Rugsėjo 27 d. pasibaigusio tarptautinio kino festivalio žiuri komisija netikėtai pagrindinį prizą atidavė Vokietijai atstovavusiam gruzinų kilmės režisieriui Dito Tsintsadzei, sukūrusiam absurdo kupiną filmą "Ginklo baimė".
Filmas
Toks keistas ir nesuvokiamas žiuri komisijos verdiktas nustebino daugelį kino specialistų. Beveik niekas nesitikėjo, kad 51-ajame San Sebastjano tarptautiniame kino festivalyje nugalės filmas, kurio premjera įvyko likus mažiau nei 24 valandoms iki uždarymo ceremonijos pradžios. Kiek anksčiau sunkiai nusakomo žanro juosta "Ginklo baimė" ("Schussangst") buvo parodyta spaudos atstovams, tačiau didelio įspūdžio nepaliko. Ispanijos kino žurnalistai šį filmą garsiai nušvilpė ir užbaubė, o kitoje salėje susirinkę jų kolegos iš užsienio po seanso net neplojo ir greitai išsiskirstė be jokių emocijų.
Gruzijos sostinėje Tbilisyje gimęs režisierius ir scenaristas Dito Tsintsadzė savo filme sumaišė juodo humoro komediją, melodramą ir kriminalinį trilerį, o pabaigoje pateikė nenuspėjamą ir labai absurdišką finalą. Pagrindiniu "Ginklo baimės" herojumi yra drovus ir vienišas jaunuolis, kuris dieną vežioja maisto davinius senukams ir ligoniams, o kiekvieną vakarą plaukioja baidare. Tačiau nuobodus ir monotoniškas Luko gyvenimas pasikeičia, kai tramvajuje jį užkalbina simpatiška mergina. Iš pirmo žvilgsnio beprotiškai įsimylėjęs jaunuolis pradeda sekti kiekvieną Izabelės žingsnį ir pastebi, kad prie jos nuolat kabinėjasi kažkoks pražilęs vyriškis. Norėdamas apsaugoti savo svajonių merginą, Lukas iš gatvės prekeivio įsigyja šautuvą.
Nuo šio momento filmo siužetas pasuka visiškai netikėta ir absurdiška kryptimi, kurios išduoti nevalia. Komerciniame repertuare juostos "Ginklo baimė" greičiausiai neišvysime, nes mūsų šalies kino platintojai nenorės stipriai rizikuoti su filmu, kuriame vaidina niekam nežinomi vokiečių aktoriai. Todėl Lietuvos žiūrovams belieka tikėtis, kad San Sebastjano kino festivalio laureatas pateks į kino forumo "Kino pavasaris" programą ar Vokietijos filmų retrospektyvą.
Režisierius
Absurdiškų sprendimų netruko ir Korėjai atstovavusioje kriminalinėje dramoje "Žmogžudystės prisiminimai" ("Memories of Murder"), kuri iš San Sebastjano išsivežė net tris prizus. 34 metų Bong Joon-Ho nebuvo laikomas favoritu, tačiau žiuri komisija pripažino jį geriausiu režisieriumi. Apie šį filmą buvo daug kalbama dar iki festivalio, tačiau po jo peržiūros užsienio kino specialistai paskelbė nuomonę, kad "Žmogžudystės prisiminimai" yra stipriai pervertintas kūrinys. Daugelis žiūrovų išėjo iš salės net nesulaukę 2 val. trukmės seanso pabaigos.
Filmo scenarijus remiasi tikrais įvykiais, kai 1986 m. Pietų Korėjos provincijos miestelyje siautėjo serijinis žudikas, kurio niekam nepavyko pagauti. Ši istorija yra apipinta įvairiais gandais, todėl režisierius leido sau improvizuoti ir pasitelkti absurdišką vaizduotę. Pavyzdžiui, nusikaltimo nesugebantys atskleisti policininkai mėgina sufabrikuoti įkalčius ir suversti kaltę pirmam pasitaikiusiam žmogui, prisigalvoja juokingų kankinimo metodų, kad tariamas žudikas kuo greičiau prisipažintų, o po to nusprendžia paprašyti ekstrasenso, kad šis surengtų susitikimą su nužudytosios dvasia.
Šis nuobodus, kvailas, absurdiškas ir tik televizijos eteriui tinkantis filmas patiko ne tik brazilų režisieriaus Hectoro Babenko vadovaujamiems žiuri nariams. Iš užsienio kritikų sudaryta FIPRESCI komisija "Žmogžudystės prisiminimams" skyrė geriausio filmo prizą, o festivalio atradimu netikėtai karūnuotas Bong Joon-Ho gavo prestižinį "Altadis" apdovanojimą už geriausią debiutą, kuris yra įvertintas 120 tūkst. eurų. Įdomu tai, kad pagal San Sebastjano kino festivalio nuostatus šiai premijai galėjo pretenduoti pirmą arba antrą filmą sukūrę režisieriai.
