• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Šimtą kilometrų nuriedėti per valandą vos už 1,20 Lt. Sakysite, utopija? Elektra varomą motorolerį jau trejetą mėnesių konstruojantys trys Kauno technologijos universiteto Panevėžio instituto valdymo inžinerijos magistrantai Valdas Krikščikas, Andrius Jasinskas, Raimondas Klemka ir studijas baigęs Mantas Balčėtis įrodys, kad įmanoma suderinti taupumą, ekologiją ir greitį.

REKLAMA
REKLAMA

„Fi“ – toks vardas bus suteiktas dar šįmet iš Mokslo ir technologijų parko išriedėsiančiam motoroleriui.

REKLAMA

„Vidaus degimo variklis bus pakeistas elektrinu. Maža to, sukūrėme variklio valdymo sistemą – variklis ne tik važiuos varomas elektros energijos, bet netgi ją gamins stabdant. Taip pat, kad baterijos ilgai tarnautų, sukursime jų priežiūros sistemą“, – būsimojo motorolerio privalumus vardijo V.Krikščikas.

REKLAMA
REKLAMA

Anot jo, planuojama, kad baterijos visu galingumu veiks 2000 ciklų. Tiek užteks nuvažiuoti maždaug 2000 kilometrų. Vėliau baterijų talpa sumažės iki 80 proc. Tačiau Valdas tikina, kad elektriniu motoroleriuku vis tiek bus įmanoma dar ilgai ir nuobodžiai riedėti.

Vaikinai užsimoję patys pagaminti ir baterijų įkrovimo sistemą.

„Motorolerio baterijas bus galima įkrauti nuo 220 voltų, bet taip pat ir nuo trifazio tinklo. Nuo 380 voltų baterijos bus įkraunamos labai greitai – nuo 40 min. iki valandos“, – aiškino V.Krikščikas.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Kūrėjai tvirtina, jog jų rankose gimusiu elektra varomu motoroleriu nuo vieno baterijos pakrovimo iki kito bus įmanoma nuvažiuoti apie 130 kilometrų. Tokio atstumo, pasak vaikinų, važinėjantiesiems miesto ribose –per akis, nes įprastai mieste motoroleriais sukariama kur kas mažiau – apie 30–40 kilometrų.

REKLAMA

„Įkrovus bateriją šiuo motoroleriu bus galima nuvažiuoti ir 200 kilometrų, priklausomai nuo daugelio veiksnių – oro sąlygų, vairuotojo svorio, vairavimo ypatumų. Taip pat, kaip vairuojant mašiną, – jei greičio pedalą spausime iki galo, ir keturiais ratais nuvažiuosime netoli“, – palygino Valdas.

REKLAMA

Atsieis tūkstančius

Būsimasis elektrinis motoroleris ypatingas dar ir tuo, kad visa jo elektroninė dalis sukurta pačių vaikinų rankomis. Užuot pasukę lengviausiu keliu ir, susipirkę visus reikalingus komponentus, tiesiog juos surinkę, keturi bičiuliai užsimojo visą elektroninę dalį sukurti nuo nulio.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Nors „Fi“ – nebe pirmasis lietuviškas elektra varomas motoroleris, tokių jau važinėja didmiesčių gatvėmis, tačiau panevėžiečiai pasiryžę ne tik pasivyti pionierius, bet ir pralenkti.

Vis dėlto Valdas tvirtina, jog jiems svarbiausia ne lyderiauti.

„Reikia ne lenktyniauti, o bendradarbiauti, dalytis žiniomis. Lietuva – per maža šalis, kad vieni su kitais kariautume“, – įsitikinęs V.Krikščikas.

REKLAMA

Anot jo, neskaitant fizinio ir intelektinio darbo, motorolerio kaina siektų apie 10 tūkst. litų. Priskaičiavus vaikinų triūsą transporto priemonės vertė šoktelėtų kita tiek.

Kūrėjai abejoja, ar dėl gana aukštos motorolerio kainos Panevėžyje atsiras norinčiųjų jį įsigyti. Tačiau bičiuliai tiki ekologiško transporto ateitimi. Anot jų, lietuviai irgi jau ima praregėti, tarkim, Kaune įrengta stotelė, skirta įkrauti elektra varomoms transporto priemonėms. Studentai viliasi, kad laikinąja sostine paseks ir Panevėžys. Apie tokius lūkesčius V.Krikščikas jau užsiminė miesto Savivaldybės vadovams.

REKLAMA

„Kaip ir sutarėme, kad Savivaldybė finansuos visas išlaidas tokiai stotelei pagaminti“, – teigė Valdas.

Jei politikai pažadų nepamirš, stotelė elektromobiliams Laisvės aikštėje turėtų stovėti jau kitąmet.

Motorolerio kūrėjų nuomone, tokiomis stotelėmis labiausiai turėtų susirūpinti patrauklūs ekologijos srityje norintys tapti prekybos centrai, nes būtent jie sutraukia didžiausius transporto srautus.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Motoroleris – tik pradžia

Elektra varomą motorolerį vaikinai perdaro iš benzininio, pagaminto 2005 metais. Transporto priemonę vaikinai įsigijo specialiai eksperimentuoti. Dabar kūrėjai gali lengviau atsikvėpti ir visas jėgas skirti tik galutiniam tikslui, mat finansinę naštą ant savo pečių perėmė Mokslo ir technologijų parkas. Prie motorolerio detalių palinkusiems magistrantams įstaiga suteikė ir patalpas, ir įsipareigojo surasti rėmėjų.

REKLAMA

„Pinigai nieko verti. Mes tam ir esam, kad skatintume ir padėtume tokiems žmonėms“, – teigė parko vadovas Saulius Zaura.

Motoroleriui skirti tiek laiko, kiek norėtųsi, iki šiol bičiuliai negalėjo. Prie savo kūrinio vaikinai susirenka po darbo ir paskaitų.

Kūrėjai tvirtina ties motoroleriu nesustosiantys.

„Pirmiausia norime išnaudoti savo patirtį, įgytą studijuojant, ir pagilinti žinias. Norime gilintis į valdymo sistemas, o mūsų svajonė – ateityje jas gaminti ir pardavinėti. Matome, kad tam rinka dar maža ir mes turime galimybių joje rasti nišą“, – tvirtina vaikinai.

REKLAMA

Kūrėjai juokauja, jog jų komanda iki galo dar nesuformuota – mielai į kompaniją priimtų „kietą“ informatiką.

Žvalgosi rinkos užsienyje

Vaikinų teigimu, važiavimo kokybė elektra varomu motoroleriu skirsis nuo benzininio. Elektromotorolerio apskaičiuotas greitis siekia iki 110 km per valandą. Tiesa, kūrėjai taip skrieti nepataria ir planuoja jį sumažinti iki saugaus.

REKLAMA
REKLAMA

Panevėžio gatvėse „Fi“ pasirodys nedažnai. Modelis bus labiau skirtas parodoms, kad kuo platesnė auditorija pamatytų, kur galima panaudoti studentų sukurtas valdymo sistemas.

„Parodose duosime žmonėms pasivažinėti, pasidžiaugti „žalia“ transporto priemone“, – planuoja V.Krikščikas.

Anot vaikinų, Lietuvos rinka jų kuriamam produktui – pernelyg maža: lietuviai dar ne taip „žaliai“ mąsto, kaip europiečiai ar amerikiečiai. Tačiau apie planus emigruoti nė vienas nekalba – produkciją užsienio rinkai jie ketina kurti čia, Panevėžyje.

Inga Kontrimavičiūtė

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų