Ekspertas įvardijo, kas pabrango labiausiai iš maisto prekių 2024 m.
„Pas mus tokius rekordus muša obuoliai: beveik 50%, ryžiai 43%, a jogurtas 41%.
Jeigu anksčiau galima buvo juos surasti po 39 centus, gal 35 netgi centus, tai dabar pigiausia, ką mes randame 65 centai, bet jie iš tikrųjų, nu, ta prasme, čia jau retesnė reiškia situacija dažniausiai jau dabar 89 centai, link euro, kai kada netgi ir brangiau“, – pasidalino jis.
Priežastys, dėl kurių brangsta maisto produktai
Anot portalo pricer.lt vadovo, yra įvairių priežasčių, kas lemia maisto produktų kainų augimą. Tai priklauso ir nuo geopolitinės šalies situacijos.
„Nu, priežastys yra iš tikrųjų labai įvairios. Galbūt, jeigu kalbėti apie ryžius, tai jie susiję ir su maisto saugumu. Kaip, pavyzdžiui, kai kurios valstybės tam, kad apsaugoti savo, sakykim, gyventojus, įveda tam tikrus muitus.
Kai kada tai susiję su geopolitine įtampa. Tai, kaip pavyzdys, įtampa Raudonojoje jūroj ten Izraelis, Iranas, reiškia, išbrangina konteinerius, bet dažnai tai susiję ir su tiesiog, kaip čia pasakyt, galbūt su tokiu noru užsidirbti daugiau, kad mažmežinė rinka paaugo, bent jau spalio mėnesį 8%.
Tai rodo, kad vartotojai toliau perka, sutinka mokėti aukštesnes kainas, tai leidžia prekybininkams, o kai kada ir rinkose, kur yra didelė koncentracija perdirbėjams, tas kainas kelti priklausomai nuo to, kokie pas juos yra lūkesčiai pelno straipsnyje“, – pasisakė eskpertas.
Pieno produktų pardavinėjimo specifika bei Lenkijos įtaka
Anot specialisto, konkreti maisto produktų – tai yra pieno – grupė, kuri yra pravarti perdirbėjams. O lietuviai apskritai įvairius maisto produktus perka iš Lenkijos ir nemato jokio kokybės skirtumo.
„Čia aš turbūt kalbėčiau apie pieno produktus, tai mes jau stebėjome tuo labiau, kad dalis tų įmonių perdirbėjų yra akcinės bendrovės. Tai mes stebėjom tokius dalykus, kad nu, pavyzdžiui, pas juos užsidaro kokia nors rinka, pavyzdžiui, Kinija.
Tai tam, kad kompensuoti ją, dažniausiai permetama tas visas svoris, reiškia, ant vietinio vartotojo. Vietinis vartotojas, bent jau iki šiol, lietuvaičiai, pasižymėjo tuo, kad jie buvo lojalūs vietiniam produktui.
Pastaruoju metu čia metai, du, galbūt netgi šiek tiek ir daugiau. Vis daugiau lietuvaičių susipažįsta su Lenkijos, sakykim, taip produkcijos skoniu ir nelabai mato didelio skirtumo, nes po privačiomis etiketėmis tas lenkiškas pienas pasislepia.
Ir manau, tas lojalumas vis mažės ir mažės, ir bus vis sunkiau pardavinėti produktą, kuris nežinau, kartais netgi trimis kartais brangesnis, negu kad su alternatyva“, – teigė vyras.
Prekių kainos ir jų skirtumai, kurie jau nebestebina
A. Vizickas, paklaustas ar yra tokių prekių, kurių kaina net ir jį stebina, specialistas atsakė, jog, palyginus kai kurias lietuviškų produktų kainas su iš užsienio atvežtais produktais, stebėtis jau nustojo ir siūlo ieškoti alternatyvų.
„Čia, žinokit, mums kiekvieną dieną, iš principo, mūsų bendruomenės nariai, mes juos vadinam klientais, kurie, lygina kainas, vis atsiunčia kainytes ir iš Švedijos, ir iš Vokietijos, ir panašiai.
Tai didžiausi kainų skirtumai dabar susidarė bakalėjos prekėse: visokie šokoladai, sausainiai, toliau ir buitinė chemija, ir panašiai.
Nu, bet dabar mes stebim tokią situaciją, kad vietinis sviestas jau tapo brangesnis, negu kad atvežtinis, pavyzdžiui, itališkas arba airiškas. Tai, nu, čia stebėtis jau mes kaip ir nustojom pakankamai seniai.
Mūsų kainų lygis yra iš tikrųjų įspūdingas ir daug imigrantų stebisi, kaip jūs čia išgyvenat, nes jie lygina savo pajamų lygį su vietinėmis kainomis. Ir tada jie sako, Lietuvoj ir atlyginimų vidurkiai mažesni, o kainos aukštesnės. Tai kaip čia, vat?
Tai, šiuo atveju, ta prasme iš tikrųjų stebėtis mes jau nustojom, o reiškia patarimas yra ieškoti alternatyvų. Jų po truputį atsiranda, bet mes tikimės, kad ir mūsų valdžia turėtų atkreipti dėmesį į rinkos, sakykim taip, sutvarkymą į konkurencijos atstatymą visų pirma ir reiškia, nu, turėtų būti ir pas mus viskas tvarkoj ilgainiui bėgant“, – komentavo portalo pricer.lt vadovas.
Pigiausių prekių krepšelis ir tendencijų sekimas
Kaip teigė A. Vizickas, prekių krepšelio kaina nuo 2023 m. pamažėjo, o lyginant su 2024 m. gruodžio mėnesiu, ji ženkliai padidėjo. Krepšelis vienais metais tai atpinga, tai pabrangsta.
