Naujai įsikūrusios kompanijos paprastai būna ambicijų, jaudulio, „PowerPoint“ prezentacijų ir naujokų klaidų mišinys. Niekada nežinai, ar besivystanti kompanija taps nauja milžine, ar patirs nesėkmę.
Kartais chaoso metu kompanijos prekės ženklui vis populiarėjant kas nors būna paliktas. Tai gali būti asmuo, padėjęs iškelti kompaniją, sukurti jos prekės ženklą arba yra dalis visame pasaulyje žinomo prekės ženklo. Tačiau jis nesulaukė tų milijonų, kuriuos uždirbo šis prekės ženklas.
Portalas CNBC pateikia 10 didelių kompanijų ir jų istorijų apie asmenis, kurie jas pardavė, buvo išstumti ar tiesiog pralaimėjo konkurencinę dvikovą.
„Facebook“
Eduardo Saverinas kartu su Marku Zuckerbergu buvo vienas iš „Facebook“ įkūrėjų, kuomet dar jiedu mokėsi Harvardo universitete. Jis buvo kompanijos verslo vadybininkas ir vyriausiasis finansininkas. Vienu metu E. Saverinui priklausė 30 proc. „Facebook“ akcijų, tačiau nusprendęs nepersikelti į Kaliforniją ir susipykęs su M. Zuckerbergu jis neteko savo dalies akcijų. 2009 metais susitaikęs su kompanija, jis gavo 5 proc. „Facebook“ akcijų ir oficialiame puslapyje buvo pripažintas kaip vienas iš kompanijos įkūrėjų. Šiandien E. Saverinas investuoja į rizikos kapitalą Singapūre.
„Nike“
1971 metais Caroline Davidzon, būdama grafikos dizaino studente Portlando valstijos universitete, sukūrė žymųjį „Nike“ kompanijos prekės ženklą. Šiame universitete profesoriaus asistentu dirbęs Philas Knightas kartu su buvusiu savo bėgimo treneriu ir Oregono universiteto kūrė naują bėgimo batelių modelį. Jie paskambino kompanijai „Blue Ribbon Oregon“, kuri vėliau buvo pervadinta į „Nike“. Kompanija priėmė C. Davidson kaip laisvai samdomą darbuotoją, kad ji sukurtų naują kompanijos prekės ženklą. Gaudama po 2 JAV dolerius už valandą mergina už visame pasaulyje žinomo prekės ženklo sukūrimą iš viso gavo 35 JAV dolerių atlygį.
1983 metais P. Knightas teigė kaip kompensaciją davęs C. Davidson deimantinį „Nike“ žiedą ir dalį kompanijos akcijų. Šiandien „Nike“ kompanijos vertė siekia 36 mlrd. JAV dolerių.
„Apple“
Daugelis žmonių žino Steve'ą Jobsą („Apple“ kompanijos įkūrėją ir jos vadovą), o kai kurie netgi žino Steve'ą Wozniaką, vieną iš „Apple“ įkūrėjų. Tačiau daugelis iš mūsų net nenutuokiame, kas toks yra Ronas Wayne'as. Šis žmogus kartu su S. Jobsu ir S. Wozniakų įkūrė „Apple“ kompaniją, tačiau dėl vieno blogo sprendimo dabar jis gyvena iš socialinės pašalpos, kai tuo tarpu kiti du asmenys yra milijardieriai.
R. Wayne'as susipažino su S. Jobsu kai šiedu dirbo žaidimų kompanijoje „Atari“. Įkurus „Apple“ S. Jobsas kartu su S. Wozniaku buvo technologai, sukūrę pirmąjį „Macintosh“ kompiuterį, o R. Wayne'as vadovavo kompanijos verslui. Jam buvo duota 10 proc. kompanijos akcijų, o likusią dalį per pusę pasidalijo abu Steve'ai. Taip padaryti buvo nutarta dėl to, kad jei S. Jobsas ir S. Wozniakas dėl kažko nesutartų, tuomet lemiamą žodį turėtų R. Wayne'as.
Jei R. Wayne'as būtų išlaikęs savo 10 proc. akcijų šiandien jo turtas siektų 32 mlrd. JAV dolerių. Tačiau jis savo turimas akcijas pardavę už 800 JAV dolerių. Jis jau buvo įklimpęs į skolas bandydamas įkurti lošimų aparatų kompaniją ir bijojo prarasti dar daugiau pinigų mėgindamas plėtoti dar vieną naujai įsikūrusią bendrovę.
„Chicago Bears“
Amerikietiškojo futbolo komanda „Chicago Bears“ 1919 metais įkūrė A. E. Staley. Jis tuomet užsiiminėjo kukurūzų verslu Ilinojaus valstijoje. Siekdamas pakelti savo darbuotojų dvasią, jis nutarė įkurti futbolo komandą pavadinimu „Decatur Staleys“. Komandai vadovauti jis paskyrė buvusi koledžo futbolo žaidėją George'ą Halasą.