Aktoriai
Teisingiausią sprendimą žiuri komisija priėmė, apdovanodama geriausius festivalio aktorius. Jais tapo ispanų režisierės Iciar Bollain dramoje "Pasiimk man akis" ("Te doy mis ojos") puikiai pasirodę Laia Marull ir Luisas Tosaras, kurie labai įtikinamai vaidina šeimos krizę išgyvenančius sutuoktinius. San Sebastjano kino festivalio konkursinės programos filmai pasižymėjo stipriais moterų (Cate Blanchett, Scarlett Johansson, Emmanuelle Beart) ir vyrų (Ulrichas Thomsenas, Jerzy Radziwilowiczius, liliputas Peteris Dinklage'as) vaidmenimis, tačiau ispanų aktorių pora taip pat buvo verta aukščiausio pripažinimo. Galbūt jiems šiek tiek padėjo namų sienos, bet Laia Marull ir Luisas Tosaras nugalėjo tikrai pelnytai.
Kiti prizai
Didesnių abejonių nekelia ir kitų papildomų apdovanojimų laimėtojai. Vizualiai efektingą dramą "Mergina su perliniu auskaru" ("Girl With a Pearl Earring") filmavęs prancūzų kilmės operatorius Eduardo Serra gerokai pranoko kitus savo konkurentus. Geriausio scenarijaus prizą už liūdną ir tikrovišką dramą "Paveldėjimas" ("Inheritance") gavo danų komanda, kurią sudarė Kim Leona, Mogensas Rukovas, Dorte Hogh ir režisierius Peras Fly. Specialiuoju žiuri prizu buvo pagerbtas jaunasis amerikiečių režisierius Tomas McCarthy, kurio jaudinanti komiška melodrama apie vienišus žmones "Traukinių stoties agentas" ("The Station Agent") sužavėjo San Sebastjano festivalio žiūrovus.
Publikos nuomonė
Specialioje programoje "Festivalių perlai" surinktus kitų prestižinių festivalių filmus vertino bilietus pirkę žmonės. Jie galėjo pamatyti Venecijoje rodytus kūrinius "Skyrybos" (rež. Jamesas Ivory), "Žmogiška kaltė" (rež. Robertas Bentonas), "Svajotojai" (rež. Bernardo Bertolucci), Berlyne apdovanotas juostas "Šiame pasaulyje" (rež. Michaelas Winterbottomas), "Bevardis" (rež. Zhang Yimou), "Jo brolis" (rež. Patrice'as Chereau), Kanų festivalio konkursinėje programoje konkuravusius filmus "Karandiru" (rež. Hectoras Babenko), "Baseinas" (rež. Francois Ozonas), "Atsiskyrėlis" (rež. Nuri Bilge Ceylanas). Suskaičiavus žiūrovų balsus, didžiausią reitingą pasiekė režisierius Kim Ki-Dukas, kurio filosofinės ir nuostabiai nufilmuotos dramos "Pavasaris, vasara, ruduo, žiemas ir... pavasaris" premjera įvyko Lokarno kino festivalyje. Būtent šis Korėjos ir Vokietijos gamybos filmas iškovojo publikos simpatijas ir 34 tūkst. JAV dol. piniginį prizą.
Staigmena
51-ąjį San Sebastjano kino festivalį užbaigė amerikiečių vesternas "Bekraštės prerijos" ("Open Range"), kurį kartu su "Donostia" premijos laureatu Robertu Duvalliu pristatė režisierius Kevinas Costneris. Tai buvo didžiausia festivalio organizatorių staigmena, nes apie "Oskaro" premijos laureato vizitą iš anksto niekas nekalbėjo, o priešpaskutinę dieną išplatintame spaudos pranešime jo pavardės nebuvo laukiamų svečių sąraše.
Laureatų sąrašas
Geriausias filmas - "Ginklo baimė" (rež. Dito Tsintsadzė; Vokietija)Specialusis žiuri prizas - "Traukinių stoties agentas" (rež. Tomas McCarthy; JAV)Geriausias režisierius - Bong Joon-Ho už filmą "Žmogžudystės prisiminimai" (Korėja)Geriausia aktorė - Laia Marull už vaidmenį filme "Pasiimk mano akis" (Ispanija)Geriausias aktorius - Luisas Tosaras už vaidmenį filme "Pasiimk mano akis" (Ispanija)Geriausias operatorius - Eduardo Serra už filmą "Mergina su perliniu auskaru" (Didžioji Britanija - Liuksemburgas)Geriausias scenarijus - Peras Flay, Kim Leona, Mogensas Rukovas ir Dorte Hogh už filmą "Paveldėjimas" (Danija - Švedija - Norvegija - Didžioji Britanija)Geriausias naujas režisierius - "Žmogžudystės prisiminimai" (Korėja)FIPRESCI apdovanojimas - "Žmogžudystės prisiminimai" (Korėja)"Publikos perlo" prizas - "Pavasaris, vasara, ruduo, žiemas ir... pavasaris" (rež. Kim Ki-Dukas; Korėja - Vokietija)