Ne, Lietuvoje mėgstamo Kim-Ki Duko naujo kūrinio Kanai neturi, bet du filmai privertė prisiminti madingąjį korėjietį gražiuoju. Kažkiek liūdna pripažinti, kad abu rumuniški filmai programoje "Ypatingas žvilgsnis" graudžiai nuvylė. Galbūt reikėjo mažiau tikėtis.
Yra kaip yra. Lažybų ekspertai dar neprasidėjus festivaliui sudėliojo favoritus ir autsaiderius. Kol kas palankiausiai vertinami paskutinę minutę į konkursą prasimušusio brito Keno Loacho šansai nuraškyti antrąją "Auksinę palmės šakelę" su karine drama "Airiškas maršrutas" (3/1). Tikriausiai lažybininkus įkvepia magiškas sutapimas, kad Kanų vadovai tik trečią kartą per renginio istoriją pridėjo filmą likus 24 valandoms iki starto ir visus tris sykius pavėlavę laimingieji nugalėjo.
Pažiūrėsime, ar užkeikimas pasikartos šiemet. Antroje vietoje lažybininkų lentelėse įsitvirtino meksikiečio Alejandro Gonzalezo Inarritu drama "Grožis" (4/1), kurios aš labiausiai laukiu. Trečiuoju minimas artimiausias lietuviams konkursantas Mike'as Leigh (5/1), kurio seneliai gyveno prie Ukmergės.
"Dar vieneri metai" (Another Year)
10/10
Nuostabus šedevras apie šeimos vertybes, žmonių santykius, neblėstantį norą būti laimingais ir skausmingą vienišumą, kuris anksčiau ar vėliau išsiveržia į depresiją. Per keturis sezonus (pavasaris, vasara, ruduo, žiema) išdėstytos subtilios situacijos pasižymi nepriekaištinga režisūra ir be konkretaus scenarijaus vaidinusių aktorių benefisais. Tai bendras draugiškos komandos darbas. Aktorė Lesley Manville devintą kartą vaidina pas Mike'ą Leigh, o po ilgų klajonių sugrįžęs Jimas Broadbentas yra tiesiog neatpažįstamas.
Kiekvienoje scenoje jaučiasi, kad visi žaidėjai žino ką daro ir telepatiškai supranta vienas kitą iš pirmo žodžio. Taip atsiveria durys fantastiškoms improvizacijoms ir gaiviems, provokuojantiems, šmaikštiems dialogams. Beveik tris ketvirtadalius filmas groja kaip ironiška komedija apie rimtus dalykus. Finaliniame emocingame pusvalandyje tonas surimtėja, bet herojų poelgiai neatsikrato šarmingo sarkazmo net jų gyvenimus sukrėtus mirčiai.
"Aurora"
6/10
Prieš 5 metus "Pono Lazaresku mirtimi" režisierius Cristi Puiu inicijavo naujo rumuniško kino bangą Kanuose. Gaila, bet jam nepavyko antrasis bandymas papasakoti Bukarešto priemiesčiuose vyniojamą istoriją. Jis laikosi vienodo formato (24 valandos su vienu herojumi), sąmoningai tempia laiką ir kankina žiūrovo kantrybę. Nors tai nuviliantis žingsnis atgal, turiu pagirti autoriaus gebėjimą prikaustyti dėmesį 3 valandoms. Nebuvo nuobodu, bet tiesiog neįdomu ir per daug nereikalingų paslapčių.
Tą patį siužetą apie moralines žmogaus vertybes ir sieloje prabudusį gyvulišką instinktą žudyti ramiai įmanoma išdėstyti dvigubai trumpesnės trukmės filme. Nepateisinamai lėtas ritmas, tik minimaliomis užuominomis aiškinama bedarbio inžinieriaus žiaurių poelgių motyvacija ir "Pono Lazaresku" klajones praturtinusio juodo humoro stoka suvienodina "Aurorą" su daugeliu kitų dramų apie šaltakraujiškus žudikus, kurie suvedinėja sąskaitas su jiems nepatinkančiais žmonėmis. Cristi Puiu šį kartą pats atlieka pagrindinį vaidmenį (kalbama, kad peržiūrose išbandė 50 kandidatų ir nerado tinkamo žmogaus), bet perdega savo keistuose sumanymuose.
"Antradienį po šv. Kalėdų" (Tuesday After Christmas)
4/10
Kitas rumunas Radu Munteanas pasirinko žiauriai neoriginalią temą apie vyrą, kuris turi dailią žmoną ir gražią dukrelę, bet įsimyli jaunesnę merginą, o ji pasirodo esanti šeimos dantistė. Ilgi, statiški ir monotoniški epizodai su nesibaigiančiais ir tuščiais pokalbiais varo į nuobodybę, nes nuo pirmų minučių aišku, kur lenkia režisierius.
"Išlaisvinta nuo velnio" (Bedevilled)
8/10
Kim Ki-Dukui ištikimai asistavęs režisierius Jangas Cheolas-soo debiutiniame filme intriguojančiai dėlioja komplikuotą ir kelis skirtingus žanrus kokybiškai išnaudojantį siužetą apie saloje įkalintą jauną moterį. Ji trokšta pasprukti su dukrele nuo despotiško tėvo, seksualiai išnaudojančio vyro ir kitų manipuliuojančių giminaičių. Kai visi padorūs bandymai išgaruoja, demoniškoji mamytė griebia į ranką mačetę ir sutvarko reikalą sadistiniu smurtu. Kruvinas kirstynių ir keršto trileris šokiruoja, sukrečia, provokuoja juoką ir stebina išradingumu. Tolesni įvykiai daugmaž nuspėjami su karikatūriškai brutaliomis žudynėmis, bet žiūrisi smagiai ir nudažo ekraną gražiausias Kim Ki-Duko spalvomis.