1921 metais, kuomet po Pirmojo pasaulini karo JAV ištiko ekonominė krizė, A. E. Staley nutarė, kad nebegali daugiau remti komandos. Taigi, jis ne tik perdavė komandą G. Halasui, tačiau pridėjo dar 5 tūkst. JAV dolerių, kad šis galėtų perkelti komandą į Čikagą. G. Halasas 1922 metais pervadino komandą į „Chicago Bears“.
Šiandien komandos talismanas vis dar yra „Staley Da Bear“ – bent šiokia tokia kompensacija už komandą, kurios vertė šiuo metu siekia 1,1 mlrd. JAV dolerių.
HBO
Charlesas Dolanas nuo pat pradžių buvo verslininkas ir novatorius. Savo veiklą jis pradėjo nuo kino filmų įpakavimo, marketingo ir platinimo, o vėliau įsteigė kabelinės televizijos kompaniją „Cablevision“.
Tačiau šią televiziją paliko vienas kanalas – HBO. Ch. Dolanas sukūrė šį kanalą, tačiau iš pradžių jis nesulaukė didelio pasisekimo. 1973 metais jis pardavė HBO kanalą „Time Life“ kompanijai už nežinomą sumą. Šiandien HBO turi per 28 mln. žiūrovų, kurie moka mažiausiai po 14,95 JAV dolerius už bazinę šio kanalo pakuotę.
Tačiau Ch. Dolanas dėl to labai nesijaudina, nes „Cablevision“ yra viena didžiausių kabelinės televizijos kompanijų JAV, o paties Ch. Dolano ir jo šeimos turtas siekia per 3 mlrd. JAV dolerių.
„Pepsi“
„Pepsi“ kompanijos istorija yra dar viena pamoka apie tai, kaip reikia valdyti verslą nuosmukio metu. Calebas Bradhamas 1893 metais sukūrė „Brad's Drink“ gėrimo formulę. 1989 metais jis suteikė gėrimui „Pepsi–Cola“ pavadinimą ir 1902 metais įsteigė „Pepsi–Cola“ kompaniją. Jos verslas klestėjo, tačiau tuomet prasidėjo Pirmasis pasaulinis karas ir smarkiai išaugo cukraus kainos. Jis lažinosi, kad cukraus kainos toliau kils, tačiau jos smuko ir 1923 metasi Ch. Bradhamo įmonė bankrutavo.
„Craven Holding Corporation“ įsigijo Ch. Bradhamo turtą už 30 tūkst. JAV dolerių. Šiandien gaiviųjų gėrimų kompanijos „Pepsico“ vertė yra daugiau kaip 100 mlrd. JAV dolerių.
Jerry Westas yra vienas geriausių gynėjų visoje NBA istorijoje ir per savo 14 metų krepšininko karjerą su Los Andželo „Lakers“ klubu jis tapo nuostabaus krepšinio sinonimu, rašoma oficialioje NBA svetainėje. Nei jis pats, nei NBA nepripažins, kad NBA prekės ženkle yra J. Westo siluetas. Tačiau šį prekės ženklą 1969 metais sukūręs Wenas Robertsas dienraščiui „Los Angeles Times“ tiesiai šviesiai yra pasakęs: „Tai yra Jerry Westas“.
J. Westas uždirbo nemažai pinigų būdamas krepšininku, o vėliau ir treniruodamas bei vadovaudamas NBA komandoms, tačiau negavo nei cento už NBA prekės ženklą.
„Mr. Peanut“
Animacijų veikėjai reklamose dažniausiai siekia pritraukti vaikų dėmesį, tačiau kompanijos „Planters“ atveju, jos prekės ženklą, kalbantį riešutą „Mr. Peanut“, sukūrė vaikas. 1916 metais „Planters“ surengė konkursą kompanijos talismanui sukurti, kurį laimėjo paauglys Antonio Gentile. Už pirmąją vietą vaikas gavo vos (!) 5 JAV dolerius. Šiandien „Planters“ kompanija priklauso „Kraft Foods“, o jos metinis pelnas siekia daugiau nei 100 mln. JAV dolerių.
„Volkswagen“
Patrauklųjį „Volkswagen Beetle“ modelį sukūrė istorinė asmenybė, kuri turi mažai ką bendro su patrauklumu – Adolfas Hitleris. A. Hitlerio idėja buvo sukurti automobilį žmonėms, kurį galėtų įsigyti ne tik turtingieji. Šio automobilio dizainą sukūrė Ferdinandas Porsche, o jo gamyba prasidėjo 1938 metais.
A. Hitleris už šią savo idėją negavo nei cento, o šiandien „Volkswagen“ vertė siekia 30 mlrd. JAV dolerių.