„Nu, čia iš tikrųjų, jeigu imti 2023 metų balandį, tai buvo pasiektas „pykas“ (aukščiausias taškas), kai krepšelis kainavo beveik 80 eurų. Dabar jisai nukrito iki 69 eurų.
O jeigu žiūrėti, nu, sakykim taip, artimesniais laikotarpiais arba palyginti prieš didžiąją infliaciją su dabartiniu lygiu, tai galbūt būtų pravartu pasilyginti su tokiais skaičiukais.
Tai, jeigu imti pastarojo mėnesio pabrangimą, jisai yra apie 2 eurus (1.92), tai yra beveik 3%. Jeigu lyginti su praeitų metų gruodžiu, tai jisai pabrango 4 eurais, tai yra 6% su trupučiuku. O jeigu lyginti iki to, sakykim, infliacinio laikotarpio, tai jisai pabrango 13,60 centų, beveik 25%.
Tai šitas krepšelis pasižymėjo tuo, kad jisai gan ilgai nebrango, po to brango iki tokio, nu, sakykim, taip, aukšto lygio ir turėjo tendenciją kristi. Tai yra reagavo į rinkos pokyčius, į energetikos atpigimą, į žaliavų atpigimą, bet pastaruoju metu jisai vėl pradėjo brangti.
Tai rodo, kad, nu, reiškia ateina ta antroji, gal jau trečioji bangelė, reiškia, infliacijos, kur prie ir taip aukštų kainų jos dar kažkiek tai, reiškia, didėja“, – pasamprotavo vyras.
Populiarių prekių ženklų krepšelis
Anot portalo pricer.lt vadovo, populiarių prekių ženklų krepšelis pabrango.
„Visai kitaip elgiasi populiarių prekinių ženklų krepšelis. Tai jisai per tą infliacijos laikotarpį gan ženkliai pabrango, tai yra 43%. Ir jo „pykas“ buvo pasiektas, reiškia, 2023 metų sausio mėnesį ir jisai ten užsiliko.
Jisai nenori pykti, tiesiog ten va to tose aukštumose, reiškia, jis įsitvirtino. Čia turbūt dėka atstovų, reiškia, tų prekinių ženklų, galbūt tų pačių prekinių ženklų ir prekybininkų, sakykim, taip, pastangomis.
Ir dabar kainų skirtumas nuo prekinio ženklo kainos ir privačios etiketės kainos sudaro, nu, jau kaip minėjau, du, trys kartai.
Tai yra labai įspūdingi skaičiai, kai ateini į lentyną ir matai, nežinau, pigiausią produktą už eurą, o reiškia prekinį ženklą gali pamatyti už du ir už 3 eurus. Tai dėka to prekinio ženklo, reiškia, pardavimai kiekiais mažėja, bet absoliuti kaina didelė ir iš principo išlaiko tą prieš tai buvusią apyvartą.
Tačiau labai ženkliai padidėjo privačių etikečių pardavimai ir tai tapo dabar viena iš svarbesnių, sakykim, kategorijų. Dėka to, turbūt apmažėjo ir „diskaunterių“ (nuolaidos parduotuvėje), sakykim taip aktualumas, nes praktiškai visi prekybos tinklai buvo priversti įsivesti privačias etiketes.
Jas stiprinti, peržiūrėti programas ir, nu, atsirado, reiškia, tam tikra konkurencija, sakykim, pigiausiam krepšelyje“, – kalbėjo A. Vizickas.
Kokie bus 2025 metai: ar tikėtis prekių pabrangimo?
A. Vizickas pasidalino prastomis įžvalgomis, kas 2025 m. laukia maisto prekių kainų. Verslo sektorių gali užklupti sunkūs metai.
„Mes daug vilčių į pigimą nematom, yra pokalbiai, kad Vyriausybė imsis kažkokių kontrolės, reiškia, mechanizmų, monitoringo mechanizmo, bet kol kas tai yra tiktai, sakykim taip, deklaracijos ir taip vargu ar paveiks bent jau šiais metais.
Tai ateinančiais 2025 m. pokyčių konkurencinėj aplinkoj yra per silpni dar, ta prasme, reiškia, tie veiksniai ir tai, kas mes matom, kad bent jau lapkritis, gruodis rodo šiokį tokią tendenciją, tai galimai mes matysime m bent jau metų pradžioj tam tikrą pakilimą kainų.
O kaip toliau vystysis, tai čia yra šiek tiek jau sunku spėlioti. Reikia, nu, matyti tą perspektyvą, matyti kitus kintamuosius. Va, bet bent jau po kol kas geopolitinė situacija irgi nerodo kažkokių ženklų, kad, nu, mes įžengsime į geresnį laikotarpį, bent jau vartotojams, aš turiu omeny, verslui.
Kol kas viskas neblogai sekasi tam stambiam verslui. Apyvartos rodo augimą, o tai rodo, kad, reiškia, bent jau tas kainų lygmuo ir tas augantis kainų lygmuo dar po aukas visai gražiai perduodamas ant vartotojų pečių“, – pasisakė portalo pricer.lt vadovas.
Visą „Žinių radijo“ laidą galite klausytis čia:
Patiko straipsnis? Užsiprenumeruokite mūsų naujienlaiškį ir gaukite svarbiausias dienos naujienas bei įdomiausius straipsnius kiekvieną darbo dieną 11 val. Tiesiai į Jūsų el. paštą!