniškai nutraukti vidaus degimo varikliais varomų transporto priemonių pardavimą, tai padaryti anksčiau nei Briuselio pasiūlytas terminas.
Tradiciniai automobilių gamintojai, tokie kaip BMW ir „Ford“, taip pat pradėjo atsisakyti franšizės fizinių prekybos salonų tinklų, aktyviau prekiauti internetu, o esamus prekybos atstovus naudoti kaip agentus.
Pardavimai internetu padės sutaupyti daugiau lėšų
UBS prognozuoja, kad iki 2030 m. bus galima sutaupyti apie 50 mlrd. dolerių (47,5 mlrd. eurų) išlaidų, susijusių su vadinamąja automobilių platinimo ekosistema, o tai, pasak banko, bus naudinga pardavėjams ir gamintojams. Ataskaitoje teigiama, kad nors prekiautojai gali prarasti rinkos dalį dėl daugybės naujų internetinių automobilių platformų, jie gaus naudos dėl mažesnių pardavimo sąnaudų.
Tačiau bankas taip pat įspėjo, kad dėl perėjimo prie elektrinių automobilių gali sumažėti bendras transporto priemonių skaičius, nes atsiras daugiau dalijimosi automobiliais galimybių. Tai reikštų mažiau sandorių.
Perėjimas prie interneto taip pat leis automobilių gamintojams siūlyti abonementus, kaip, pavyzdžiui, „Tesla“ su autopiloto galimybėmis, arba įmonėms, siūlančioms „viskas įskaičiuota“ draudimo, įkrovimo taškų ir techninės priežiūros pasiūlymus.
„Gamintojai vis dažniau siekia perkelti šį pelno šaltinį iš salonų ir investuoti jį į skaitmenines paslaugas, kai produktus pirkti ir atnaujinti galima nuolat, o ne tik automobilio užsakymo dieną“, – sakė automobilių analitikas J. Schmidtas.
„Kai kuriomis parinktimis galima naudotis panašiai kaip „Netflix“, kai prenumerata mokama kiekvieną mėnesį ir ją galima bet kada atšaukti, tuomet pasirinkta parinktis (pavyzdžiui, navigacinė sistema) bus pašalinta“, – sakė jis DW.
Internetinių automobilių pardavimo platformų suklestėjimas
Kiti automobilių pramonės dalyviai, patiriantys didžiulį augimą, yra naudotų automobilių pardavimo internetu platformos, pavyzdžiui, „Carvana“ JAV ir „Auto 1“ Europoje. Praėjusiais metais „Carvana“ pradėjo teikti kitos dienos pristatymo paslaugą daugiau kaip 300 JAV miestų ir pardavė daugiau kaip 425 tūkst. automobilių.
Vokietijoje veikiantis „Auto 1“ išsiplėtė į 30 šalių ir 2021 m. pardavė beveik 600 tūkst. automobilių, gaudamas 4,8 mlrd. eurų (5,05 mlrd. JAV dolerių) pajamų.
UBS pažymėjo, kad neseniai pirminius viešuosius akcijų siūlymus (IPO) pradėjo dar du Europos startuoliai, orientuoti į automobilių e. prekybą, t. y. „Aramis“ ir „Cazoo“.
Pastaraisiais metais veiklą pradėjo dar kelios mažesnės platformos, o dešimtys automobilių klasifikavimo svetainių – kai kurios iš jų buvo sukurtos dar spaudos leidinių laikais – taip pat turi galimybę iš naujo atrasti save ir tapti visavertėmis e. prekybos platformomis.
UBS ataskaitoje įspėjama, kad vartotojai turėtų jaustis taip pat patogiai pirkdami transporto priemones internetu, kaip ir užsisakydami buitinę elektroniką ir buitinę techniką. Jungtinėje Karalystėje daugiau nei pusė pirkimų atliekama internetu.
Skeptikai gali sulėtinti interneto augimą
Tačiau lieka klausimų, ar „Tesla“ modelis bus pritaikytas visam automobilių sektoriui. Nors pirmieji elektromobilių pirkėjai gali būti pasirengę pirkti internetu, mažiau technologiškai išprusę pirkėjai gali nenorėti atsisakyti betarpiško bendravimo su žmogumi.
UBS „Evidence Lab“ duomenys rodo, kad vartotojai penkių šalių rinkose yra pasiruošę pereiti prie šios sistemos: penktadalis respondentų teigė jau pirkę automobilį internetu, o beveik du trečdaliai teigė, kad yra pasirengę tai daryti.
Tačiau praėjusią savaitę paskelbti atskiri „Deloitte“ duomenys rodo, kad pirkėjai vis dar pirmenybę teikia asmeniniam pirkimui. Apskaitos įmonė nustatė, kad JAV, Kinijoje, Vokietijoje ir didžiojoje Azijos dalyje norą pirkti internetu išreiškė 3–6 proc. respondentų, Indijoje – 10 proc.
Atlikusi 26 tūkst. žmonių apklausą 25 šalyse, „Deloitte“ nustatė, kad ten, kur vartotojai buvo pasirengę pirkti virtualiai, jie vis dar pirmenybę teikė įgaliotam pardavėjui, o ne gamintojui ar trečiosios šalies mažmenininkui, o tai reiškia, kad automobilių gamintojams ir interneto platformoms dar gali tekti įveikti nemažą atstumą įgyjant vartotojų pasitikėjimą.